משך הפעילות: כשעה וחצי
חומרים נדרשים: כיתה מסודרת מראש במעגל, כדור צמר, אפשרות לרשום על הלוח, אפשרות להצגת הטקסטים ולהשמעת השיר (להלן) ודפי מקורות לחברותות – נספח מס' 1
בסדנא זו, נעסוק בערך החברות בכלל, בגיל ההתבגרות בפרט, נחזור לרעיון בו עסקנו לפני שני שיעורים – "כָּל יִשְׂרָאֵל עֲרֵבִים זֶה בָּזֶה" ובאמצעות דימויים של 'חבלים' ו'קשרים' – נבחן: מהו קשר של חברות בעינינו? מהו אמון ואיך יוצרים אותו? איזה מין חבר/ה אני?
מטרות הסדנא (התלמידים/ות…):
– יבחנו את ערך החברות ומשמעויותיו בתרבות ישראל, ובין בני אדם בכלל
– יתנסו בחוויה, הממחישה ומכוננת חיבורים, זיקות וקשרים חדשים בכיתה
– יתמודדו עם הגדרת והמשגת ערכי חברות משמעותיים בעבורם/ן
– על רקע הנושא, ובאמצעותו – יעמיקו גם את היכרותם הבין-אישית
מהלך הסדנא – כללי:
א. פתיחה במליאה: הקשרים שבינינו (שיר ותרגיל חווייתי) – כחצי שעה עד ארבעים דקות
ב. טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד…": בחברותות – כחצי שעה
ג. אסיף וסיכום – כעשרים דקות
מהלך הסדנא – פירוט:
חלק א': פתיחה במליאה – הקשרים שבינינו (שיר פתיחה ותרגיל המחשה חווייתי – כחצי שעה/ ארבעים דקות) –
לאחר שנציג בקצרה את נושא השיעור, נשמיע את שירו של מאיר אריאל, 'אגדה מקסיקנית', כאשר מילות השיר (להלן), מוצגות בפני התלמידים/ות, ונבקש, לעקוב אחריהן בעת ההאזנה.
השיר ההומוריסטי והמשעשע – המדבר בעד עצמו, ישמש לנו, יחד עם התרגיל שבעקבותיו, כמשטח המראה לנושא החברות והערבות.
– לאחר, ההאזנה לשיר, נציין ונשקף, שלמרות ההומור, נחבאים בשיר גם כמה ערכים חשובים, ונשאל – מהם? [חברות, ערבות, שותפות גורל, נחישות, אומץ…]. גם כאן נדון בתשובות רק בקצרה, ונמשיך לתרגיל ההמחשה:
– נאמר כי קצת כמו החבל הפיזי שחיבר בין חוזה וחואן, ראינו שהוא מסמל "חבלים" אחרים, קשרים קודמים ומשמעותיים, של חברות וערבות, בין השניים.
– נסביר, כי תיכף נשחק בכדור צמר (זו העת להוציא אותו…) – כאשר אנו נשארים ישובים (במעגל).
– ניתן את כדור הצמר לאחד/ת מהתלמידים/ות, וננחה אותו/ה – לאחוז היטב בקצה החוט הגלוי, ואז לזרוק את הכדור לאחד/ת מהתלמידים/ות האחרים/ות, ולשאול אותו/ה שאלה, בנושא כלשהו – שמעניין/ת אותי לשמוע עליו – משהו שאינני יודע/ת על החבר/ה (תחביבים, חיות מחמד, מקצוע מועדף או שנוא, חוגים, אחים/אחיות, משחק המחשב האהוב…). על התלמיד/ה שמקבל/ת את הכדור, לענות על השאלה, ואחר כך לזרוק לתלמיד/ה הבא/ה, וכן הלאה, ככל שיראה לשיקול דעתנו, רצוי לאפשר כמובן השתתפות רבה ככל הניתן, ובכל מקרה, להמשיך לפחות, עד שנוצר לו "פלונטר" נאה. נבקש מהתלמידים/ות לנסות ולהתירו, בזריקה בסדר הפוך, מהתלמיד/ה האחרון לראשון. אם יש בידינו די זמן ונוצרה האווירה המתאימה, הרי שניתן גם להוסיף כאן ולבקש, שבשעת ההתרה והזריקה אחורה – על כל תלמיד/ה, לענות על השאלה, שהוא עצמו/ה שאל/ה לפני כן.
– בסיום, נשב, ונמשיג יחד את הערכים והרעיונות, אותם שיקף והמחיש לנו התרגיל: הקשרים הנראים ושאינם נראים בינינו; המשותף והדומה – מול המיוחד והשונה, ההזמנה להעמיק עוד בהיכרות גם עם מי שיושב/ת עמנו זמן רב באותה כיתה וכד'.
חלק ב': "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד…" – עיון ודיון בחברותות (כחצי שעה)
נמשיך ללימוד ודיון בחברותות – רצוי מאד בזוגות, וזאת בכדי לעודד שיח אישי ומשמעותי. בחברותות, נזמין את התלמידים/ות לחזור ולהיזכר בדיון שערכנו ברעיון הערבות ההדדית, לעיין בפסוקים המוכרים מפרק ד', בספר קהלת ("טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד…"), ולדון לאור כך, במשמעותן של חברות וערבות, בעבורם/ן (ר' נספח מס' 1).
חלק ג': אסיף וסיכום (כעשרים דקות)
נתכנס למליאה, ונזמין נציגות מכל חברותא, לשתף קצרה, ברעיון מרכזי אחד שעלה בשיחתם/ן.
נסכם, ונאמר, כי אנו מתקרבים/ות לסיום התוכנית בכיתות ז', וראינו היום כיצד ערך החברות, כמו ערכים רבים שעסקנו בהם השנה – אחריות, מעורבות, שייכות, המשכיות ועוד – באים עם שתי הפנים: יש בהם הרבה אור, שמחה, יופי וכוח – ואולם, כמו כל דבר היקר לליבנו – הם דורשים בהכרח, השקעה, תשומת לב, מחויבות, הגנה וטיפוח.
בגיל מצוות, אנו לוקחים על עצמנו את המשימות הערכיות החשובות בעינינו – בידיעה שבכדי להמשיך וליהנות מאורן, עלינו גם להמשיך ולעמול למען הגשמתן.
"טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד…"
דף מקורות לחברותא – עותק לתלמיד/ה
קראו את המקורות הבאים, והתייחסו לשאלות שבעקבותיהם:
¬ חישבו על 3 דוגמאות מחייכם/ן, הממחישות, את הרעיונות שבפסוקים מקהלת
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
¬ רשמו (לפחות) 4 רעיונות/ערכים/התנהגויות – שתוכלו להסכים עליהם יחדיו – כדברים שבעיניכם/ן הם מרכזיים וחשובים במיוחד בחברות, שלנו ובינינו. הסבירו ונמקו
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________