משך השיעור: כשעה ורבע
ציוד והכנה: מצגת (ר' נספח מס' 1), דפי עבודה לחברותות (ר' נספח מס' 2), חומרי יצירה מגוונים ומרובים
מזה כאלפיים שנה, מסמלת המנורה אופן מובהק את הייחודיות של העם היהודי וההשתייכות אליו.
באופן מעניין ומתאים לענייננו בחג החנוכה (ובמספר דרכים), תחילת דרכו של סמל המנורה, אל התודעה הקולקטיבית, של העם היהודי, היתה באחרית ימיה של הממלכה החשמונאית, על סף דעיכתה ולקראת מעבר לשלטונו של הורדוס בחסות האימפריה הרומית, כאשר אחרון המלכים בשושלת – מתתיהו אנטיגונוס, מנפיק מטבע, ועליו מצוירת המנורה.
כך, שגם מעבר לסיפור המוכר על נס פך השמן, הרי שהמנורה כסמל, משתלבת היטב במשמעותו של חג חנוכה – חג בו אנו חוגגים, את הצלחתנו לשמור על ייחודנו וזהותנו.
בשיעור זה, נבקש לעמוד על הקשרים אלה, שבין חג החנוכה וסמל המנורה, ולהתעמק במשמעויותיו בכלל, לאורך הדורות.
מטרות (בשיעור זה התלמידים/ות…):
- יעמדו על הרבדים השונים, הקושרים בין סמל המנורה, לחג החנוכה
- ירחיבו ויעמיקו את ההיכרות עם סמל המנורה, מקורותיו וגלגוליו
- יבחנו את משמעותיו הרבות של סמל המנורה. עבור עם היהודי
- יתנסו בהתבוננות מושכלת ובניתוח מטפורות וסמלים, לצד בירור משמעות אישית
- יתמודדו עם תהליכי המשגה ושיתוף. בעיבוד חווייתי ויצירתי
מהלך השיעור – כללי:
- חלק א' – פתיחה: בין מנורה לחנוכייה, וסובב בחזרה (כרבע שעה)
- חלק ב' – למה דווקא המנורה? עיון, דיון ועבודה בחברותות (חצי שעה)
- חלק ג' – אסיף חוויתי, עיבוד וסיכום (כחצי שעה)
מהלך השיעור – פירוט:
חלק א' – פתיחה: בין מנורה לחנוכייה, וסובב בחזרה (כרבע שעה)
- נציג תמונת חנוכייה (ר' נספח), ונפתח באחת (או יותר), משאלות ההפשרה:
מה "קופץ לכם/ן לראש", כשאתם רואים/ות חנוכייה?
מה אתם/ות מרגישים/ות, כשאתם/ן מול החנוכייה הדולקת?
מה מסמלת החנוכייה עבורכם/ן?
- נמשיך, ונמשיג את הקשר בין החנוכייה, למנורה: נציג את התמונה שבנספח, נתייחס להשראה של צורת המנורה, אולם עם שמונה כנים – כנגד שמונת הימים שבסיפור נס פך השמן.
- נספר, שההגדרה המילונית לעמיות יהודית, הופיעה לראשונה, לפני כחמישים שנה, ובה מזוכרת המנורה, כסמל המובהק ביותר לעמיות יהודית (לתחושת שייכות) – סמל המחבר בין יהודיים ויהודיות, מכל העדות והמסורות, בארץ ובעולם, כיום ובכל התקופות.
- נשאל: מדוע לדעתם/ן, היה סמל המנורה, משמעותי כל כך לעם היהודי? [למשל, המנורה מייצגת את בית המקדש, את הקשר לארץ ישראל, מסמלת אור ותקווה, וכד').
- לקראת העבודה בחברותות, נסכם את הדיון, ונציג בקצרה, את עיקרי הסקירה שבפתיחת המערך (לעיל), ונדגיש, כיצד המנורה משתלבת היטב כסמל העיקרי בחג החנוכה – חג בו אנו חוגגים, את הצלחתנו לשמור על ייחודנו וזהותנו.
חלק ב' – למה דווקא המנורה? עיון, דיון ועבודה בחברותות (חצי שעה)
- נסביר, כי בעבודה בחברותות, נבקש להתעמק ולבדוק פנים שונות, משמעויות שונות של המנורה, לבחון כיצד היתה לסמל כה מרכזי בסיפורו של הם היהודי בכלל, ובחנוכה בפרט, ובמה זה בא לידי ביטוי גם בחיינו כיום.
- נציג, כי החברותות, יעסקו בארבעה נושאים שונים (נמליץ, לחלק את הכיתה, לשמונה חברותות סה"כ, כך שכל שתי חברותות, יעסקו במקביל, באחד מהנושאים הבאים) –
המנורה והקשר לארץ ישראל ונופיה
המנורה ומקומה בנושאים של אמונה, תפילה ומסורת
המנורה כסמל לריבונות העם בארצו
המנורה, כסמל שמבטא ערכים
חלק ג' – אסיף חוויתי, עיבוד וסיכום (כחצי שעה)
- בסיום העבודה בחברותות, נתכנס למליאה, ונזמין את הקבוצות, לשתף ולהציג את התוצרים שהכינו. נמליץ, לשמור על סדר הנושאים שלעיל, כדי שימחיש את תהליך התפתחות סמל המנורה, והתקבלותו עד ימינו.
