משך הפעילות: שעה
ציוד נדרש: חומרי יצירה לקולאז' (עיתונים, מספריים, דבק וכד'), בריסטולים לבנים/צבעוניים (בגודל 4A או 5A) וצבעים שונים, דפי עבודה לתלמיד/ה – מודפסים במספר העותקים הנדרש, אפשרות להצגת קטע הפתיחה, ולרישום תשובות וכד', על גבי הלוח
זהו סיפורם של אנשים
שנתפזרו על פני כל היבשות
והם משפחה אחת
(אבא קובנר)
לכל אחד ואחת מאיתנו, סיפור אישי ומשפחתי ייחודי, ועם זאת, כולנו חלק מהפסיפס הרחב יותר, שנקרא העם היהודי. את חלקי הפסיפס, השונים אלה מאלה, מחברים המימדים, מכונני הזהות והשייכות לעם (עמיות) – הזיכרון הקולקטיבי, אורח חיים היהודי, על שלל ומגוון ביטוייו, עולם התרבות והיצירה העברית, שיח ערכי ייחודי ועוד. מעבר לכך, תודעה של שותפות הגורל, שהינה חלק מהותי בסיפורו של העם היהודי, היא שמכוננת את תחושת המשפחתיות, גם בהקשר הרחב, הקולקטיבי. ערכים ורגשות, כדוגמת חמלה, אמפטיה, דאגה ואחריות, מגדירים את מוסד המשפחה הפרטית, כמו גם את תחושת המשפחתיות הרחבה, המופשטת יותר, אך המוכרת ונוכחת, גם בסיפורינו כעם, מאז ומעולם.
מהלך הפעילות:
חלק א' – פתיחה (כרבע שעה)
- נציג ונקרא, את הקטע הבא, מספרם של יהודה אטלס ויעל משאלי, 'כל אחד והמשפחה שלו' –
- נשאל:
- המספר אומר שבכיתה שלו "יש מין מסורת מאוד מכובדת", לאיזו מסורת הוא מתכוון? [ילד שחוגג את יום הולדתו – מספר על משפחתו, מיהם הוריו, אחיו, אחיותיו].
- למה לדעתכם/ן הילד בסיפור מתרגש?
- מה הייתם/ן אומרים/ות לילד, כדי להקל עליו?
- למה לדעתכם/ן מתואר, השיתוף בסיפורים המשפחתיים, הפרטיים – "כמוסרת מכובדת" – מה החשיבות לדעתכם/ן שיש במסורת הזו? למה לדעתכם/ן חשוב לשתף בסיפורים האישיים? מה "מרוויחים" מכך? [השיחה והשיתוף, מאפשרים לילד/ה המשתף/ת – לחשוב, להגדיר לעצמו/ה קודם כל – מהו הסיפור המשפחתי שלו/שלה, מה מיוחד, מה מגדיר אותו/אותה, וכמובן – זוהי מסורת, שמאפשרת ומזמינה, לשתף ולחלוק רגשות וחוויות. לשומעים/ות – יש כאן הזדמנות ללמידה, הזדמנות להיחשף למגוון – לכשעצמו וגם כמהות וכערך, יחד עם זאת – יש כאן גם הזדמנות להזדהות, לחיזוק הקשרים האישיים, וגם אפשרות להבין, שיש "עוד ילדים, עוד ילדות" שזה קרה גם להם/ן (למשל, סיפור משפחות שעברו גירושים)…
חלק ב' – המשפחה שלי – עבודה ויצירה אישית, בדפי ההשראה (כחצי שעה)
- בהמשך לכך, נזמין עתה את התלמידים והתלמידות, להתבונן, להתעמק ולהגדיר את המשפחה הפרטית שלהם/ן, בעזרת דפי ההשראה והיצירה (להלן, בנספח).
המשפחה שלנו – אסיף, עיבוד וסיכום (כרבע שעה)
- לאחר שסיימו, נזמין את התלמידים/ות לשתף, להציג ולהסביר, את הסמל/הדגל המשפחתי שהכינו.
- כסיכום, נבקש להציף מימדים דומים, משותפים ומחברים – שעלו מהסמלים שהוצגו. נשקף ונמשיג, את הדומה ואת השונה – את הייחודי לכל משפחה– ואת המאחד אותנו לעם.
נספח – דף עבודה והשראה לתלמיד/ה
משפחה יחידה ומיוחדת – דף משימה אישי:
ענו על השאלות הבאות, והמשיכו למשימת היצירה שבעקבותיהן…
בהצלחה ובהנאה!
השם שלי ומשמעותו: ________________________________________________________________
שם המשפחה שלי ומשמעותו/מקורו: _____________________________________________________
החג האהוב במיוחד במשפחתי, למה וכיצד זה בא לידי ביטוי? __________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
מהו המאכל המסורתי החביב על הוריי? ועלי? _________________________________________________
איזה צמח/עץ/פרח – מתאימים כדי לסמל את משפחתי, ולמה? _____________________________________
חוץ מהצבע הלבן והנפוץ, איזה עוד צבע בולט אצלנו בבית? _______________________________________
בין המקומות הבאים: איפה נעדיף לצאת ליום בילוי משפחתי– בחוף הים? בעיר גדולה? בהרים? בשדות פורחים? ביער?
__________________________________________________________________________________
ועכשיו, לאור התשובות לשאלות אלה, גשו לתכנן, לעצב וליצור את דגל, או סמל, המשפחה שלכם/ן:
לדוגמא – כמה נקודות למחשבה ולהשראה:
אילו דימויים (ציורים ותמונות), המסמלים את משפחתך יופיעו בו?
איזה צבעים ישתלבו בו, ולמה? מה הם מסמלים?
מה צורתו, ומדוע?
כיצד האווירה הכללית בדגל, בסמל – משקפת את אופייה של משפחתי?