משך הפעילות: כארבעים וחמש דקות
ציוד והכנה: אפשרות להשמעת השיר (ובמידת הצורך והאפשרות, גם להקרנת סרטון); מצגת/כרטיסיות עם תמונות של "ניסים" לבחירה (נספח מס' 1); סביבוני עץ ו/או שבלונות של סביבונים (לצביעה והרכבה – ר' נספח מס' 2); חומרי יצירה מגוונים (כמפורט להלן)
משחק הסביבון, הוא יותר ממשחק.
ראשיתו אמנם במשחקי הימורים נוכריים קדומים, אולם ניתן לומר, שבתהליך "הגיור" שעבר הסביבון, הוא הפך להיות משחק המספר קודם כל וכמובן את סיפורו של חג החנוכה אבל גם מעבר לכך, הסביבון נושא עימו מטען היסטורי ייחודי של העם היהודי, ומשקף את סיפורו של העם וערכיו בכלל: התבדלות מול השתלבות, כיסופים לציון, אמונה, תקווה והודיה ועוד.
בפעילות זו, נבקש לעסוק בסביבון, כמו שהוא במובנו העמוק: חפץ הנושא עליו מטען רחב היקף, של ערכים, של סיפורים והמבקש להקנות אותם לגיל הציר, בדרך של משחק חווייתי.
מטרות (בפעילות זו הילדים/ות…):
- יעמיקו את ההיכרות עם אחד מסמלי חג החנוכה – הסביבון, בדרך חווייתית ועל ידי שימוש מיומנויות מרובות (האזנה מונחית לשיר, משחק, תנועה ויצירה).
- יבחנו באמצעות דימויים ויזואליים ויצירה אישית, את מושג "הנס"
- יתנסו בתהליך של בחירה, הגדרה ויציקת תוכן אישי, למושגים מופשטים.
מהלך הפעילות – כללי:
- חלק א' – פתיחה והיכרות עם הסביבון – באמצעות שיר ומשחק (כעשר דקות)
- חלק ב' – פעילות יצירה (כעשרים דקות)
- חלק ג' – שיתוף וסיכום (כרבע שעה)
פירוט מהלך הפעילות:
חלק א' – פתיחה והיכרות עם הסביבון – באמצעות שיר ומשחק (כעשר דקות)
- נפתח ונספר, כי היום נבקש להכיר את הסביבון. כולנו כבר שיחקנו בו, אבל אולי לא ממש עצרנו, גם לא את הסביבון – כדי לברר ולהבין מהיכן הגיע אלינו, ומה הוא מספר לנו.
בהתאם לשיקול דעת הגננת/הגנן, אפשר לפתוח בצפייה, בסרטון המבואי הקצר משידורי כאן – https://youtu.be/_AAucUJHsqM
אולם, יש לשים לב, כי ההסבר המוצע בסרטון זה, גם אם פשוט יחסית, הרי שאינו מיועד לגיל הרך, וייתכן כי יש מקום ולסכם להתאים את הנאמר בו, לכלל הסבר קצר, שנציע אנו, בלשון וניסוח, המונגשים ומובנים לילדות/ים:
נספר כי הסביבון הומצא לפני יותר מאלף שנים! הוא התחיל את דרכו אלינו בהודו העתיקה ומופיע בעוד תרבויות, ובמקור שימש הסביבון כמשחק רולטה עתיק, שבעזרתו הימרו על כסף וחפצים.
על הסביבונים המקוריים הופיעו אותיות לא עבריות, שסימנו אם המשחקים והמשחקות – זכו או הפסידו.
המשחק בסביבון, שנפוץ גם באירופה, אומץ שם על ידי היהודים, שכרכו אותו עם מסורת חג החנוכה ונסיו. הם נתנו לאותיות את ראשי התיבות העבריות המוכרים: "נס גדול היה שם", סמל לניצחון היהודים על היוונים, שם בארץ ישראל הרחוקה. רק כאשר החלו לשוב היהודים ולעלות אל ארץ ישראל (וגם הקימו מדינה), החליפו את ה–ש' באות פ', המייצגת את המילה" פה", כלומר, כאן – בארץ ישראל – "נס גדול היה פה"!.
- אפשר לשאול – או להזכיר, אילו ניסים מוזכרים בחג החנוכה? [נס פך השמן, ניצחון מעטים על רבים וכו'].
