משך הפעילות: כשעה וחצי
ציוד נדרש: תמונות של דמויות 'גיבורות' ו'גיבורים, דפי מקורות או מצגת
חלק א' – תרגיל פתיחה (כעשר דקות)
נפתח בתרגיל ונזמין את התלמידים/ות, לכתוב על כרטיסיה, תשובה לשתי שאלות:
מי גיבור/ה בעיני? מדוע? (נציע שלא לציין שם, ובסיום להעביר אל המורה).
נקריא בפני הכיתה את השמות שנרשמו בכרטיסיות, ונמיין יחד על גבי הלוח, את הדמויות לקבוצות לפי נושאים: גיבורי תרבות, גיבורי חברה, גיבורים לאומיים, גיבורים צבאיים…
נסביר, כי המושג 'גבורה' מקורו ברעיון של התגברות על… וננסה לבדוק יחדיו על מה בדיוק מתגברים ומהי גבורה?
חלק ב' – 'גבורה מהי?' (כחצי שעה): דיון בביטויים שונים גבורה באופנים שונים
נמשיך בדיון, על מודלים וביטויים שונים של גבורה – מהמסורת היהודית, מהתרבות הישראלית, האנושית, המערבית ועוד. לצורך דיון זה, נציע לערוך את המקורות הבאים ואת התמונות המוצעות, במצגת אחת, או בדף מקורות מרוכז לכל תלמיד/ה:
חלק ג' – 'הגיבור הבא' – עבודה בקבוצות (כחצי שעה)
נחלק את הכיתה לארבע-חמש קבוצות. נחלק לכל קבוצה שתי תמונות של גיבורים/גיבורות (למשל: וואנדרוומן, יצחק רבין, בן גוריון, טייס בצה"ל, אלברט איינשטיין וכד', הכדורגלן ערן זהבי וכד', נטע ברזילי, רופא/ה, הפגנה וכיו"ב).
על הקבוצה לבחור בדמות אחת, ולענות יחדיו על השאלות:
- מה מייחד את הגיבור/ה?
- מה מאפיין את הגבורה שהדמות מייצגת?
בסיום נבקש מכל קבוצה להציג את הדמות שבחרו מול הכיתה, ולנמק את בחירתם ולהסביר את הגבורה המיוצגת. במידה ויש די זמן, ניתן כמובן גם לקיים דיון במליאה, סביב כל אחת מהדמויות.
חלק ד'- סיכום (כעשר דקות)
לסיכום, נזכיר לתלמידים/ות, כי יש לנו הרבה רגעים יומיומיים שבו אנו יכולים לגלות גבורה: להפריד בעת מריבה, להגן על מי שמציקים/ות לו/לה, לסייע לאח או אחות צעירים, להתאפק ולא להעתיק במבחן, גם אם אפשר, לעמוד על דעתי גם כשהיא שונה משל הכלל…
גבורה היא תפיסת עולם, עמדה רוחנית, מוסרית, חברתית ולא פונקציה של כוח פיזי או נסיבות מלחמתיות. כל אחת מאיתנו יכולה להיות גיבורה על פי דרכה, ולגלות את הדרכים בהם אנחנו הופכים את העולם לטוב יותר ומפיחים תקווה.