משך הפעילות: כשעה
ציוד נדרש: השיר "רק שלי" מאת: שלומית כהן אסיף (נספח)
מטרות:
– לברר מצבים של ביחד ולחוד בסביבה המשפחתית
– בירור הרצונות השונים של בני המשפחה להיות לבד ולהיות שייכים למשפחה
– מתן לגיטימציה לצורך בייחודיות בתוך הסביבה המשפחתית
מהלך הפעילות:
- משחק פתיחה: נבחר משימה אחת אותה יבצעו הילדים פעמיים – בפעם הראשונה יבצע כל ילד את המשימה
בעצמו, ובפעם השנייה יבצעו את המשימות בקבוצות קטנות. מומלץ לבחור במשימה אשר דורשת מגוון כישורים כגון בניית יצירה מחומרים (תכנון וגיבוש רעיון, החלטה על חומרים, ביצוע היצירה) - בעקבות הפעילות נקיים דיון בשאלות הבאות:
א. מה היה כיף יותר לעשות לבד את המשימה או ביחד עם ילדים אחרים – ולמה?
ב. מתי הצלחתם לבצע את המשימה טוב יותר – לבד או ביחד עם ילדים אחרים? מתי לא?
ג. אילו דברים כל אחד מהילדים אוהב לעשות לבד בלי שותפות עם ילדים או מבוגרים אחרים? למה?
ד. אילו דברים כל אחד מהילדים אוהב לעשות יחד עם אחרים – מבוגרים או ילדים? למה?
- נקריא את השיר עד סופו, ולאחר מכן נקיים דיון עם הילדים:
א. האם יש בבית מקום או חפץ שהוא רק שלכם?
ב. מה הייתם רוצים שיהיה רק שלכם בלי לחלוק עם מישהו אחר
ג. איך אפשר ליצור דברים פרטיים ואישיים בבית לכל אחד ?
ד. אילו דברים עושים במשפחה שלכם ביחד ואילו דברים – לבד?נספח – רק שלי
מאת: שלומית כהן אסיףאני רוצה דבר
שיהיה רק שלי
ולא של כולם.
אמא שלי
היא של אחי.
ואחי
הוא גם האח של אחותי.
סבא שלי הוא סבא של כולם
ואפרים השכן הוא אפרים של כולם.
ביום ההולדת שלי
נולדו עוד ילדים בעולם.
ובסלסילת הממתקים שלי
עוזרים לי כולם.
הכובע שלי הוא לא רק שלי.
את הכובע שלי אחי חובש
ואת החולצה שלי הוא לובש.
ואפילו הפה שלי הוא לא רק שלי
אומרים לי מה לאכול תמיד
ולפעמים אומרים לי מה להגיד.
אבל יש בחצר שלולית
ענן אחד עשה אותה בשבילי
והיא רק שלי.מתוך: הספר הגדול של שלומית כהן אסיף, עמוד 45 הוצאת עם עובד
ספרים נוספים העוסקים בנושא:
– "אם הייתי גרה לבד" מאת: מיכאלה מונטיין, הוצאת: המרכז לטכנולוגיה חינוכית, 1983.
אם בוחרים בספר זה אפשר לקיים את הדיון בדרך הזו:
א. להקריא את הסיפור עד המשפט – "….לפעמים מתחשק לי לגור ביחד". ולאחר מכן לקיים דיון:
– מה היית מעדיף/ה – לגור לבד או ביחד עם בני המשפחה? למה?
– מה היתרונות בלגור ביחד? מה החסרונות?
– מה היתרונות בלגור לבד? מה החסרונות?
ב. נמשיך להקריא את הסיפור עד סופו ועם סיומו נקיים דיון:
– מתי קורה מה שאני רוצה – במצבים של ביחד או לחוד?
– מתי קורה מה שאני לא רוצה – במצבים של ביחד או לחוד?
– מה קל יותר – לחיות ביחד או לחוד? מה קשה יותר?
– "ילדה לבדה" מאת: אורה אייל, הוצאת כתר, 1992.