משך השיעור: שעה – שעה וחצי
ציוד נדרש: דפי עבודה אישיים (להלן), אפשרות להשמעת שירה של לאה נאור
מבוא
הנס הוא אחד ממאפייני חנוכה: פך השמן הקטן הספיק לשמונה ימים; המכבים ניצחו את היוונים. נס הוא דבר על-טבעי הנעשה בידי שמים. בניגוד לנס עומדת גבורה, שהיא מעשה של האדם. המתח בין נִסים לבין מעשים בא לידי ביטוי בציונות, אשר התנגדה להמתנה פסיבית לנס ודגלה בפעולה למימוש החזון.
למרות ההתנגדות הציונית, מקומו של הנס משוקע בתרבות היהודית ובא לידי ביטוי בתפילת על הניסים אותה נהוג לומר בימי החנוכה. מנקודת מבטם של ילדים וילדות צעירים הנס עשוי להיתפס כמקור לפליאה חיובית, המעודדת תקווה ותפיסה אופטימית לגבי המציאות. העיסוק בנס במסגרת משפחתית טומן בחובו הזדמנות לשמר את החוויה הילדית של פליאה מהסובב אותנו והודיה על כל הטוב שזכינו בו.
לצד המסרים החיוביים הנובעים מהפנמת הנרטיב הניסי, מובן מאליו שכהורים עלינו להסביר שהאדם אחראי על גורלו ובמעשיו הוא יכול לנווט את חייו ולהשפיע על חייהם של אחרים.
התייחסות חינוכית למושג, עשויה להיות ברבדים שונים. הרובד האחד הוא הקניית הידע (לגבי נס פך השמן והרקע לו; ידע לשוני וכן הלאה). רובד אחר הוא חיפוש אחר רלוונטיות למסגרת חיינו המשותפים כמשפחה. הרובד הזה עשוי לכלול דיון בשאלות – האם קרה לנו משהו יוצא דופן בחיינו שהרגשתנו שהוא נס? באלו מצבים בחיינו חשנו שאנו זקוקים לנס? איך התמודדנו עם אותו מצב אם לא ארע נס? איזה ערך מוסף יביא העיסוק בנס למשפחתנו? רובד נוסף הוא בחינה ערכית של מושג הנס – יתרונותיו וחסרונותיו.
מוכר הסיפור אודות איש אחד שבזמן שיטפון ממאן לצאת מביתו, ילדיו מתחננים בפניו שימהר ויבוא איתם למקום בטוח אך הוא משוכנע שיקרה נס – אלוהים יציל אותו ולכן עולה על גג ביתו. מגיעים אנשי חילוץ ומציעים לו את עזרתם, אך הוא נשאר מבוצר בעמדתו, מגיע מסוק חילוץ והאיש מסרב לקבל עזרה בטענה שהנס מדבק לפתחו, ומיד יציל אותו אלוהים.
האיש מת ועולה לשמים, פוגש את אלוהים ומבקש להתעמת איתו, מדוע לא הצלת אותי הרי גיליתי דבקות באמונתי אליך? אלוהים עונה: ניסיתי להציל אותך שלוש פעמים באמצעות אנשים שונים ואתה בחרת להתעלם מהניסיונות שלי.
ניסים מזדמנים לפתחנו, עלינו לזהות אותם ככאלו, כדי להוקיר אותם ולהיעזר בהם בחיינו.
מהלך השיעור:
- פתיחה:
נזמין את התלמידים/ות להיזכר בפרטים ומידע שבידיהם/ן, בנוגע לחג החנוכה.
במהלך השיחה נכתוב את הפרטים שיוזכרו על הלוח וניתן מקום גם לחוויות אישיות של התלמידים.
ניתן לחלק את המידע שנאסוף, לנושאים כדוגמת אלה:
מה חוגגים? – את ניצחון המכבים על היוונים, את נס פך השמן
כמה ימים נחוג החג? – שמונה ימים (מדוע? לזכר נס פך השמן ולזכר המסורת שטיהור המקדש ערך שמונה ימים).
המעשה המרכזי בחג: (ביחידה השנייה נדון בהרחבה בנושא זה).
