משך השיעור: כשעה
ציוד נדרש: אפשרות לשיתוף והשמעת שירים, סרטונים ולהצגת הטקסטים, לוח פאדלט\ מצגת שיתופית וענן מילים מקוון
* ניתן לקיים שיעור זה, גם באופן מקוון
חג החנוכה, חג האור, יש בו הזמנה לתקווה והזדמנות לעידוד ואף להעצמה. באמצעות המטפורה של אור, נבקש להתבונן אל נפשנו פנימה, לזהות נקודות חוזקה והשראה, ולשאוב מהן כוח. באמצעות המשגה של האור הקטן והאישי שבי, הגרה וחיבור לטוב שבי, נבקש לבחון את ההזדמנויות שבידינו, להפיץ את אורנו זה, ולהאיר בו לאחר ולסביבה – בחינת הנאמר בשיר הילדים, שחיברה שרה לוי-תנאי – כולנו יחדיו – אור איתן.
מטרות (בשיעור זה התלמידים/ות…):
- יבחנו באמצעות מטפורת האור, את נקודות החוזקה והכוח האישיות.
- יתמודדו עם ניתוח מטאפורות וסמלים, בדגש על סמלי האור שבחג החנוכה.
- יתנסו בחשיבה חיובית.
- יעמדו על פוטנציאל הכוח שיש בעשייה משותפת ומגוונת, למען החברה.
מהלך הסדנא – כללי:
- חלק א' – פתיחה: 'על אור ותקווה בחנוכה' (כעשר דקות)
- חלק ב' – "כל אחד הוא אור קטן": רפלקציה באמצעות משחק (כעשרים דקות – חצי שעה)
- חלק ג' – "וכולנו אור איתן": ענן מילים, עיבוד וסיכום (כעשרים דקות)
חלק א' – פתיחה: 'על אור ותקווה בחנוכה' (כעשר דקות) –
- נפתח ונסביר, כי בשיעור זה, נבקש לעסוק בחנוכה, כחג של אור, כחג של תקווה.
- כטריגר לפתיחה, נצפה ונאזין בסרטון ובשיר החנוכה, של חניכי/ות מכינת עין פרת. חשוב שנקדים במעט רקע, ונסביר לתלמידים/ות, כי את הקליפ שנראה, הקליטו חניכי/ות המכינה הקדם צבאית, בדרום הארץ. נבהיר, מהי מכינה קדם צבאית, שנועדה לבני/בנות ,18 אשר מבקשים לתרום ולהתנדב שנה נוספת, עוד לפני הגיוס לצבא. כמו כן, נסביר מראש, כי השיר מבוצע בשפה האנגלית, אולם במקרה זה, היא ברובה פשוטה וקלה להבנה, ועם זאת, נדגיש – כי חשוב בעיקר לנסות ולהתחבר לאווירת השיר, לרגשות שהוא מעורר בנו, ופחות להתעמק בכל מילה ומילה. נבקש מהתלמידים/ות להשתדל ולזכור כמה שיותר סמלים של חנוכה, שמופיעים בקליפ – ואף באיזה הקשר (למשל: שתיית שמן זית…) – https://www.youtube.com/watch?v=PQ6RCl0lie
- לאחר הצפייה, נעלה לדיון את השאלות הבאות:
– איזו אווירה, אילו תחושות, עוררו בנו השיר והקליפ?
– אילו סמלי חנוכה הופיעו בו, וכיצד ובאיזה הקשר הוצגו?
– האם גם בעינינו חנוכה הוא חג עליז ומרומם, ולמה? ובמידה ולא – מה ביכולי לעשות השנה ובכלל, כדי לרומם את אווירת חג החנוכה?
חלק ב' – "כל אחד הוא אור קטן": רפלקציה באמצעות משחק (כעשרים דקות – חצי שעה) –
- באמצעות לוח פאדלט– /com.padlet.he://https שבראשו נכתוב מראש, את דבריו של הרב קוק: "צריך שכל אדם ידע ויבין שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו, ואין איש שאין לו נר; (הרב אברהם הכהן קוק)" – ושאליו נשלח קישור מראש או באמצעות הצ'אט, נזמין את כל התלמידים והתלמידות, להרהר ולכתוב "בזמן אמת", בקצרה, על גבי הפאדלט – איזה אור טמון בהם/בהן עצמם/עצמן.
- לאחר שכולם/ן כתבו על גבי הפאדלט, נזמין (רצוי "בסבב" במידת האפשר) לשתף ולהסביר – וניתן אף לבקש דוגמא, לכיצד האור הזה שבי, בא לידי ביטוי בחיי היומיום. * ניתן להשתמש במצגת שיתופית בגוגל דרייב במקום לוח הפאדלט.
- חשוב! לצורך השלב הבא (ענן המילים), נמליץ למורה, לרשום לעצמה בזמן השיתוף, רשימה של מילים וביטויי בולטים שחוזרים על עצמם.
חלק ג' – "וכולנו אור איתן": ענן מילים, עיבוד וסיכום (כעשרים דקות) –
- באמצעות "ענן מילים", https://wordart.com/login נבקש להמחיש כיצד האורות הפרטיים והאישיים, מתחברים לידי כוח סינרגטי אחד – לכלל אור משותף גדול, העולה על סך חלקיו.
– סרטון הסבר על ענן המילים המקוון
– נמליץ להכין את ענן המילים, בצורה גרפית, של נר או להבה.
– לשם מילוי הענן – נזמין את התלמידים/ות לרשום מילים וביטויים, שעלו קודם – בדיון הפתיחה ובעת השיתוף בסבב, בדבר האורות האישיים. אפשר לסייע מדי פעם, ולהוסיף גם אנו, מילים מהרשימה שערכנו לעצמנו קודם.
– לסיכום, נזמין כל אחד/ת לבחור מילה אחת מהענן, ולהציע דוגמא למעשים קטנים או גדולים, ליוזמות או לתרומה חברתית – שיבטאו את המילה שבחרו, ואשר יקדמו ויגבירו את "האור הכללי בעולם".
– לסיום, שיקוף של המהלך שעשינו יחדיו בין "כל אחד הוא אור קטן" – בו בררנו והמשגנו את האור האישי והקטן שטמון בכל אחד ואחת מאיתנו, לבין האפשרות להביא את אורנו הפרטי והייחודי – ולשלב כוחות יחד כאור משותף איתן, וביחד להשפיע לטובה, ולהאיר את החברה ואף את העולם.