משך הפעילות: כשעה ורבע
ציוד נדרש: מצגת עם המקורות הנדרשים כמפורט להלן, שאלון אישי על הסליחה (ר' נספח) – לכל תלמיד/ה
במערך שיעור זה, נבקש להתמקד במושג הסליחה – אחד מהסמלים המובהקים של עשרת ימי תשובה. נבקש לברר מהי הסליחה, האם יותר קשה לבקש סליחה או לסלוח, ומה משמעותו של רעיון מופשט זה, בחיי היומיום שלנו.
מטרות (בשיעור זה התלמידים/ות…):
- יתוועדו למשמעויות השונות של יום הכיפורים, בדגש על תחום העבירות שבין אדם לחברו
- יעמדו על האתגר, הטמון בעצם בקשת סליחה והתנצלות כנות, הנאמרות באופן מילולי וישיר
- יחשפו ויבחנו, את הדרך להתמודד עם הקושי לבקש סליחה, באמצעות עיון ודיון במקורות
- יבחנו את תפקידה, מקומה ומשמעותה של ' בקשת סליחה' בחייהם האישיים
מהלך השיעור – כללי:
- חלק א' – פתיחה: 'למה קשה לבקש סליחה?' – שירו של יהודה אטלס (כעשרים דקות)
- חלק ב' – 'איך לבקש סליחה?' – עיון ודיון במקורות היהודיים (כעשרים דקות)
- חלק ג' – עבודה אישית – הסליחה שלי (כעשרים דקות)
- חלק ד' – עיבוד וסיכום (כעשר דקות)
חלק א' – פתיחה: 'למה קשה לבקש סליחה?' – שירו של יהודה אטלס (כעשרים דקות)
- נפתח ונסביר, כי שנת הלימודים נפתחת בחודש אלול, רגע לפני חגי תשרי – ראש השנה ויום הכיפורים. בלוח השנה העברי, זהו זמן לחשבון נפש ולסליחות. זמן של הכנה לשנה החדשה, בו אנו נקראים להביט אחורה על מעשינו בשנה החולפת, לבקש סליחה ממי שפגענו בו, ולסלוח למי שפגע בנו.
- נציג ונקרא את שירו של יהודה אטלס, מתוך "הילד הזה הוא אני", ונעלה לדיון פתוח את השאלות הבאות:
- נאסוף ונקשור בין התשובות, נשקף כי כולנו חשים וחשות את הקושי לבקש סליחה: לעיתים קשה לנו להודות, שלא נהגנו נכון או יפה, קודם כל בפני עצמנו. ואחר כך גם קשה ומביך, להסתכל בעיניים ולעמוד מול מישהו/י שפגענו בו או בה. להודות בקול שטעינו, להתמודד עם זה שאולי יש כעס כלפינו, או עלבון. ובעיקר, יש חשש – האם אכן יסלחו לנו?
חלק ב' – 'איך לבקש סליחה?' – עיון ודיון במקורות היהודיים (כעשרים דקות)
- נציג ונקרא את המשנה המוכרת, ממסכת יומא – ונסביר מילים וביטויים קשים:
- נבהיר את ההקשר, ונחדד: לפי הנאמר בתורה, יום הכיפורים כשמו – נועד לכפר על החטאים שלנו.
חז"ל – לפני אלפיים שנה, חילקו את המעשים שלנו כבני אדם, ולכן גם את הטעויות שלנו, את החטאים שלנו לשני תחומים:
1. מעשים המוגדרים בתחום של "בין אדם לאלוהיו" – "בין אדם למקום" – כמו מצוות השבת, או התפילה.
