משך הפעילות: 45 דק'
מטרות הפעילות:
- הכרות עם סיפור יציאת מצרים כסיפור המכונן של חג הפסח
- למידה ודיון במושג חופש, בני חורין
- למידה על בני ישראל כעבדים והפיכתנו לעם
מהלך הפעילות:
חלק א' – 10 דק'
נשמיע את השיר המוכר מהגדת הפסח, 'עבדים היינו', בלחן של שלום פוסטולסקי. במידת האפשר, נמליץ להראות את הקליפ הקצר, המלווה את השיר, בביצועו של יהורם גאון.
נשאל: מה הקשר בין השיר לתקופה הזו בשנה? נדגיש את המוטיב של היציאה מעבדות לחירות, כמאפיין ערכי משמעותי ביותר של חג הפסח וכנושא שנעסוק בו היום.
חלק ב' – 30 דק'
נקרין את הציור של האמן יאיר גרבוז:
נתבונן בה יחדיו, ונעלה לדיון את שאלות הבאות:
- העֶבֶד – איך העבד נראה? מהו מראה פניו? איזו עבודה קשה הוא עושה? איך הוא מרגיש בגוף? מה הוא חושב?
- הנוֹגֵשׂ/המצרי – מה משמעות המילה נוגש? איך הנוגש נראה? מה הוא מחזיק? שוט (מגלב) מה מטרתו? איך פניו נראים? מה הוא חושב?
- מהי לדעתם/ן עבדות? במה היא שונה מחירות?
שיחה ודיון: מה זו עבדות? נתייחס לכך שעבדים אכן עובדים קשה מאוד, אבל הקושי העיקרי עבורם הוא היעדר החופש והחירות. העבד חייב לעשות את כל מה שאומרים לו, ואסור לו להגיד מה הוא חושב או מה הוא מרגיש, או לפעול לפי רצונו החופשי. אין בהכרח קשר בין עבדות לסוג העבודה או לרמת הקושי שלה. בהיסטוריה היו גם עבדים שעבודתם הייתה קלה יחסית, והם אפילו נהנו מתנאים טובים, אבל הם היו משועבדים לאדוניהם; הם היו נתונים לשליטתם ולא יכלו להחליט לפי רצונם; הם לא היו בני חורין, משוחררים.
מהו אם כן, הדבר העיקרי נלקח מן העבדים ומן השְׁפָחוֹת [צורת הנקבה של עבד]? – חירותם!
- עבדים אינם בוחרים את אורח החיים שהם רוצים.
- עבדים אינם חופשיים להביע דעות או רגשות.
- עבדים אינם פועלים לפי רצונם, לפי תפיסתם או לפי דתם.
- עבדים משועבדים לרצונו של האדון המשעבד אותם.
בהתאם לגיל המשתתפים/ות, אפשר לחדד מה ההבדל בין 'עובדים' (במובן העכשווי של מועסקים), לבין 'עבדים': עובדים, בניגוד גמור לעבדים, הם בני אדם חופשיים. עובדים יכולים לבחור את אורח חייהם ולחיות על-פי תפיסותיהם. הם יכולים לבחור לאיזו עבודה הם מחוייבים. לחופש הזה יש ביטוי גם בעבודה עצמה: הם יכולים להשתתף באופן פעיל בעבודתם – להיות מעורבים… לאחר סיום העבודה יש לעובדים גם סיפוק מן הביצוע וגם רווח ממשי מן התוצר (כגון: משכורת, דברי שבח והערכה). ובעיקר: לעובדים, בניגוד לעבדים, יש אחריות על חייהם ועל עצמם.
חשוב לזכור כי אנו בני ובנות חורין!
נבקש להעלות דוגמאות – מתי יצא להם/ן לעבוד? (למשל – לסייע בעריכת השולחן, לעזור בגינה, לטפל בחיות המחמד וכד').
יצירה – 2 אפשרויות לבחירה
- לצייר מצבים בהם קל לנו לזכור שאנו בני-חורין, ומצבים שאני מרגיש שמחייבים אותי לעשות משהו; נבקש לחלק את הדף לשניים.
- למלא את דפי המשימה הבאים (בנספח). נקריא בקול רם את השאלות שבדף, ונזמין לצייר את התשובות.
חלק ג' – 5 דק'
לסיכום, נזמין את הילדים להציג את הציורים ולהסביר על עבודתם