משך הפעילות: ארבעים וחמש דקות
ציוד נדרש: השיר – "משפחות" מאת אלה כנען (נספח), דפים לבנים, צבעים וחומרי יצירה מגוונים
*ניתן להעביר גם כפעילות מקוונת
מטרות:
- היכרות עם סוגי משפחות שונות
- מודעות לצורך לתת מקום שווה לכל תא משפחתי של משפחה בקהילה ובחברה
- בירור האתגרים שבמתן מקום שווה לסוגי משפחות שונות
מהלך הפעילות:
הקראת השיר "משפחות" (נספח)
לאחר מכן נשאל את הילדים:
- מה מתאר השיר?
- האם המשפחה שלכם דומה לאחת מאלו המתוארות בשיר?
- האם אתם מכירים סוגי משפחות שמתוארים בשיר?
- איך זה לחיות, לדעתכם, בכל אחת מהמשפחות המתוארות בשיר?
יש להתייחס ברגישות לתאים משפחתיים שונים של הילדים בגן, ובהתאם לשאול את השאלות לגבי השיר והמשמעות שלו.
פעילות יצירה
הילדים יקבלו דף ו/או חומרי יצירה ויתבקשו לצייר ולעצב את המשפחה שלהם במגוון צבעים או חומרים לפי בחירתם. הם יתבקשו להתייחס ביצירה למשהו מיוחד שמאפיין את משפחתם.
- כדאי לתת כמה דוגמאות במליאה לילדים לפני שמתחילים לעבוד.
- בסיום היצירה יש להזמין את הילדים לשבת במליאה ולבקש מכל ילד וילדה להציג את המשפחה שעיצבו ולספר מעט עליה.
לסיכום, נסב את תשומת לב הילדים כי כל אחד ואחת מהם בחרו לעצב את המשפחה בדרך אחרת ונשאל:
- במה המשפחות דומות זו לזו?
- במה המשפחות שונות זו מזו?
חשוב לאפשר לכלל הילדים בגן לבטא את הייחודי במשפחתם באמצעות היצירה. עבודה בקבוצות קטנות תאפשר לכל הילדים לתאר את המשפחה שעיצבו.
נספח
משפחות
מאת: אלה כנען
עולמנו מלא במשפחות כה רבות,
מכל המינים ומכל הצורות.
יש משפחות של אמא ואבא וכמה ילדים,
יש משפחות של ילד אחד וזוג הורים.
יש משפחות גדולות עם סבים וסבתות,
יש משפחות עם הרבה דודים ודודות.
יש משפחות שיש רק סבא אחד,
או סבתא
או דודה
או ידיד מיוחד.
יש משפחות שיש בהן רק הורה אחד,
שאוהב כפול ופעמים ובאופן מיוחד,
ולפעמים זוהי אם, לפעמים זהו אב,
גם במשפחה מצומצמת כל ילד נאהב.
יש משפחות של שתי אמהות,
יש אמא וסבתא ולפעמים יש דודות.
יש משפחות של שני אבות,
או של אב ושל דוד,
ולפעמים זה נראה מסובך עד מאוד.
עולמנו מלא במשפחות כה רבות,
מכל המינים ומכל הצורות,
ובכל משפחה, לא משנה מאיזה סוג,
חבל של אהבה קשור וארוג,
ובבסיס הדבק שמחבר את כולם,
זוהי אהבה שסמיכה מקשר של דם.
ספרים נוספים העוסקים בנושא:
- "כל אחד והמשפחה שלו" מאת: יהודה אטלס ויעל משאלי, הוצאת קוראים, 2002.
אם בוחרים בספר זה אפשר לקיים את הדיון בדרך הזו:
הקראת הסיפור עד עמ' 9…"קשה לספר על המשפחה שלי," ולשאול: מדוע הילד גיבור הסיפור חושש לספר על המשפחה שלו במסיבת יום ההולדת הצפויה?
נמשיך להקריא עד עמ' 25…"כי איך אוכל ביום הולדתי, לספר סיפור כל כך שגרתי", ונשאל את הילדים – מה דעתם על סוגי המשפחות השונות שגיבור הסיפור מתאר?
- כדאי לעצור לאחר תיאור כל אחד מסוגי המשפחות ולברר עם הילדים האם הם מכירים או חיים במשפחה כמו זו שמתוארת, ואיך החיים במשפחה כזו; על הגננת להיות מודעת לקיומם של תאים משפחתיים שונים בקרב ילדי הגן ובהתאם לקיים את הדיון.
- "בית משותף", מאת: דתיה בן דור, הוצאת מודן, 2010.
- "משפחות מליון לפחות", מאת: לימור טלמור, הוצאת רימונים, 2010.