משך הפעילות: כשעה
ציוד נדרש: מצגת עם מילות השיר 'בראש השנה' (נספח מס' 1); אפשרות להאזנה ליו טיוב; חומרי יצירה אישיים שיוכנו מראש ע"י התלמידים/ות); שבלונות (בנספח מס' 2) מודפסות מראש, כמספר התלמידים/ות (במידה והשיעור מתקיים בכיתה) או ערוכות להצגה כדוגמאות להשראה (במידה והשיעור מתקיים באופן מקוון)
מטרות (בשיעור זה התלמידים/ות…):
- יתוודעו אל משמעויותיה הכמעט סותרות, של המילה 'שנה' – הן בהקשר של חזרה ושינון (חוזר ושונה), ומנגד, במשמעות של שינוי ושונות
- יתנסו בהאזנה מושכלת לשיר ('בראש השנה', של נעמי שמר), ובניתוח סמלים ורעיונות העולים מתוכו
- יבחנו את משמעותם האישית של רעיונות אלה בעבורם/ן, ויחוו אפשרות לביטוי משמעות זו, בדרך נגישה, מוחשית ויצירתית
מהלך השיעור – כללי:
- חלק א' – פתיחה והפשרה: האזנה לשירה של נעמי שמר 'בראש השנה' (כעשר דקות)
- חלק ב' – הסבר ושיחה: המילה 'שנה' ומשמעויותיה (כעשר דקות)
- חלק ג' – הברכה שלי לשנה החדשה – יצירה אישית (כרבע שעה)
- חלק ד' – שיתוף וסיכום (כעשרים וחמש דקות)
חלק א' – פתיחה: 'בראש השנה' – שירה של נעמי שמר (כעשר דקות) –
- כפתיחה, נשמיע את שירה של נעמי שמר, 'בראש השנה', רצוי, באמצעות הקרנת סרטון האנימציה, בקישור: https://www.youtube.com/watch?v=o9PxSc8uofg. חשוב כי לתלמידים יהיו במקביל, את מילות השיר לפניהם/ן (ר' בנספח מס' 1).
- לאחר הצפייה וההאזנה, נזמין את התלמידים/ות לעיין עתה שוב במילות השיר, ולזהות/לסמן, אילו דברים המוזכרים בו, הופיעו גם בסרטון [למשל השושנה, המנגינה המיוצגת בדמות השמש המחללת, הסירה הלבנה, החצבים, הענן, הגדר שעשויה מעפרונות צבעוניים וכד']. נוסיף ונשאל – למה לדעתם/ן דווקא דברים אלה נבחרו להופיע בסרטון, ו/או – מה לדעתם/ן דברים אלה באים לסמל, או להזכיר לנו?
נבקש יחד עימם/ן להציף ולהמשיג את הסמלים הנוגעים להתחלות חדשות, לעונת הסתיו הקרבה, לחזרה ללימודים וכמובן, לחג ראש השנה עצמו.
חלק ב' – הסבר ושיחה: המילה 'שנה' ומשמעויותיה (כעשר דקות) –
- נסב את תשומת הלב, אל שורת הפזמון, בה מבקשת המשוררת נעמי שמר, "שיפה ושונה תהא השנה". נתעכב ונסביר, כי המילים 'שנה' ו'שונה' מקורן באותו השורש – ש.נ.ה, ועם זאת, משמעותן של המילים הללו כמעט הפוכה – ונרחיב, למשל בדוגמת הביטוי "חוֹזֵר וְשׁוֹנֶה" – שמקורו בפועל לשנן. בכדי לשנן, על האדם לחזור על אותם הדברים במדויק, שוב ושוב. מצד שני, הרי אנו יודעים/ות, כי מילה 'שינוי', למרות שמקורה באותו שורש, מתארת למעשה, משהו כמעט הפוך.
- נדגיש כי המילה 'שנה' מכילה בתוכה את שני הצדדים, את שתי הפנים: היא חוזרת ושונה, למשל במועדיה ובעונותיה (מעגל השנה המתחיל כל שנה מחדש), ויחד עם זאת, היא תמיד גם שונה מקודמתה, וכוללת כבר בשמה, גם תקווה לשינויים של התחדשות ושיפור.
