משך הפעילות: כארבעים וחמש דקות
ציוד נדרש: מצגת / דפי מקורות ; חומרי יצירה (דפים, בריסטולים, טושים וכד')
כללי:
בסדנא זו, נבקש להתעמק עם הילדים/ות, ברעיונות המרכזיים העומדים, מאחורי עיצובו של דגל מדינת ישראל, ובאמצעות כך, גם לעמוד על מספר עקרונות מרכזיים הנוגעים לעיצובם והתקבעותם של דגלים וסמלים בכלל.
מטרות (במהלך הסדנא התלמידים/ות…):
– יתוודעו לרעיונות ומוטיבים מרכזיים, העומדים מאחורי דרך עיצובו של דגל מדינת ישראל
– יעמדו על הסיבות לבחירתם מוטיבים אלה
– יבחנו את הדרך בה נבחרים ומתקבעים סמלים ודגלים יצוגיים
– יתנסו ביצירת "דגל" אישי או משפחתי משמעותי
מהלך הסדנא – כללי:
חלק א' – 'דגל כחול לבן: למה ומדוע?' – פתיחה (כעשרים דקות)
חלק ב' – 'הדגל שלי, הדגל שלנו' – פעילות יצירה (כעשרים דקות)
חלק ג' – שיתוף וסיכום (כעשר דקות)
פירוט מהלך הסדנא:
חלק א' – 'דגל כחול לבן: למה ומדוע?' – פתיחה (כעשרים דקות)
– נפתח ונסביר כי לכל מדינה יש דגל, סמל והמנון שמייחדים אותה, ושהיום נבקש להכיר יותר טוב – את הדגל שלנו, דגל ישראל.
– נציג את הדגל, בין אם ממש, ובין אם באמצעות תמונה (ר' נספח). נסביר את המוטיבים שבדגל ישראל, אחד לאחד, כאשר נציע להיעזר בתמונות בנספח, ולהוסיף בעת ההצגה – תמונה את נוספת בכל פעם, לשם המחשה והבהרה:
צבעי הדגל ושני הפסים – בהשראת הטלית:
– נציג תמונה של טלית, ונסביר כי הטלית הינה פריט אחד מתוך מה שנקרא – "תשמישי קדושה". היינו, דברים שנועדו אך ורק לרגעים של קדושה ומסורת: למשל, פמוטים ונרות שבת, שמשמשים אותנו לקדש את השבת. בטלית מתעטפים, למשל כאשר מתפללים וכשקוראים בתורה.
– נשאל: כיצד הדגל מזכיר לנו את הטלית, או – מה דומה בין הטלית בתמונה, לדגל ישראל? [הטלית לבנה, עם פסים כחולים]
מגן דוד במרכז:
– נציג את תמונת האיור של 'מגן דוד המלך', ונסביר על פי המסורת, מאמינים שמקור הסמל במגן שנשא דוד המלך. נוסיף עוד 4-3 תמונות לעניין זה, ונדגיש כי עם השנים, הפך מגן הדוד, לאחד מהסמלים היהודים המזוהים, המובהקים ביותר.
– נסכם חלק זה, ונסביר כי מדינת ישראל, הינה מדינה צעירה מאד, בסך הכל בת X (המספר המדויק בהתאם לזמן שבו המערך מועבר) שנים, ולמרות שזה נשמע לנו כמו הגילאים של סבתא וסבא, עדיין היא נחשבת לצעירה מאד בעולם. לעומת זאת, הסמלים המיוצגים בדגל – הטלית ומגן הדוד, הם סמלים קדומים, בני אלפי שנים, שמלווים את העם היהודי, הרבה זמן, כאשר רק חלם, וטרם זכה, להקים מדינה משלו.
חלק ב' – 'הדגל שלי, הדגל שלנו' – פעילות יצירה (כעשרים דקות)
נזמין את הילדים/ות ליצור דגל משל עצמם/ן, שייצג אותם/ן אישית – ו/או את משפחתם/ן.
כפתיחה לפעילות, ובהתאמה לגיל, נכתוב, או נעלה בעל פה, מספר שאלות להכוונה –
– אילו צבעים מייצגים אותי/את משפחתי, ולמה?
– מהם שני הדברים האהובים עלי/על משפחתי במיוחד (למשל – תחביבים, מסורות, מאכלים או הרגלים אישיים או משפחתיים,
חיות מחמד, צמחונות וכד')?
– איפה אני גר ומה מאפיין את המקום (למשל – הרבה עצים, שכנים קרובים ומיודדים, מגרש כדורסל, גינת משחקים קבועה, חנות המכולת וכד').
נבקש מהילדים לרשום, או לזכור את תשובותיהם/ן – בבואם לעצב לעצמם, או למשפחתם, דגל מייצג.
חלק ג' – שיתוף וסיכום (כעשר דקות)
בהתאם לזמן שבידינו, נבקש לשתף בדגלים שהכינו ולהסביר מה עומד מאחוריהם. ניתן אף להכין תערוכה מהדגלים, בגן או בכיתה.
לאחר השיתוף, נסכם ונאמר, כי דגל ישראל הוא דגל גם של מדינת ישראל, אבל הוא דגל עבור כי היהודים, גם עבור אלה שחיים בחו"ל. למשל, גם באנגליה או באמריקה, יהודים תולים את דגל ישראל, באירועים רבים, לצד הדגל האנגלי או האמריקאי של ארצם. הסמלים של דגל ישראל, וההתרגשות שלנו לראותו – משותפים לכל העם היהודי, בכל מקום בעולם, ולא רק במדינת ישראל.
נספח 1 – תמונות למצגת 'דגל ישראל' (על פי ובציון סדר הופעתן המומלץ)