משך השיעור: כשעה וחצי
ציוד נדרש: מצגת עם המקורות הנדרשים, אפשרות להאזנה ולצפייה בסרטונים (יו טיוב), דף המקורות להצגה – או מודפס, לכל תלמיד/ה
* ניתן לקיים שיעור זה, גם באופן מקוון
במערך שיעור זה, נבקש להיחשף יחדיו אל הרבדים הסמליים והאנושיים המלווים את האור – הן במשמעותו כמושג והן כתופעת טבע. נבקש להציף ולבחון את מנעד הרגשות האנושיים העולים בנו בשעת חשיכה, או לחילופין כאשר עולה האור, ולהתנסות עם תלמידנו, בתהליך בירור והמשגה בדבר השאלה, כיצד הפכו תחושות ראשוניות ואנושיות אלה לדימויים, לסמלים ואף לערכים מרכזיים בתרבות.
מטרות (בשיעור זה התלמידים/ות…):
- יבחנו את הקשר בין אור וחושך לבין תחושות רגשיות "מובהקות" ומזוהות (לדוגמא: אור = בטחון / חושך = חשש)
- יעמדו על התהליך התרבותי בו עוגנו תחושות אנושיות אלה, בדימויים וסמלים, בספרות, באמנות ובדגש על המסורת.
- יתוודעו אל הרקע האנתרופולוגי העומד מאחורי חג החנוכה וחגי אור נוספים מתרבויות ודתות שונות, המצוינים ברחבי העולם, בחלקה הראשון של עונת החורף.
- יתמודדו עם יציקת משמעות אישית לרעיון של "הגברת האור בעולם", בהקשר לערכי צדק, חסד ותיקון עולם.
מהלך השיעור – כללי:
- חלק א' – פתיחה: בין אור לבין חושך (כחצי שעה)
- חלק ב' – "סוּרָה חֹשֶךְ!" : יצירה אישית (לכיתות ג'-ד') ו/או בחברותות לכיתות ד'-ה' (כארבעים וחמש דקות)
- חלק ג' – "סוּרָה מִפְּנֵי הָאוֹר!": סיכום וסיום (כעשרים דקות)
חלק א' – פתיחה: בין אור לבין חושך (כחצי שעה) –
- כפתיחה, נציע להציג את הפסוקים המוכרים מפתיחת ספר בראשית, נקריא בקול רם ובהטעמה, ונציג לתלמידים/ות, את השאלה שתלווה אותנו בשיעור זה – מדוע לדעתם/ן, נאמר לנו במפורש ובנפרד לגבי האור: "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב" – מדוע מגדיר אלוהים את האור "כ – טוב"?
אפשר להסב את תשומת לב התלמידים/ות, למושג 'עֶרֶב' – הבא מהשורש ערבוב, כאשר היום והלילה מתערבבים, וגם הצורות כמו מתערבבות, והראיה איננה ברורה.
- בהמשך לכך, נציע להשמיע את שירו של יענקל'ה רוטבליט 'לשרוק בחושך" (https://www.youtube.com/watch?v=Ft0_pZl5wuY), ולעקוב אחרי המילים (להלן) במצגת. נעלה לדיון את השאלה – אם אנו מכירים/ות את התחושות שמוזכרות בשיר בעת החושך? מתי ובאילו מצבים אנחנו חוששים/ות בחושך? [למשל בעת הפסקת חשמל פתאומית, מקום לא מוכר, כשנמצאים בדרך וכד'] למה דווקא במצבים אלה? [למשל בגלל חוסר התמצאות, הסתמכות על קולות לא מוכרים – לעיתים מבהילים, היעדר בטחון וכד'] כיצד עוזרת השריקה המתוארת בשיר להתמודד עם החושך? מה עוד יכול לעזור? איזה "טריקים" נוספים אנו מכירים שיכולים להקל עלינו להתמודד עם פחד או חשש בחושך.
חלק ב' – 'סורה חושך': יצירה אישית או בחברותות (כארבעים וחמש דקות) –
לכיתות ג' – ד' : יצירה אישית (כעשרים וחמש דקות):
נמליץ להזמין את התלמידים/ות, לצייר ולבטא ויזואלית – כיצד אור מביא/קשור בעיניהם/ן לטוב. לאחר מכן נמשיך להצגת היצירות (כולל הסבר) – כעשרים דקות. במידה והשיעור מקוון ניתן להזמין את התלמידים ליצור
דרך כלי ציור מקוון http://www.drawmigo.com
לכיתות ד' – ה':
- נזמין את התלמידים/ות לקרוא (באופן אישי או בחברותות במידה והשיעור מתקיים בכיתה אם השיעור מתקיים בצורה מקוונת ניתן לחלק לקבוצות קטנות באמצעות השימוש ב – "Breakout room" בזום), את הקטעים מתוך 'ברכת שמע שעל המיטה', שבדף המקורות שלהלן, ולדון בשאלות שבו, העוסקות בקשר בין הדיון הפותח את השיעור, לבין תפילת הלילה של המסורת היהודית (כעשרים וחמש דקות).
- לאחר שסיימו, נתכנס למליאה ולאסיף, כאשר נבקש במהלכו, לשים דגש על האבחנה בין בקשות בכלל, לבין בקשות ייחודיות באופיין, והנוגעות באופן ישיר, לתחושות ולחששות שעולים באדם בשעת החשיכה.
- בסיכום העיבוד באסיף החברותות, נתעכב ונמשיג את הקשר הסמלי שנוצר לאור כל זאת, בין ה"אור" לבין מושגים ערכיים כגון טוב, חסד ותקווה.
חלק ג' – 'סורה מפני האור': סיכום וסיום (כעשרים דקות) –
- כסיכום נציע להקרין אחד, או רצוי, אף את שני הסרטונים הבאים:
האחד, כפתיחה (אמנם באיכות ירודה מעט) המציע מבט מבואי, על התקופה זו שבשנה, שבה צמחו חגי אור במספר רב של מקומות, דתות ותרבויות- https://www.youtube.com/watch?v=NboblPZEMgk
והשני, כהמשך, המציע חוויה ויזואלית מרהיבה, באמצעות תמונותיו של המרצה וצלם "מסע אחר", הראל סטנטון,– 'חג חנוכה וטקסי אש ואור' – https://www.youtube.com/watch?v=EOxVr9N0-mY
- בהמשך לסרטונים הנ"ל, ולסיום – נציג את דבריו (המעובדים) של אהרון דוד גורדון שלהלן, נסבירם בלשון פשוטה, ונבקש מהתלמידים/ות לחשוב כיצד הם יכולים להגביר את האור – במשפחה, עם חברים/ות, בכיתה או בחברה, במידה ונותר די זמן, כדאי להזמין לשתף – ולו במילה או שתיים, בסבב.