משך הפעילות: ארבעים וחמש דקות
הציוד הנדרש: קופסאות גפרורים ריקות (או קופסאות קטנות אחרות, אפשר גם ניילוניות), מגזינים ועיתונים ומספריים – זוג לכל תלמיד
*יכול לעבור גם בצורה מקוונת
כללי:
איך אנחנו מסתדרים עם אוצר מילים מוגבל? מה נוכל להביע באמצעות מילים? מה יחסר לנו? בפעילות זו נבקש לתת יחס לחודש השפה העברית
הפעילות:
- על התלמידים לחפש בעיתונים מילים, לגזור אותן ולהניח אותן בקופסה. יש להגביל אותם באמצעות הנחיה, למשל – מילים שהם אוהבים את הצליל שלהן, מילים חיוביות או שליליות, מילים שיש להן משמעות מיוחדת עבורם, מילים שמזכירות להן את תקופת הסגר ומילים של חופש ועוד…
- חלקו את התלמידים לזוגות: עליהם לנסות לשוחח רק באמצעות "קופסת המילים" של כל אחד.
- ערכו דיון – איך הם הרגישו? האם הצמצום עזר למקד את השיחה או הקשה עליה? איך אנו יכולים להשתמש במילים שלנו בצורה יעילה?
- פעילות המשך או פעילות חלופית: חלקו לתלמידים דפים (עדיף לחלק דפי A3). עליהם לערוך את המילים שבקופה על הדף בצורה בעלת משמעות בעיניהם או בצורה שקשורה למשמעות המילים שבחרו (בקבוצות של מילים, משפטים, לספר סיפור וכו', כיד הדמיון הטובה עליהם). לסיום, עליהם להדביק את המילים על הדף בצורה שבה סידרו אותן, והם יוכלו להוסיף גם ציור וצביעה ליצירה.