מנהגי החג: הדלקת הנרות, אכילת לביבות וסופגניות, משחק בסביבון, שירי חנוכה
מושגים נוספים הקשורים לחג – החשמונאים, יהודה המכבי, בית המקדש, מנורה, חנוכייה, נרות, שמן זית, כד, ניצחון…
הניסים של חנוכה – עיון ודיון בדפי העבודה
נקרא יחד עם התלמידים/ות את ההסבר לרקע למרד החשמונאים, כפי שמופיע בדפי העבודה שבנספח להלן.
בהמשך לכך, נקרא את שני הקטעים, המופיעים גם הם בדפי העבודה המצורפים ולהלן, ושעניינם בנס החנוכה כפי שתואר על ידי חז"ל:
- הקטע הראשון, עובד מהתלמוד הבבלי, הינו המקור המרכזי לסיפור נס פך השמן כפי שהוא מוכר לנו עד היום.
- הקטע השני, נלקח מספרי החשמונאים (ספרי החשמונאים, או המקבים, הינם מהפרים החיצוניים לתנ"ך, והם נכתבו בסמוך למרד החשמונאים בארץ ישראל), ובאמצעותו נזכיר נזכיר, כי הנס קשור לחנוכה במסורת נוספת, זו הקשורה לניצחון הצבאי של החשמונאים (המכבים), על היוונים, בניגוד ליחסי הכוחות הצבאיים, בחינת ניצחון 'מעטים מול רבים'.
נבאר ונסביר מילים קשות, ונוודא כי הטקסטים אכן הובנו לאשורם.
נמשיג ונחדד את מושג הנס, כפי שהוא נשקף מהתלמוד הבבלי ובספרות חז"ל בכלל – כהתערבות פלאית – אלוהית, מעל הטבע ושאין לנו דרך להסבירה.
נדון יחדיו בשאלות הבאות:
- מה ההבדל בין שני הנסים שנקשרו בחג החנוכה (האחד הוא פלאי ואלוהי – נס פך השמן, השני – מתגלה דווקא בגבורה ובאומץ אנושיים, בשמירה על הזהות היהודית, הייחוד…)?
- האם אנו מכירים ניסים בחיינו שלנו, אשר קשורים ליכולות, לתכונות שלנו ולא בהכרח לעזרה מהשמיים? (למשל – הצלחה במבחן, זהירות בדרכים, שמירה על אח או אחות צעירים וכד')
- מתי אנחנו מגדירים משהו סביבנו כ-"נס"?
עבודה אישית – בדפי העבודה
נציע להשמיע בכיתה, ולקרוא יחדיו את שירה של לאה נאור – כָּל יוֹם קוֹרֶה לִי נֵס קָטָן. המילים מופיעות בדפי העבודה.
[להשמעת הגרסה המקורית, מתוך התכנית "החתול שמיל" – https://www.youtube.com/watch?v=j_f4_wJXBlQ]
נשוחח על משמעותו של השיר, על האפשרות הקסומה לחוות את חיי היומיום שלנו כשרשרת ניסים קטנים ומרגשים.
נזמין את התלמידים/ות, לענות על שמונה השאלות שבדפים שלפניהם/ן – שמונה שאלות כנגד שמונת ימי החנוכה, אשר נוגעות למשמעות הנס בחייהם/ן. בסיום – נזמין לשתף, אך נציע לא לחייב – שכן השאלות הינן אישיות באופיין.
סיכום
נסכם ונדגיש, כי אמנם יש הגדרה במילון למילה "נס" – מעשה פלאי, שלמעלה מהטבע – ואולם לכל אחד ואחת מאיתנו יש וצריכה להיות הגדרה שונה ואישית למושג 'נס'. נס יכול להיות משאלות לב, תקוות, שמחה ביום יפה, בחברות, בעשרה לזולת, בבריאות, בהתמדה ובהצלחה ועוד.
נאחל לתלמידים/ות – חג חנוכה של ניסים, ניסים קטנים וגדולים, ושנעזור להם כך שיקרו בכל יום ויום.
להלן תמצאו את דפי העבודה האישיים (סה"כ 2 עמודים)