משך הפעילות: 35 דק'
מטרות הפעילות:
- היכרות עם השבת, משמעותה וחשיבותה
- התנסות חווייתית ופעילה בקבלת שבת, למידת המנהגים, התפילות, השירים והניגונים
- התוודעות לחפצי הקודוש בקבלת השבת ומשמעותם (נרות, יין וכד')
- קיום מרחב מאפשר לעיבוד חוויות השבוע
- לאפשר מעבר רגשי נינוח לקראת היציאה לשבת עם המשפחה
מהלך הפעילות:
חלק א' – 5 דק'
נכנס את התלמידים במעגל לקראת קבלת השבת, נשיר יחד "הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד" ונשאל את התלמידים – איזה רגש נוכח אצלם ברגעים אלו?
חלק ב' – 25 דק'
נשאל: מה המשמעות של קבלת השבת ומה היא כוללת? נסביר על קבלת השבת והמשמעות שלה –
נתחיל בפרידה מהשבוע שחלף, נבקש מהתלמידים לשתף ולספר משהו אחד מתוך השבוע שהיה להם.
ניתן להתייחס להיבטים משותפים, אם מתאים. נודה לתלמידים על השיתוף ונאפשר רגע של שקט לפרידה אישית מהשבוע שחלף.
נבקש ממובילות ומובילי קבלת השבת להגיע לשולחן השבת וביחד נברך על הנרות.
נזכיר יחד ששני הנרות הם כנגד "שמור" ו"זכור"
נשוחח עם התלמידים מדוע ומה חשוב לנו לשמור ולזכור.
נברך: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של שבת".
נשיר יחד את "לכה דודי" נסביר לתלמידים כי הפיוט מכניס את השבת ואנו מקבלים את פניה בברכה.
המורה תשתף בדבר תורה קצר
ניתן לקרוא או לשיר את מזמור שיר ליום השבת
שיר העמק, ירדה השבת
נקדש יחד – נבקש מהילדים להרים את כוס היין שיש בידהם
"וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי.
וַיְכֻלּוּ הַשָׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם.
וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה.
וַיִּשְׁבֹּת בַּיוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה.
וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אוֹתוֹ,
כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת.
סַבְרִי מָרָנָן וְרַבָּנָן וְרַבּוֹתַי
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הַגָפֶן.
הילדים יענו: "אמן".
נברך על החלה
"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם המוציא לחם מן הארץ".
ניתן בהתאם לזמן העומד לרשותנו לשיר שירי תפילה כמו ידיד נפש ושירי שבת: הנה מה טוב ומה נעים, שבת מנוחה, שבת שלום ועוד… אפשר להשמיע את את 'מקבץ השירים'
חלק ג' – 5 דק'
לסיכום, נבקש מהתלמידים לספר על תוכניות לשבת שיש להם ולמשפחה. ונאחל שבת שלום!