משך הפעילות: חמישים דקות – שעה
ציוד נדרש: אפשרות לשיתוף סרטון, לתלייה (והזזה) של התמונות (דרך פדלט או מצגת שיתופית בדרייב) (נספח)
*ניתן להעביר גם כפעילות מקוונת
יום המשפחה מצוין בתאריך ל' בשבט, לזכרה של הנרייטה סאלד, שנפטרה בתאריך זה.
הנרייטה סאלד (1860-1945), הייתה מחנכת, עובדת סוציאלית, סופרת ופעילה ציונית אמריקאית. היא הייתה ממייסדות ארגון הנשים הציוניות "הדסה" ועמדה בראש ארגון "עליית הנוער". הנרייטה סאלד הייתה האישה הראשונה שלמדה בבית המדרש לרבנים קונסרבטיביים בניו יורק – אך לא הוסמכה לרבנות.
בשנת 1909, הגיעה הנרייטה סאלד לביקור בארץ ישראל, יחד עם אמה. השתיים הזדעזעו מהתנאים הקשים ששררו אז בארץ, זעזוע אשר הביא את סאלד להקים ב-1912 את הסתדרות הנשים הציונית בארצות הברית – 'הדסה' – ארגון שנועד לסייע ליישוב היהודי ולמפעל הציוני בארץ ישראל.
בשנת 1920, עלתה הנרייטה סאלד לישראל, כדי לרכז את מחלקת החינוך והבריאות בהנהלה הציונית. כשעלו הנאצים לשלטון בגרמניה והסוכנות אישרה את הקמת עליית הנוער, סאלד התמנתה לעמוד בראש מפעל זה, ושימשה בתפקיד עד יום מותה, למרות שהיא לא היתה אמא לילדים משלה היא כונתה "אם הילדים" כי היא היוותה דמות אם לרבים מהילדים שעלו לארץ במסגרות השונות.
בשנות החמישים, כתבה ילדה בת 11 ושמה נחמה בידרמן, מכתב לעיתון הילדים "הארץ שלנו" והציעה לקבוע את יום האם, בתאריך מותה של הנרייטה סאלד, ל' שבט. בעקבות יזמת העיתון המסורת התקבלה על ידי משרד החינוך ובשנות השמונים הפך 'יום האם' ל-'יום המשפחה', אותו אנו חוגגים היום.
המשפחה היא היחידה הבסיסית של כל אחד מאתנו, בעזרתה אנו מגבשים את העמדות, הערכים, האמונות ואת הזהות האישית האופיינית לכל אחד ואחת מאתנו. המשפחה היא מסגרת השייכות האיתנה ביותר שלנו כפרטים והיא מהווה המשכיות לדור הקודם ובסיס ליצירתו של דור ההמשך. בפעילות זו נבקש להגדיר מהי משפחה, ולהמשיג מה ייחודה, לעומת קבוצות שייכות אחרות נכיר וניחשף למודלים שונים ומגוונים, של משפחות שונות.
חלק א' – סיפורה של סיגל (כעשר דקות)
נפתח בסיפור, שמובא מפי ילדה בשם סיגל:
"לפני שבוע ביקשה המורה מכל תלמיד ותלמידה לצייר משפחה, בכדי שנוכל להכיר את המשפחות השונות. עבדתי על הציור הרבה זמן והשתמשתי בצבעים צבעוניים. ציירתי את סבתא שלי ואת עצמי בגינה. הוספתי לציור פרפרים ופרחים. בערב הראיתי לאמא את הציור, שחשבה שהציור יפה מאוד. בבוקר הלכתי לבית הספר נרגשת, רציתי להציג את הציור למורה, לתלמידים ולתלמידות ולספר על משפחתי. חיכיתי בסבלנות עד שהגיע תורי, נעמדתי מול הכתה והצגתי את הציור. שירה, אחת התלמידות, אמרה שהציור מקסים, אבל אז עידו אמר: "זאת בכלל לא משפחה! יש כאן רק ילדה וסבתא". לעידו הצטרפו תלמידים ותלמידות אחרים שאמרו שכך לא נראית משפחה. חזרתי למקומי והכנסתי את הציור לתיק".
בהמשך לסיפור של סיגל, נסביר כי יש סוגים שונים של משפחות, והיום נכיר חלק מהן.
חלק ב' – משפחות שונות ומגוונות: דיון והמחשה בתמונות (כרבע שעה)
נשאל:
- מה זו משפחה? (דמיון בין אנשים, קרבה, וכו')
- אילו משפחות אתם מכירים?
נציג בפדלט או מצגת שיתופית בדרייב תמונות שונות של אנשים (ראו נספח), ונזמין את התלמידים והתלמידות – להרכיב מהם משפחות. בהתאם להנחיות התלמיד/ה – נצמיד ונרכיב משפחה, וכשנעבור לתלמיד/ה הבא/ה – "נפרק" ונרכיב מחדש. לפי הנחיותיו/ה.
נבקש להמחיש שיש סוגים שונים של משפחות (אם+אב+ילדים/ות / אם+ילדים / אב+ילדים / בחור+בחורה, אב+אם+סבא/סבתא / שתי אמהות, שני אבות וכו').
בעקבות ההדגמה ניתן לחזור לדבריה של סיגל, מקטע הפתיחה, ולשאול האם לדעתם/ן – ציורה של סיגל מתאר משפחה?
חלק ג' – במבי ומשפחתו: סרטון, סיפור ודיון (כעשרים דקות)
נקרין סרטון המתעד עופר צעיר, שאיבד את אימו, והוצל, ואת סיפור "אימוצו על ידי משפחה" חדשה ומגוונת – כלבים, חתולים וכמובן – בני אדם. נמליץ לספר את הסיפור הכללי, באופן חופשי בטרם ההקרנה, ובמקרה הצורך אפשר לתרגם כתוביות באנגלית, המופיעות פה ושם לאורך הסרטון.
מכיוון שהסרטון הוא בן כרבע שעה, נמליץ להתחיל את הקרנתו, רק מדקה ה- 5.05, ואף לתכנן מראש אם והיכן לעצור, וזאת על פי טעמנו והכרותינו עם הכיתה (יש לציין, כי הסרטון כולו מלבב מאד).
https://www.youtube.com/watch?v=eStXV_TYFFw
לאחר שצפינו בסרטון, נשאל:
מי מרכיב את המשפחה? האם בני המשפחה דומים? מה שונה בין בני המשפחה ומה דומה? מה הופך את העופר ושתי הכלבות למשפחה?
נזמין את התלמידים והתלמידות לשאול את העופר, שאלות על משפחתו החדשה, ולהתנסות בנתינת תשובות מנקודת הראות של העופר (דוגמאות לשאלות: איך אתה מרגיש במשפחתך החדשה? האם אתה מתגעגע לאמא הביולוגית? איך לחיות במשפחה עם שתי אמהות? איך מרגישים במשפחה ללא אבא?).
חלק ד' – סיכום (כעשר דקות)
נסכם את הפעילות באמצעות שאלות: למדנו שיש סוגים שונים של משפחה, כיצד נזהה משפחה? אילו דברים משותפים לכל המשפחות? (יחסים של קרבה, אהבה, התחשבות, אכפתיות). ניתן להזכיר סוגים שונים של משפחות שהכרנו במהלך השיעור תוך הצגת הדומה בניהם.
נספח – דמויות להרכבת המשפחות השונות (דוגמא לתמונות אפשריות)