- נשאל ונזמין לשתף – מה למשל, נרצה שיחזור על עצמו השנה? ומה נרצה שיהיה דווקא שונה השנה?
חלק ג' – יצירה אישית: הברכה שלי לשנה החדשה (כרבע שעה) –
- נזמין את התלמידים/ות למשימת יצירה אישית: 'הברכה שלי לשנה החדשה'. נסביר כי זו יכולה להיות ברכה שמיעודת למישהו/י מסוים/ת – למשל להורים, לאחים/אחיות, לחבר/ה, או ברכה כללית יותר, למשל לכיתה, למדינה או לבני אדם בכלל, או ברכה שנעניק לשנה החדשה עצמה (למשל – לברך את השנה שתהיה כייפית, או שמשית וכד'…).
לתשומת ליבכם/ן – חלק זה בשיעור, פתוח כמובן לשינויים והתאמות על פי הגיל או התנאים שלפנינו. בנספח מס' 2, תמצאו מספר דוגמאות לשבלונות עבור הברכות – אותן אפשר להדפיס ולחלק במידה והשיעור אכן מתקיים בכיתה. לעומת זאת, במידה והשיעור מתקיים באופן מקוון, חשוב להזכיר לתלמידים/ות להכין לצידם מראש, לפחות דפים וצבעים ולשקול אף להציג את השבלונות, בבחינת מצע להשראה.
חלק ד' – שיתוף וסיכום (כעשרים וחמש דקות) –
- בכדי לעודד מעורבות שווה, נזמין את כל התלמידים/ות, בסבב, להציג את הברכה שהכינו, ובמידת האפשר, גם להסביר בקצרה, מה עומד מאחוריה, או למה בחרו בה.
- לאחר השיתוף, נבקש לקשור ולשזור בין הברכות השונות, ובין התקוות, שהתלמידים/ות ביטאו באמצעותן. אפשר להביא את השיח לכדי סיום מעורר השראה, ולחזור ולקרוא בקול, את השורות הסמליות משירה של נעמי שמר, הכורכות את כל אלה יחדיו – "לִבֵּנוּ עָנָה בִּתְפִלָּה נוֹשָׁנָה – שֶׁיָּפָה וְשׁוֹנָה תְּהֵא הַשָּׁנָה!"
נספח 1
בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה
מילים ולחן: נָעֳמִי שֶׁמֶר
בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה
פָּרְחָה שׁוֹשַׁנָּה אֶצְלִי בַּגִּנָּה
בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה סִירָה לְבָנָה
עָגְנָה לָהּ בַּחוֹף פִּתְאוֹם.
בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה
לִבֵּנוּ עָנָה בִּתְפִלָּה נוֹשָׁנָה
שֶׁיָּפָה וְשׁוֹנָה תְּהֵא הַשָּׁנָה
אֲשֶׁר מַתְחִילָה לָהּ הַיּוֹם.
בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה
פָּרְחָה עֲנָנָה בִּרְקִיעַ הַסְּתָו
בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה כְּנֵר נְשָׁמָה
עָלָה בַּשָּׂדֶה חָצָב.
בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה
לִבֵּנוּ עָנָה בִּתְפִלָּה נוֹשָׁנָה
שֶׁיָּפָה וְשׁוֹנָה תְּהֵא הַשָּׁנָה
אֲשֶׁר מַתְחִילָה לָהּ עַכְשָׁו.
בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה
פָּרְחָה מַנְגִּינָה שֶׁאִישׁ לֹא הִכִּיר
וְתוֹךְ יְמָמָה הַזֶּמֶר הָמָה
מִכֹּל חַלֹּוֹנוֹת הָעִיר.
בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה
לִבֵּנוּ עָנָה בִּתְפִלָּה נוֹשָׁנָה
שֶׁיָּפָה וְשׁוֹנָה תְּהֵא הַשָּׁנָה
אֲשֶׁר מַתְחִילָה לָהּ בְּשִׁיר.
נספח 2 – דוגמאות לשבלונות ליצירת ברכות: