משך הפעילות: כארבעים וחמש דקות
ציוד נדרש: אפשרות לצפייה בסרטונים, חומרי יצירה: בריסטולים ממוחזרים/קרטוני ביצוע בגודל (לפחות) A4 ,כמספר הילדים/ות, בקבוקוני דבק פלסטי מגוון חומרי יצירה/חפצים, ממוחזרים ו/או זולים, למשל: פקקי בקבוקים, גלילי נייר טואלט, מקלות קרטיב, סרטים, שרוכים וחוטי צמר, כדורי ספוג קטנים, יריעות בד, כפתורים, קוביות משחק קטנות, חרוזים, גומיות, גפרורים, אטבי כביסה וכד'
מטרות הפעילות (התלמידים/ות…):
- יבחנו את מנהג ההתחפשות ומשמעותו בכלל, ובפורים בפרט
- יתעמקו במשמעויות ובתפקידי, התחפושות וההסתרה, בטבע, בחברה ובחייהם/ן
- יתנסו בחוויה יצירתית, המאפשרת ואף מעודדת, ביטוי אישי בנושא
מהלך הפעילות:
חלק א' – מי, מתי ואיפה מתחפשים?' – פתיחה (כרבע שעה):
- נזכיר את חג הפורים הקרב, ובהתאמה לגילאי הגן/הכיתה, נשאל את שאלות הפתיחה:
– למה תתחפשו השנה? כיצד נבחרה התחפושת? האם התלבטתם/ן לגביה?
– האם הבחירה שלי בתחפושת זו או אחרת, מספרת, מגלה משהו גם עלי משהו? (לדוגמא – התחפשתי לחתול, כי אני מגדלת חתול בבית; התחפשתי לסופרוומן, כי אני רוצה להיות גיבורה; התחפשתי לפיה, כי אני רוצה לעשות טוב בעולם, וכד') – במידת הצורך, נסייע כאן, בשיקוף רעיונות, חלומות, ערכים ורגשות, העומדים מאחורי התחפושות השונות, שהוזכרו קודם על ידי הילדים/ות.
– איזו הרגשה מתעוררת בנו כאשר אנו מתחפשים? [שמחה, עוצמה…] - נספר ונסביר כי לעיתים תחפושות מופיעות לא רק בפורים. למשל – בהצגה, או במשחקים שונים. וגם… בטבע! נגלה, כי – כן! גם חיות מתחפשות! בדרך כלל – כדי להסתתר מחיות טורפות, אבל לפעמים, גם להיפך.
- נסביר כי נראה עכשיו מספר דוגמאות לתחפושות בטבע – רובן מתרחשות כדי לאפשר לחיות שונות להסתתר:
בהתאמה לאופי הגן/הכיתה, נבחר ונקרין, אחד משני הסרטונים הבאים:
'בהסוואה חיות חידון' – https://www.youtube.com/watch?v=TGL8cy1kZmM&t=85s
'בשיאה זיקית' – https://www.youtube.com/watch?v=ioblgpA5eTo
חלק ב' – 'חפצים מתחפשים' – יצירה אישית בהשראת האמן חנוך פיבן (כעשרים וחמש דקות):
1. נצפה יחדיו בסרטון 'חפצים מתחפשים', של האמן חנוך פיבן – http://eaCIRUmfRo=-v?watch/com.youtube.www://https
2. בהמשך ובהשראת ההסבר של חנוך פיבן, ניגש עתה ליצירה אישית – "חפצים מתחפשים", ממגוון החפצים שהכנו מראש.
נזמין לחשוב באופן משמעותי על הכנת היצירה האישית, ונציע דוגמאות לחשיבה מעמיקה ומנומקת:
– האם היצירה שלי תביע רצינות? הומור? כעס? צחוק? כוח? ולמה?
– כציד נשלב ביצירה, משהו שמבטא תחביבים שלי, או דברים שאני אוהב/ת במיוחד (כמו חיית מחמד, טיולים, ללכת לים, כדורגל…)?
– האם היצירה שלי תשקף אותי, או, את מה שאני רוצה להיות?
חלק ג' – שיתוף ביצירות (כעשרים דקות):
1. חשוב להותיר די זמן לשיתוף.
2. נציע לפתוח חלק זה, בהצגה ו/או קריאה של שירו של יהודה אטלס:
3. בהמשך ובהשראת השיר, נבקש מכל ילד וילדה, להציג את היצירות האישיות, ולהסבירן.
4. לסיכום: נזכיר שכולנו אוהבות ואוהבים להתחפש, גם כי זה חלק משמחת חג הפורים, אבל גם לא פחות – כי זו הזדמנות להיות מישהו, או מישהי אח/ת ליום אחד, להגשים חלומות, להתנסות, להעיז, או לפעמים דווקא – כדי להסתתר.