משך הפעילות: 45 דק'
מטרות הפעילות:
- התלמידים יכירו את הביטוי לשון הרע וקישורו המקראי
- התלמידים יכירו את הביטוי הלבנת חבר בפני רבים
- התלמידים יציעו פתרונות להתמדדות עם לשון הרע
- התלמידים יכתבו כתיבה יוצרת בה הם יביעו את דעתם ביחס ל"לשון הרע" ו"הלבנת פני חבר"
מהלך הפעילות:
חלק א' – 5 דק'
נשאל:
- האם שמעתם את המושג לשון הרע?
- מה אתם חושבים שמשמעות המושג?
- האם אתם יודעים/ יכולים לשער מה משמעותו?
נסביר:
לשון הרע הוא אמירה מדוברת או כתובה הפוגעת בכבוד או בשם הטוב של אדם, קבוצת בני אדם או ארגון. יש להבדיל לשון הרע מרכילות, בעוד שהראשון מפורסם ברבים ומטרתו להשפיל ולפגוע באותו גורם, השני לאו דווקא מתכוון לעשיית רע, אף שלעיתים יכול לכלול מילים קשות יותר מלשון הרע כשלעצמו.
חלק ב' – 30 דק'
לימוד ודיון
נשאל: האם ידעתם שלשון הרע היא הלכה יהודית?
נסביר: ההלכה היהודית אוסרת לדבר לְשון הרע, כלומר כל דיבור רע על יחיד או רבים הכולל פרסום מעשיהם הרעים, או היכול לפגוע בהם או להעליבם. עיקרו של האיסור הוא ההיזק שעלול להגרם למי שדיברו עליו רע. מקור איסור לשון הרע הוא בתורה בספר ויקרא (יט, טז) "לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ". את הקללה במעמד הקללות בהר גריזים ובהר עיבל, "אָרוּר מַכֵּה רֵעֵהוּ בַּסָּתֶר" (ספר דברים פרק כ"ז כ"ד) ייחסו חז"ל לאמירת לשון הרע, שהיא במובן מסוים הכאתו של אדם בסתר. הלכות לשון הרע נידונות על ידי הרמב"ם בספרו ההלכתי משנה תורה בהלכות דעות פרק ז', ובקיצור שולחן ערוך סימן ל'. רבי ישראל מאיר הכהן מראדין (המכונה "החפץ חיים" על שם ספרו) כתב את הספר חפץ חיים ובו הוא דן באריכות בהלכות לשון הרע. ספר זה הפך ליסוד בהלכות לשון הרע ועליו נכתבו תקצירים דוגמת הספר "נצור לשונך".
נשאל:
- למה לדעתכם יש איסור הלכתי על לשון הרע?
- מה החשיבות של איסור זה?
- האם ידעתם שיש על כך עוד אזכור במקורות?
הַמַּלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָּרַבִּים… – אֵין לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא (סדר נזיקין, מסכת אבות ג, יד – ")
פרוש: מי שגורם לחברו להחוויר מעלבון, מי שמעליב אדם לפני אחרים, לא יזכה למנוחה בעולם הבא. כלומר – הפגיעה בזולת היא מעשה חמור מאוד.
נצפה בסרטון 'לשון הרע לא מדבר אליי':
נשאל:
- למה אתם חושבים שכל כך הרבה מפורסמים בחרו להשתתף בסרטון?
- האם יצא לכם לשמוע שמישהו אומר לשון רע על אדם אחר? איך הרגשתם? האם הגבתם? אם הגבתם כיתד תגובתכם השפיעה וכיצד הרגשתם?
- איך רצוי להגיב כאשר שומעים מישהו אחר מדבר רע על אדם ?
נקיים דיון כיצד יש להתמודד ולהגיב כאשר אנו שומעים מישהו אחר מדבר בלשון הרע על אדם אחר? לאן מקרים כאלו יכולים להוביל? איך מרגיש אדם כאשר הוא שומע איך מדברים עליו מאחורי גבו?
כתיבה יוצרת
נבקש מהתלמידים לכתוב בכתיבה חופשית על תחושותיהם/ חוויותיהם/ הרגשתם סביב נושאים אלו. ניתן לכתוב בסגנונות שונים על פי העדפותיהם.
חלק ג' – 10 דק'
לסיכום, נבקש מתלמידים המעוניינים בכך לשתף במספר שורות/פסקה/שיר מיצירתם