משך הפעילות: 45 דקות
מטרות הפעילות:
- היכרות עם טקס ההבדלה המסורתי, משמעותו וסמליו
- התנסות חווייתית ופעילה בטקסי הבדלה
- התוודעות לחפצי קודש בטקס ההבדלה (נר ההבדלה, הבשמים וכד')
- התנסות בחשיבה חיובית
- לאפשר מעבר רגשי ידידותי ונינוח, לשבוע החדש
מהלך הפעילות:
חלק א' – 15 דק'
נכנס את כל תלמידים ונתחיל בשיח "מה שלומי ומשהו טוב שאני מביא/ה מהשבת שהיתה לי…" (מומלץ לקיים סבב)
חלק ב' – 20 דק'
נשאל:
1. מדוע חשוב להבדיל?
2. מדוע חשוב לערוך טקס?
3. מה הטקס מאפשר לנו?
נשוחח על היכולת להמשיג את ההבדל, להגדיר, לתת מקום לשינוי. לאפשר נקודת תצפית על מה שהיה ועל מה שיהיה.
נשאל את התלמידים אילו חושים יש לנו? (שמיעה, ראיה טעם…)
נתייחס לכך שבהבדלה על מנת להרגיש את ההבדל אנו נשתמש בחושים שלנו – חוש הטעם, הראיה, השמיעה, הריח
נבקש מהתלמידים לקחת לעצמם רגע של התכנסות אישית לחשוב, מה ההבדלה הזו מזמנת להם, מה נישאר בחוויית השבת שהייתה ולמה הם רוצים להיפתח בשבוע הנוכחי. ניתן לתלמידים כמה דקות של שקט למחשבה. בהתאם ליכולות בכיתה אפשר להזמין אותם לעצום עיניים.
טקס ההבדלה
נבקש מהילדים להרים את כוס היין – נשאל באיזה חוש היין מסייע לנו?
ברכת היין
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.
ברכת הבשמים
נעביר בין הילדים את מיני הבשמים ונתבשם מריחם – נשאל באיזה חוש הבשמים פועלים עלינו?
ברוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא מִינֵי (עִשְבֵי) (עֲצֵי) בְשָׂמִים.
ברכת הנר
יש להקפיד על הבטיחות באש – נוהגים להסתכל על הציפורניים לאור נר ההבדלה.
נשאל מה מיוחד בנר הזה שהבאנו? מדוע? מה הוא מזכיר לנו? באיזה חושים הנר והאש משתמשים?
נברך – בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ.
ברכת ההבדלה
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל, בֵּין אוֹר לְחֹשֶׁךְ, בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים, בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה. בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ, הַמַּבְדִיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל.
נבקש מהתלמידים לשתות מן היין ונכבה את הנר ביין שנותר מן הכוס.
נשיר יחד:
הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל.
חַטֹּאתֵינוּ הוּא יִמְחֹל.
זַרְעֵנוּ וּשְלוֹמֵנוּ יַרְבֶּה כַחוֹל.
וְכַכּוֹכָבִים בַּלָּיְלָה:
שָבוּעַ טוֹב.
נשיר ביחד אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא, אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי, אֵלִיָּהוּ הַגִּלְעָדִי,
בִּמְהֵרָה יָבֹא אֵלֵינוּ עִם מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד.
מִרְיָם הַנְּבִיאָה, עֹז וְזִמְרָה בְּיָדָהּ,
מִרְיָם תִּרְקֹד אִתָּנוּ לְהַגְדִּיל זִמְרַת עוֹלָם.
מִרְיָם תִּרְקֹד אִתָּנוּ לְתַקֵּן אֶת הָעוֹלָם.
בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ הִיא תְּבִיאֵנוּ אֶל מֵי הַיְּשׁוּעָה
ניתן גם להאזין ולשיר יחד את השיר 'שבוע טוב' של אברהם טל אפשר בליווי המוזיקה
חלק ג' – 10 דק'
לסיכום, נשאל את הילדים מה אני מאחל/ת לעצמי ו/או לכיתה בשבוע הנכנס?