משך הפעילות: ארבעים וחמש דקות
מטרות הפעילות:
- הכרות עם סיפור דוד וגולית
- הכרות עם דמותו של דוד כמנהיג בעם ישראל ומאפייני המנהיגות שניתן לראות כבר בשלב זה
- שיח ודיון במסרים הערכיים שמזמן הסיפור
מהלך הפעילות:
חלק א' – 10 דק'
נשאל את התלמידים האם הם מכירים אנשים ששמם דוד? מדוע יש כל כך הרבה אנשים כאלו? האם הם יודעים מי היה דוד המקראי? המלך דוד?
האם הם מכירים את סיפור דוד וגוליית בתנ"ך – ואם כן על מה מסופר?
חלק ב' – 30 דק'
נספר את סיפור דוד וגוליית, נמחיש בעזרת תמונות.
לאחר הסיפור, נשאל:
- מה הנכם חושבים על הסיפור?
- מהן החוזקות של דוד ומהן החוזקות של גוליית?
נשוחח על חוזקות –
כמה חשוב שכל אחד ידע במה הוא טוב, ובמה הוא חזק, וישתמש ביכולות שלו להשגת מטרות.
נבקש מהתלמידים לכתוב 3 חוזקות שיש להם. נזמין את התלמידים לשתף את חבריהם בחוזקה אחת או יותר.
ניתן להכין רשימה על הלוח של החוזקות של תלמידי הכיתה.
דוד מול גוליית ידע שהוא לא לוחם בעל כוח פיסי רב ואין לו כלי מלחמה ולא קסדה, ושריון קשקשים כמו לגוליית. היו לו תכונות ויכולות אחרות, חשובות ומועילות – התחכום והאמונה – באל ובעצמו, והשני – הוא היכולת להיות קלעי מצטיין, וכך בעזרת הרוגטקה שלו, הצליח להביס את הלוחם מטיל האימה גוליית. דוד ניתב את החוזקות שלו להצלחה.
בזכות תכונות אלה הפך דוד בהמשך לאחד מהמלכים המשמעותיים מאז ועד עולם.
נקרין את המילים של כוורת על דוד וגוליית על הלוח ונקרא אותם ביחד נקיים דיון סביב השאלה האם השיר משקף את הסיפור התנכי? מה השיר מדגיש? מה הוא מחסיר מהסיפור התנ"כי?
מילים: דני סנדרסון ואלון אולארצ'יק
לחן: דני סנדרסון
זהו שיר מאוד עצוב
הנושא כזה כאוב,
אם תשים תחבושת,
לא יעזור לך שנתיים.
הגיבור של הסיפור
להגיד אותו אסור,
נגלה רק שהשם שלו
כמו אפריים.
יום אביב בכפר קטן
ציפורים שרות בגן,
נמלה עוברת
אך המנגינה נשארת.
בחצר נולד תינוק
ומיד התחיל לצעוק
"לא קוראים לי 'פריים –
שמי גוליית ולא אחרת!"
כל התנ"ך פחד ממנו כמו מפיל,
גיבורים ברחו הביתה,
לוחמים זייפו ת'גיל.
הם קראו לו "השד מאשקלון".
בגנון אמר שלום
ילדים עברו לדום,
בן חמש וכבר הספיק
להביא הביתה סלע.
התאמן כל יום שעות
בלהפריע לחיות,
יש אומרים היה לו קול
נמוך מים המלח.
כל התנ"ך פחד ממנו כמו מפיל
גיבורים ברחו הביתה
לוחמים למדו חליל
הם קראו לו בשקט מרחוק.
הנה בא אלינו, בא אלינו
גולי, גוליית
מקווה שגם הפעם
הוא יחשוב אותי נחמד.
הנה בא אלינו, בא אלינו
גולי, גוליית,
מקוה שלא ידרוך עלי,
יעשה אותי גמד.
דוד מלך ישראל
קם בבוקר לטייל,
מרחוק רואה המון סואן
צועק "הצילו!"
בלי לחשוב יותר מיום
התייצב על המקום,
חוץ משני גמלים וגדי
עוד לא ידעו אז מיהו.
"בוא אלי, גוליית נחמד,
שב אצלי על כף היד."
"ככה מדברים?"
שאל גוליית באשקלונית.
דוד מלך התעצבן,
"הרוגטקה תנגן!"
אבן לעברו ירה,
קלע לו בול בפוני.
כל התנ"ך אמר תודה והתרגש,
"אם תרצה להיות מלכנו,
תתקשר מחר בשש"
ומאז לא שמעו אותם אומרים,
הנה בא אלינו, בא אלינו…
מקווה שלא ידרוך עלי
מקווה שלא יקפוץ עלי
הנה בא אלינו גוליית
לאחר מכן נשיר יחד בליווי מוזיקה וצפייה בקליפ
חלק ג' – 5 דק'
נתייחס לסיפור התנ"כי כהזדמנות ללמידה והתבוננות. נבקש מכל תלמיד לזהות חוזקה שהוא חשב עליה מתוך השיח ורוצה להמשיך ולפתח אותה.