משך הפעילות: כשעה וחצי
ציוד נדרש: השיר "סביבונים מיני מינים"- מירי צללזון, דמויות הסביבונים מודפסות (נספח1), שירי החג להשמעה
הפעילות מדגישה את העיקרון שכל אחד הוא יחיד ומיוחד, ויש מקום לכולם. השיר "סביבונים מינֵי מינים" שכתבה מירי צללזון, עוסק בסביבונים שעברו "האנשה". לכל סביבון יש תכונה ייחודית לו, כזו שמשפיעה על התנהגותו. בעקבות השיר ניתן לשוחח עם הילדים על המאפיינים השווים והשונים בין כל הסביבונים. ניתן להמשיך את השיחה ולסייע לילדים להגיע למסקנה שכמו שהסביבונים דומים זה לזה בדברים מסוימים, אך גם שונים זה מזה בדברים אחרים, כך גם בני האדם.
מטרות (בפעילות זו הילדים/ות…):
- ילמדו על אחד מסמלי חג החנוכה – הסביבון – באמצעות משחק תנועתי ובדרך חווייתית.
- יפתחו חשיבה באמצעות השוואה על פי קריטריונים שונים.
- יפתחו ההכרה ששונות היא דבר חיובי ותורם לחברה.
- יחזקו את הביטחון העצמי דרך מציאת הייחוד, ויכולת התרומה, של כל אחד.
מהלך הפעילות – כללי:
- חלק א' – הקראת השיר והמחזה בעזרת דמיות (25 דקות)
- חלק ב' – דיון (20 דקות)
- חלק ג' – משחק בתנועה (15 דקות)
- חלק ד' – יצירה סיכום וסיום (20 דקות)
פירוט מהלך הפעילות:
חלק א' – הקראת השיר והמחזה בעזרת דמיות (25 דקות)
הקראת השיר תוך כדי הצגת הדמויות בקולות ובריקוד המתאימים לכל דמות.
חלק ב' – דיון (20 דקות)
שאלו את הילדים:
– אילו סוגים של סביבונים יש בחנות הצעצועים לפי השיר? (התמקדו בתכונה של כל סביבון).
– האם ניתן להשוות בין הסביבונים? (הדגישו את הקריטריונים להשוואה, הן לדמיון והן לשוני: מבנה, קצב, צורה, מצב הרוח, יציבות התנועה ועוד).
יש הרבה סביבונים. כל סביבון הוא אחר אבל כל הסביבונים טובים. אין סביבון רע. ויש בחנות הצעצועים מקום לכל הסביבונים, כי כל ילד אוהב סביבון אחר. בואו נראה איזה סביבון אתם אהבתם.
– איזה סביבון את/ה הכי אהבת?
– מה אהבת בו?
הסביבונים בשיר הזה מזכירים אנשים.
– במה הם מזכירים?
– איזה סביבון את/ה היית רוצה להיות? (אפשרו לילדים להעלות רעיונות ייחודיים אבל השאירו גם את האפשרות לבחור בסביבון מהשיר).
– כל אחד יש מקום ומכל אחד אפשר ללמוד. כמו הסביבונים, לכל אדם יש מה לתרום לחברים שלו ולקבוצה. מה אתם יכולים לתת לחברים בגן? (למשל חיוך, מילה טובה, ריקוד, ציור…).
חלק ג' – משחק בתנועה (15 דקות)
- פזרו את דמויות הסביבונים על הרצפה בצורה הפוכה כך שלא ניתן יהיה לראות את האיורים.
- בקשו שבעה מתנדבים, כמספר הסביבונים, שיסתובבו לצלילי המוזיקה.
- השמיעו שיר לחנוכה, ואז הפסיקו באופן אקראי את המוזיקה. כאשר תיפסק המוזיקה יעצרו הילדים באופן אקראי ליד אחת הדמויות, ויתבקשו להציג את הדמות
שלידה הם עומדים.
חלק ד' – יצירה סיכום וסיום (20 דקות)
הילדים יציירו סביבון, דמות לבחירתם, עם תכונה מאפיינת.
בקשו מהם לספר על הדמות שיצרו.
נספח 1 – "סביבונים מיני מינים" מירי צללזון:
בחלון הראוה
של חנות צעצועים
מחכים לחנוכה –
סביבונים – מיני מינים!
יש קטנים,
ויש גדולים
עגולים,
מרובעים
ואפילו מאירים…
כל מיני… מיני מינים!
למשל – סביבון מתוק,
מין סביבון פצפון – תינוק!
מתגלגל
ומתבלבל,
ונופל… על הישבן!
טררח…! נופל הוא
כל הזמן…!
נו אז מי יראה כעת
איך סביבון – תינוק רוקד?
ככה, ככה הוא רוקד:
(סביבון… טרח
סוב סוב סוב טרח
חנוכה הוא חג טוב…טרח)
על ידו עומד גם כן
סבא – סביבון זקן.
הוא רוקד לאט לאט
כי מהר – קשה לו קצת…!
נו, אז מי יראה כעת
איך סביבון הסב רוקד?
ככה ככה הוא רוקד:
(ס…בי…בון…סוב…סוב…)
מימין, על המדף,
יש סביבון זריז, שובב!
חיש מהר,
כמו קרן אור,
מסתובב… בלי לעצור!
נו, אז מי יראה כעת
איך סביבון זריז רוקד?
ככה ככה הוא רוקד:
(סביבון סוב סוב במהירות)
פה, משמאל – סביבון צהוב
מגושם,כבד כמו…
דוב!
נו, אז מי יראה כעת
איך סביבון כמו דוב רוקד?
ככה הוא רוקד:
(סביבון… בום…)
יש פה גם סביבון רקדן,
דק ורוד ומעודן…
וברור פה בהחלט-
שיודע הוא בלט!
נו, אז מי יראה כעת
איך סביבון רוקד בלט?
ככה ככה הוא רוקד:
(סביבון… פלייה…)
והנה – סביבון בכין,
מילל הוא כל הזמן:
"אוי לי… אוי לי…!
וי לי… וי!"
הוא בוכה, בוכה בלי די…!
נו, אז מי יראה כעת
איך סביבון בכין רוקד?
ככה ככה הוא רוקד:
(סביבון… אוי!…)
וממול – סביבון ליצן,
כה עליז ומצחיקן!
חי – חי – חי, ו…חה-חה-חה!
הוא צוחק
מרוב שמחה…!
נו, אז מי יראה כעת
איך סביבון ליצן רוקד?
ככה ככה הוא רוקד:
(סביבון… חי חי חי…)
יש עוד אלף סביבונים,
כל מיני… מיני מינים!
וכולם על המדף
בחנות צעצועים –
מחכים
ו… מחכים!
ובבוא חג חנוכה,
נקבל במתנה
כל אחד – סביבון שלו,
שירקוד…
רק בשבילו!