- נשמיע עתה, את שירה של לאה נאור 'סביבון שלי', בביצועו של מתי כספי, ונבקש מהילדים/ות להתרכז ולהאזין למילים – https://www.youtube.com/watch?v=GP1egHOm12k
הסביבון שלי
מילים: לאה נאור לחן: מתי כספי
הסביבון שלי מרגיש נורא חשוב
הוא מסתובב ומסתובב לו שוב ושוב
סביב סביב ימינה שמאלה או ישר
ולא איכפת לו כלום הוא מאושר.
הוא רוקד לו סתם נהנה מן העולם
אם הוא מתעייף לו קצת הוא נופל לו על הצד
בום טרח, בום טרח הוא נח.
הסביבון רוקד רוקד לו כל היום
הוא לא עסוק לא ממהר לשום מקום
על הרצפה על הספסל על כף היד
הוא לא חושב על כלום, לו לא איכפת.
הוא רוקד לו סתם…
עוד לא ראיתי סביבון לא מאושר
לא מצונן ולא חולה, לא שום דבר
הוא רק רוקד רוקד רוקד וקצת גם שר
סביב סביב ימינה שמאלה או ישר.
- נחזור ונשמיע את השיר בשנית, אולם הפעם, נזמין עתה את הילדים/ות לעמוד במעגל, ולהמחיז בתנועות הגוף את מילות השיר. אפשר להסביר ולהדגים לפני התרגיל עצמו באמצעות שאלות כמו – "איך נראה סביבון רוקד?"; "איך נראה סביבון מאושר?"
- בסיום התרגיל, נזמין לשבת, ונזכיר כי כמו שאנו כבר יודעים/ות, האות נ' בסביבון, מייצגת את הנס – נס פך השמן בחנוכה, ואילו עכשיו נבקש ליצור את הסביבונים שלנו, שיבטאו, ידגימו גם את הניסים האישיים, הפרטיים, שלנו.
- כדי להמחיש את הכוונה במושג (המופשט) "ניסים שלנו", נמליץ להכין מצגת עם תמונות (ר' דוגמאות בנספח מס' 1), או להדפיסן על כרטיסיות שנפזר על הרצפה, ונזמין את הילדים/ות, לבחור מתוך מגוון הדוגמאות: איזהו הנס שחביב עליהם/ן, שמדבר אליהם/ן.
- לקראת פעילות היצירה, נסביר כי עתה ניצור סביבונים עם "הנס שלנו", אותו בחרנו עתה: אפשר לצייר על הסביבון את "הנס" שלנו, אפשר לרמוז, "לנס" שלנו, באמצעות שימוש בצבעים מתאימים (למשל, אם בחרתי בתמונה של חוף הים, כ-"נס שלי" – אפשר לצייר על גבי הסביבון גלים, או, פשוט לצבוע אותו בצבעי כחול –צהוב וכד').
חלק ב' – פעילות יצירה (כעשרים דקות)
- אפשרות א' – כרוכה בהוצאה כספית לא גבוהה – באמצאות סביבוני עץ בגודל בינוני (ניתנים לרכישה במחיר של כ 2 ₪ לאחד) – עליהם אפשר להדביק תמונות, לקשט באמצעות מדבקות, או לצבוע בצבעים מתאימים לעץ, ולגילאים צעירים.
- אפשרות ב' – שבלונות לצביעה והרכבה (ר' נספח 2) .
חלק ג' – שיתוף וסיכום (כרבע שעה)
- לאחר סיום הכנת הסביבון, נתרכז שוב במעגל, ונבקש מכל ילד/ה, לעמוד ולהציג את הסביבון שלו/שלה, ואיזה נס הוא מסמל עבורו/עבורה.
ניתן כמובן, לקשט את קירות הגן ביצירות הסביבונים, תחת הכותרת "נס גדול היה פה!".
- כסיכום, נחדד ונמשיג, כי הסביבון אמנם מזכיר לנו קודם כל את הנס הגדול של סיפור החנוכה, את נס פך השמן – ואולם באמצעות המשחק בסביבון, יש לנו הזדמנות להזכיר ולהודות גם על ניסים קטנים יותר, אישיים יותר, שמתאימים גם לחנוכה – כמו אור הנרות הקסום, הסופגניות הטעימות ועוד.
נספח 1 – תמונות להמחשה ובחירה: "הנס שלי":
(דוגמאות, שעליהן ניתן כמובן להוסיף, לפי הרצון והצורך)
נספח 2 – שבלונה מוצעת לצביעה והרכבה: