משך הפעילות: כשעה – שעה וחצי.
הערכות והכנת הכיתה לסדר ט"ו בשבט: נמליץ לסדר את שולחנות הכיתה בצורת ח, רצוי עם מפות ולקשט עם ענפים וכד'.
ציוד נדרש: מצגת סדר ט"ו בשבט כיתתי (מצורפת); אפשרות להשמעת שירים; תירוש אדום ותירוש לבן (או מיץ אחר, בשני צבעים דומים, למשל פטל ולימונדה) + כוסיות (כמס' התלמידים/ות) – מוכן מראש בצד, לחלוקה בזמן הסדר, פירות טריים ויבשים – נדרשים 3 סוגי פירות שונים:
פירות הנאכלים ללא קליפתם – למשל תפוז, בננה, או מנדרינה
פירות הנאכלים ללא הגלעין – למשל תמר (להגיש חתוך וללא גלעין), או תפוח
פירות הנאכלים בשלמותם – למשל ענבים, צימוקים, תאנים (להגיש חתוכות).
נציע להכין את כוסות התירוש והכיבוד בצד, ובכדי שלא לפגוע בקשב ובסדר הדברים, ולחלקם לתלמידים/ות, רק בבוא הרגע המתאים.
ניתן להזמין את ההורים להשתתף בפעילות.
*במידה והפעילות מתקיימת באופן מקוון, חשוב להודיע מראש להורים, כי על התלמידים/ות להצטייד מראש ולהכין לצידם לזמן הפעילות עצמה, קצת תירוש ולפחות פרי אחד, מכל אחד מהסוגים המצויינים לעיל.
סדר ט"ו בשבט, נוסד על ידי מקובלי צפת – יהודים יוצאי גירוש ספרד ופורטוגל, במאה ה-16 .הם שהנהיגו ביום זה, את מנהג אכילת פירות ארץ ישראל, תוך לימוד קטעים מהתורה ומדרשים, העוסקים בשבח הארץ ופירותיה. הלימוד עוצב במתכונת טקסית, הדומה ל"סדר ליל פסח". ארבע כוסות של יין אדום ויין לבן, נשתו במהלך סדר ט"ו בשבט, כסמל לארבע עונות השנה, והפירות נאכלו בהתאם לסדר קבוע, שלגביו היו מספר מנהגים.
במערך זה, נבקש להנגיש את חוויית סדר ט"ו בשבט, גם לתלמידינו ותלמידותינו.
להלן הצעה לסדר כיתתי, מקוצר ומתואם (כך, למשל, נשתה רק שתי כוסות תירוש/מיץ. במקום הארבע הנהוגות(, נחלק קטעי קריאה, נדון בשאלות המוצעות למחשבה, נטעם מפירות הארץ ונשיר משיריה המוכרים והאהובים.
מטרות הפעילות (התלמידים/ות):
– יתוודעו למנהג סדר ט"ו בשבט
– יתנסו בדרכי למידה חווייתית, המערבת שימוש מגוון בחושים ובמתודולוגיות מרובות
– יבחנו ויבססו את יחסן/ן האישי אל עולם הטבע, אל החי והצומח
מקרא לשימוש במצגת המצורפת:
מיקרופון בגוונים שונים = קטעים להנחיה וקריאה על ידי המורה
דף שורות, בגוונים שונים = קטים לחלוקה ולקריאה ל ידי התלמידות והתלמידיםשירים וניגונים = נמליץ לערוך מראש, את הקישורים לשירים (המופיעים במצגת) בפלייליסט אחד, וכן, להחליט מה מתוך אלה, נרצה להשמיע, ובאילו נבקש גם להקרין את הקליפ
לינק למצגת: