משך הפעילות: כארבעים וחמש דקות
ציוד והכנה: נרות נייר/בריסטול מודפסים ומוכנים לצביעה (ר' נספח להלן), צבעים, חוט/חבל דק לתליית היצירות, מחורר דפים, אפשרות להשמעת השירים (ובמידת האפשר גם להקרנת הסרטונים)
חג החנוכה, מביא אור אל הבית ואל הלב, בתחילת עונת החורף, בתקופה בה הערב מתארך ומתקרר. מטבעו זהו חג של המשפחה, שיש בו מימדים של משחק (בסביבון), של הנאה לשמה ושמחה (בסופגנייה ובמעות חנוכה), יחד עם רגשות של חמימות וקרבה, כמו גם תחושות עמוקות של אמונה ותקווה.
באמצעות שימוש במיומנויות מרובות (כדוגמת האזנה מושכלת לשירים, פעילות יצירתית משמעותית ועוד), נבקש בפעילות זו, להתיידד עם מטפורות מופשטות, כדוגמת אור וחושך, ולהנגיש מושגים מורכבים, כדוגמת עולמי האישי וזיקתו למרחב הציבורי, או פרט וכלל. באמצעות המטאפורה של האור, נבקש להתבונן אל נפשנו פנימה, לזהות מה מאיר את עולמנו, מה משמח אותנו, ומה הופך את האור ואת השמחה האישים שלנו – לאור איתן, של שמחה ותקווה משותפת.
מטרות (בפעילות זו הילדים/ות…):
- יתנסו בהאזנה מונחית ומשמעותית, לשירי חג מוכרים
- יתעמקו ברבדים השונים שבסמלי הנרות והאור שבחג החנוכה
- יבחנו באמצעות מטפורות הנר האור, תוך יצירה חווייתית, את העדפותיהם ונטיות ליבם/ן, בחינת היו "האור שלהם"
- יתמודדו עם האבחנה בין הפרטי והאישי, לכללי ולאומי, באמצעות המחשות ושימוש במיומנויות מרובות
מהלך הפעילות – כללי:
- חלק א' – פתיחה: "כל אחד הוא נר קטן, וכולנו נר איתן" (כרבע שעה)
- חלק ב' – "נר לי, נר לי דקיק" – פעילות יצירה/צביעה אישית (כרבע שעה)
- חלק ג' – "הנרות הללו, שאנו מדליקים…" – שיתוף, עיבוד וסיכום (כרבע שעה) – (כרבע שעה)
פירוט מהלך הפעילות:
חלק א' – פתיחה: "כל אחד הוא נר קטן, וכולנו נר איתן" (כרבע שעה)
- נסביר כי אנו עומדים/ות לצאת לחוויה של חנוכה – חוויה של אור, שיר ויצירה, ונשמיע כפתיח, את השיר המוכר, 'באנו חושך לגרש' (שחיברה שרה לוי-תנאי) – https://www.youtube.com/watch?v=6vClC6bQG48 (במידת האפשר, נמליץ לצפות בקליפ).
- נשאל: מה לדעתכם/ן השיר מבקש להגיד לנו? (מתאר אור גדול, הנותן כוח של ביחד, תקווה, אומץ…)
- נסב את תשומת הלב, למעבר בין ה- "נר קטן" (חפץ שהוא לכאורה זעיר ובעל עוצמה חלשה, כשהוא בודד) לבין ה- "אור האיתן", הנוצר מהדלקת הנרות ביחד.
- בנוסף, נשים לב, אל הקשר, בין "האור האיתן", אותו יוצרים הנרות יחדיו, להמשך השיר – "סורה חושך, הלאה שחור".
נמשיג ונדגיש – את תחושת העוצמה והתקווה שיש באור זה, הנוצר רק כאשר אותם שהנרות הקטנים והבודדים, דולקים יחדיו, בעת ובעונה אחת. תחושות אלה, של תקווה ושל כוח – עולות על "סכום חלקיו" של האור – הנוצר מהנרות שדולקים באותו הרגע. - נסביר, כי תחילה, נתמקד בחלק הראשון של השורה בה אנו עוסקים/ות, בשיר "באנו חושך לגרש": "כל אחד הוא נר קטן"/ כל אחת היא נר קטן; בעזרת שיר אהוב נוסף – ובהמשך גם בפעילות יצירה.
- נשאל בהטעמה, לא בהכרח נכדי לקבל תשובה, אלא יותר כטריגר: איזה שיר מתאים לנו עכשיו, כדי לעזור לנו לשוחח וליצור 'נר קטן'?
- נמשיך ונשמיע את השיר השני (ללא הקליפ) – "נר לי" ונזמין לפעילות היצירה – של :הנר שלי".
חלק ב' – "נר לי, נר לי דקיק" – פעילות יצירה/צביעה אישית (כרבע שעה)
- נכין מראש, את הנרות לצביעה, מודפסים במספר העותקים הנדרש, רצוי על בריסטולים דקים צבעוניים.
- נמליץ להכין מספר עותקים עודפים מכל אחת מהדוגמאות שבנספח,ולסדר כל דומגא בערמה נפרדת, על מנת לאפשר לילדים/ות מגוון ותהליך משמעותי של בחירה.
- נזמין את הילדים/ות, להסתובב בין הדוגמאות, ולבחור נר אחד, שמרגיש להם/ן "נכון" – שבדוגמא שלו יש משהו שהם אוהבים/ות, שיפה ביניהם/ן, או אולי יש בו רמז למשהו שהם/ן נהנים/ות לעשות, ולצבוע אותו – בגוונים וצבעים האהובים עליהם/ן.
חלק ג' – "הנרות הללו, שאנו מדליקים…" – שיתוף, עיבוד וסיכום (כרבע שעה)
- בתום היצירה, נתכנס שוב למעגל, ונזמין את כולם/ן להניף ולהציג את הנר שלהם/ן. במידה ומתאים, ניתן להזמין את מי שרוצה לשתף, למה בחר בדוגמא שבחר בין הנרות השונים.
- לאחר השיתוף הצבעוני, נזמין להאזין לשיר השלישי והאחרון שלנו לפילות זו, אותו נהוג, לשיר מיד לאחר הדלקת החנוכייה – "הנרות הללו"
- נשאל: האם השיר מזכיר את הנרות הקטנים, האישיים שלנו?
מה מטרת הנרות לפי השיר? מה הם מבקשים להזכיר לנו? [את חג החנוכה, כחג של ניסים שאירעו לעם היהודי כולו – הניצחון של המכבים, החשמונאים, על היוונים – ניצחון מעטים מול רבים, את נס פך השמן וכו'] - נמשיג ונסביר, כי בשיר הזה, הנרות מוזכרים מראש ורק בלשון רבים. אין אלה נרות קטנים, פרטיים ואישיים. הפעם אלה הם נרות של הכלל – של העם היהודי כולו, ותפקידם, לספר ולהזכיר מאורעות שקראו לכולנו, כעם.
- נסכם, כי עתה, הגיעה העת, לקחת את הנרות הקטנים, שכל אחד ואחת הכין/ה – את הנרות האישיים, "הדקיקים", ולאסוף אותם כך שיתנו אור גדול ואיתן. אור שכולו מגוון, אור שיזכיר לנו שאנחנו יחידים ומיוחדים, יחידות ומיוחדות – אבל שאנחנו יכולים להיות כאלה, וגם להיות חלק ההאור הגדול שנוצר כשאנו "ביחד".
- בסיום, נזמין כל ילד/ה להביא את הנר שלו/ה, נחורר את הנרות, בפינה העליונה, ונשזור את כל הנרות בשרשרת, על חוט/חבל אחד, אותו נוכל לתלות בכיתת הגן.
נספח להלן – דוגמאות לנרות להדפסה