2. מעשים המוגדרים בתחום של "בין אדם לחברו" – או בין האדם לחֶ בְ רָ ה, לזולת – כדוגמת המצוות – "ואהבת לרעך כמוך", "והדרת פני זקן", לא תחמוד, כבד את אביך ואת אמך…
חז"ל באים להדגיש ולהזכיר לנו, שיום כיפור הוא בדרך כלל יום של צום ותפילות, אך חשוב יותר הוא לתקן את הקשרים
בינינו, בין בני האדם. - גם חז"ל וגם רבנים חשובים וגדולים אחריהם, הבינו שקשה לנו, לכולנו, לבקש סליחה, ולכן כדי לעזור לעצמם ולנו – הם הציעו את המתכון הבא, את הדרך לעשות זאת (נציג ונקרא את דברי הרמב"ם):
- לאחר הקריאה והבנת המקור שלעיל, עפ"י הרמב"ם, נבקש לסדר רגע את המימדים השונים העולים ממנו:
נזמין את התלמידים/ות לזהות, מהן סוגי הפגיעות, החטאים "שבין אדם לחברו", המוזכרים בטקסט. - נרשום את התשובות על הלוח – ולצד כל סוגי "העבירות", נבקש כי יביאו דוגמאות מהחיים שלהם/ן. במידת הצורך, נסייע
בשאלות מנחות, לדוגמא:
המכה את חברו – נבקש להמשיג למשל, כי הגדרה זו כוללת, גם בעיטות, או דחיפות וגם את המושג המכובס והשגור – "כאפה"… / לוקח שלא ברשות – את הטלפון הנייד, את הכריך, את המקום הקבוע והחביב עליו/ה – ליד החלון… - לאחר מכן נבקש לשרטט יחד, את תהליך הראוי, המוצג לדרך בקשת הסליחה – הדרישה מאיתנו היא להתעקש, לנסות דרכים שונות ויצירתיות, כדי לפייס את מי שפגענו בו.
- כסיכום הדיון במקור, נדגיש את המסר שבחלקה האחרון – את האחריות שיש לנו, גם אם אנחנו בצד הנפגע – האחריות לבוא לקראת מי שמבקש/ת מאיתנו סליחה, אחריות להיות נוחים וסלחניים ולא לנטור טינה.
- לקראת העבודה האישית – אפשר להעלות את השאלות:
– חשבנו שקשה לבקש סליחה… האם לדעתכם/ן גם קשה לסלוח?
– מה יותר קשה – לבקש סליחה, או לסלוח?
– מי מרגיש יותר טוב אחר כך – מי שביקש/ה סליחה, או מי שסלח/ה?
חלק ג' – עבודה אישית – הסליחה שלי (כעשרים דקות)
- נזמין עתה את התלמידים/ות, לחשוב רגע באופן אישי, על מה עשינו השנה – לעשות חשבון נפש פרטי לעצמנו, לחשוב אם ובמי פגענו, מה עשינו לא נכון, מה אנחנו למדים/ות מכך, ולא פחות שוב – ניזכר ממי אנו צריכים וצריכות לבקש סליחה ולמה, רגע לפני יום הכיפורים.
- נחלק ונזמין לעבודה אישית, באמצעות דפי המחשבה שלהלן בנספח. (בעת למידה מרחוק – ניתן להציג את השאלון, ושתלמידים/ות יכתבו את תשובותיהם/ן במחברת).
נבהיר, כי השאלות בדפים, הן אישיות מאד, ולכן גם נשמור את התשובות שלנו לעצמנו. ואלם נדגיש, כי לכן, זוהי הזדמנות מיוחדת, לחשוב על מה שעשינו השנה, בכנות ובפתיחות.
חלק ד' – עיבוד וסיכום (כעשר דקות)
- לסיכום השיעור, נציע לסיים עם השיר של יהונתן גפן "ריבים קטנים" – VKWjyGfM9Zl=v?watch/com.youtube.www://https
בסיום ההאזנה, נמשיג כי הרבה מאד מהרבים הקטנים והגדולים, מתחילים משעמום, מקטנוניות או מחוסר תשומת לב. - נבקש מהתלמידים/ות להעלות אסוציאטיבית, רעיונות ועצות – כיצד נוכל להימנע מהריב הבא… במידה ולא נותר די זמן לשיתוף, נוכל להשאיר זאת כחומר למחשבה.נאחל לכולם/ן – שנה טובה – וסליחה טובה!
נספח:
דף עבודה אישית – הסליחה שלי…
סליחה במשפחה –
ממי אני צריך או צריכה, לבקש סליחה השנה? במי מבני ובנות משפחתי פגעתי, או את מי הכעסתי או אכזבתי השנה
– וכיצד זה קרה?
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
מה הדבר הכי חשוב שלמדתי מכך? איך אדאג שזה לא יקרה שוב?
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
מה חשוב לי לומר בבקשת הסליחה שלי ממנו/ממנה?
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
סליחה בחֶבְרָה או בכיתה –
ממי אני צריך או צריכה, לבקש סליחה השנה? במי מחבריי או חברותיי, פגעתי, או את מי הכעסתי או אכזבתי השנה
– וכיצד זה קרה?
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
מה הדבר הכי חשוב שלמדתי מכך? איך אדאג שזה לא יקרה שוב?
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
מה חשוב לי לומר בבקשת הסליחה שלי ממנו/ממנה?
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________