משך הפעילות: כשעה וחצי
חומרים נדרשים: אפשרות להצגת הטקסטים במליאה, דפי מקורות לחברותא – נספח מס' 1 ודפי משימה אישית לתלמיד/ה – נספח מס' 2
בשיעור זה נעסוק, בעשרת הדיברות, כסמל וכשם קוד, לבסיסו ועיקרו של מערך חוקים – דתיים ושאינם דתיים, לאומיים ומשפחתיים. באמצעות עיסוקינו זה, נזמין את התלמידים/ות, להתמודדות מעמיקה, עם הגדרה אישית למושגים אלה, ולבחון את מערכת הכללים בחייהם ובביתם, והאם ובמה, הם רואים עצמם מצווים ומחויבים.
מטרות השיעור (התלמידים/ות…):
– יתוודעו מחדש אל תוכנן, מהות וסמליותן של 'עשרת הדיברות'
– יתמודדו עם האבחנה בין עיקר וטפל, במערך הכללים והחוקים שלהם/ן ובחייהם/ן
– יתנסו בקריאת שירה עברית מודרנית, ירידה לעומקה ובניתוחה
– יחוו שיח משפחתי מאפשר ומעצים, דווקא בנושא מורכב ומועד לעימותים, במיוחד בגיל ההתבגרות, כדוגמת הגדרה והסכמה, על מסגרת הכללים המשפחתיים המחייבים
מהלך השיעור – כללי:
א. פתיחה במליאה: מה לי ולעשרת הדיברות? – כ 20 דקות
ב. עיון ודיון בחברותות: 'אָבִי הָיָה אֱלהִים וְלא יָדַע' – כחצי שעה
ג. אסיף, סיכום והכוונה למשימה אישית – כחצי שעה
מהלך השיעור – פירוט:
חלק א' – פתיחה במליאה: למדנו על זה כבר בגן… או: מה לי ולעשרת הדיברות? (כעשרים דקות)
נפתח את השיעור ונזכיר, כי בשיעורים הקודמים עסקנו רבות בעובדה, שרבים/ות מאיתנו, מקיימים "מצוות" שונות, למרות שאיננו חיים בהכרח, באורח חיים דתי-הלכתי. נציג את נושא השיעור, ונאמר כי היום נבקש לבחון את 'עשרת הדיברות', לא על פי תוכנם, כי אם כסמל וכשם קוד, לבסיס, לעיקר של מערך חוקים – דתיים ושאינם דתיים, לאומיים או משפחתיים, חיצוניים לנו, ופנימיים מתוכנו.
¬ נציין כי, הביטוי "עשרת הדיברות" קיבל בעברית המודרנית משמעות שאולה, של כללים חשובים ומרכזיים, שיש להקפיד בהם במיוחד.
¬ לשיח הפתיחה, נציג ונקרא יחדיו, את המדרש הקצר שלהלן, בעניין עשרת הדיברות – המובאות לצידו.
¬ לאחר הקריאה וההבנה, נבקש מהתלמידים/ות, להביא דוגמאות, לסיטואציות מחייהם/ן שמתאימות, לרוח הדברים העולים מן המדרש – רגעים שבהם הרגשתי – שהנה, הדיבר הזה והזה, נכתב בדיוק עבור הרגע הזה – בין אם כתזכורת, כשאני עומד/ת לעשות "משהו רע", או כתוכחה, לאחר שכבר מעדתי (למשל – כאשר משהו עורר בי קנאה, או אם נהגתי בחוסר נימוס או כבוד להוריי וכד'); ובין אם "נקודת זכות" – כאשר פעלתי בדרך הנכונה והמוסרית (למשל, מצב שבחרתי באמירת האמת גם כשזה היה לא קל, או כאשר שפרגנתי לחבר/ה, שקיבל/ה אופניים חשמליים חדשים…)
חלק ב' – 'אָבִי הָיָה אֱלהִים וְלא יָדַע' – עיון ודיון בחברותות (כחצי שעה)
לאחר שדנו במשמעויותיה של האמירה במדרש – נזמין את התלמידים/ות, לקרוא בחברותות, את שירו של יהודה עמיחי, 'אָבִי הָיָה אֱלהִים וְלא יָדַע', ולהתמודד עם שאלות המחשבה הנוגעות אליו.
חלק ג' – אסיף, סיכום, והשראה לקראת משימה אישית (כחצי שעה)
נתכנס לאסיף במליאה, ונבקש שכל חברותא תשתף, ברעיון מרכזי אחד. שעלה בשיחה.
נשזור בין הדברים, ונשקף רעיונות ומושגים שנשקפו משירו של עמיחי, ושדנו בהם גם בשיעורים קודמים, כדוגמת מסורת וחידוש, מחוייבות, טקסים וסמלים יהודים ועוד.
¬ כסיכום, נציג על הלוח מדבריו של פרופ' שלום רוזנברג (להלן), בדבר הזיקה בין הביטוי מהמשנה- "בעשרה מאמרות נברא העולם" (אבות ה':א') – המתייחס למהלך הבריאה באמצעות 10 אמירות של האל, כמתואר בספר בראשית פרק א' (למשל: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר" או "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם.."), לביטוי 'עשרת הדיברות'.
חשוב לשים לב, תוך כדי הקריאה, להסביר ולהבהיר מילים וביטויים קשים.
נסיים בהצגת הפסוקים המרגשים מספר דברים, כקריאה של השראה, לקראת המשימה האישית, העוסקת בבירור ובהגדרת – "עשרת הדיברות שלי…"
דברים פרק ל', פסוקים י"א – י"ד
כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא: לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא, לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ.
נספח 1
אָבִי הָיָה אֱלהִים וְלא יָדַע – דף לעיון בחברותא
עותק לתלמיד/ה
¬ באיזה מובן היה אביו של הדובר בשיר, דומה לאלוהים?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
¬ מהי הדרך שבה בוחר האב, להעביר את התורה לבנו?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
¬ לפני מותו מוסיף האב שתי דיברות: "לא תשתנה" ו"השתנה, תשתנה" –
כיצד אתם מבינים/ות את ציווי האב?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
מדוע, לדעתכם, חשובה לאב התוספת הזאת?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
עשרת דיברות ה(הת)בגרות
דף משימה לתלמיד/ה
שוחח/י עם ההורים, והזמן/הזמיני אותם, לחשוב, לחבר ולנסח יחד – את עשרת הדיברות של ה(הת)בגרות שלכם/ן – את עשרת הכללים והעקרונות המרכזיים, של הבגרות וההתבגרות, לדעתכם/ן:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
בהמשך לכך, התייחס/י בכתב, באופן אישי ופרטי – לשאלות הבאות:
¬ בהסתכל על שנותיך עד כה- אילו דיברות קיבלת מהוריך?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
¬ מתוכם – מהו הדיבר המשמעותי ביותר לחייך כיום ולמה?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________