- לאחר השיתוף, נסכם, כי היום התעמקנו, בסמל המרכזי והמוכר ביותר של העם היהודי – המנורה, ופגשנו מאחוריה עולם שלם של סיפורים, אמונות, מנהגים, רעיונות, וערכים. אולי משום היות סמל המנורה, כה מגוון, כה מורכב – הוא מאפשר לכולנו, לראות את עצמנו בתוכו, ומצליח לחבר אותנו, גם אם ממקומות שונים, או מתפיסות עולם שונות, למרחב משותף ומלא אור, כעם אחד.
- כסיום מחויך, אפשר להסב את תשומת לב התלמידות/ים, למילה 'מנורה' בעברית המודרנית, שחודשה – דווקא בתקופה, שבה נפרדה המנורה, מהנרות..
נספח מס' 1 – להצגה בפתיחת השיעור:
נספח מס' 2 (להלן – דפי עבודה נושאיים לחברותות – 4 סה"כ):
דף משימה – קבוצה 1 – המנורה והקשר לארץ ישראל ונופיה
נקודות ושאלות לדיון:
– סכמו בלשונכם/ן – כיצד הקשר לארץ ישראל ולנופיה, בא לידי ביטוי בעיצוב המנורה ובדרך הדלקתה.
– אילו עוד סמלים אתם מכירים, הנוגעים לנופה של הארץ, למקומות גאוגרפיים או לחי והצומח?
– חשבו ותכננו יחדיו, ועצבו וצרו 'מנורה' – המבטאת את הקשר שלכם/ן כקבוצה, לישראל – לנופיה, אתריה, צמחייתה וכד'.
– את המנורה מעשה ידיכם/ן, תציגו ותשתפו עם שאר הכיתה, לקראת סיכום השיעור.
דף משימה – קבוצה 2 – המנורה והאמונה
נקודות ושאלות לדיון:
– הסבירו ונמקו – כיצד המנורה קשורה או מסמלת אמונה, לפי כל אחד מהמקורות שקראתם/ן.
– סכמו במילים שלכם/ן, את המקור האחרון, ממדרש ילקוט שמעוני.
– מה לדעתכם/ן מסמל האור במדרש זה?
– שוחחו בינכם/ן ואספו את התשובות של הקבוצה, לשאלה: מה מסמל בחייך שלך, ונותן לך תקווה ואמונה, ברגעים של חוסר בטחון או חשש?
– חשבו ותכננו יחדיו, ועצבו וצרו יצירה – שתבטא את מכלול הדברים שעלו בקבוצה, כנותנים או מסמלים תקווה ואמונה בחיינו כיום. את יצירת התקווה, מעשה ידיכם/ן, תציגו ותשתפו עם שאר הכיתה, לקראת סיכום השיעור.
דף משימה – קבוצה 3 – המנורה כסמל לריבונות* העם בארצו
* ריבונות = שלטון עצמאי
נקודות ושאלות לדיון:
– תארו בלשונכם/ן, כיצד התגלגל סמל המנורה, עד ימינו: רשמו את השלבים השונים שעבר כסמל ריבוני ולאומי, ומה היו משמעויותיו בכל אחד משלבים אלה – בהתאם ולפי סדר המקורות והתמונות.
– לסמל המדינה, נבחר סמל המנורה, כפי שהוא מופיע בתבליט "שער טיטוס" ברומא )תמונה מס' 3 .)מדוע לדעתכם/ן בחרו דווקא בעיצוב הזה של המנורה? מה משמעותו? מה הוא אמור להזכיר לנו?
– איפה עוד מופיע סמל המנורה, באופן רשמי, במדינת ישראל?
– שוחחו בינכם/ן ואספו את התשובות של הקבוצה, לשאלה: מה הוא הדבר שמסמל עבורך ובשבילך את מדינת ישראל?
– חשבו ותכננו יחדיו, ועצבו וציירו סמל חדש למדינה, שמייצג את מכלול הדברים שעלו בקבוצה. את סמל "ישראל בשבילי", מעשה ידיכם/ן, תציגו ותשתפו עם שאר הכיתה, לקראת סיכום השיעור.
דף משימה – קבוצה 4 – המנורה: סמלים וערכים
קראו את הטקסטים שלפניכם/ן, והתייחסו לשאלות בהמשך:
נקודות ושאלות לדיון:
– אילו ערכים ורעיונות, מתוארים, בכל אחד מהקטעים, כבאים לידי ביטוי בסמל המנורה ו/או באור?
– הסבירו, מה לדעתכם/ן הקשר, בין היונה המוזכרת בסיפור נח, לבין היותה לסמל השלום (האוניברסלי = כלל אנושי).
– שוחחו בינכם/ן ואספו את התשובות של הקבוצה, לשאלות: איזה ערך או רעיון משמעותי, אני מזהה בסמל המנורה? איזו תחושה הסמל מעורר אצלי, באופן אישי?
– חשבו ותכננו יחדיו, והכינו יצירה משותפת, שמייצגת ומבטאת, את מכלול הדברים והרעיונות שעלו בקבוצה. את "יצירת הערכים שלנו", מעשה ידיכם/ן – תציגו ותשתפו עם שאר הכיתה, לקראת סיכום השיעור.