משך הפעילות: כשעה – שעה ורבע
ציוד והכנה: אפשרות לשימוש באינטרנט, כולל צפייה והאזנה לסרטוני יוטיוב; אפשרות להצגת הטקסטים; עותקים מודפסים של דפי עבודה לתלמיד/ה (ר' נספח), כמספר התלמידים/ות בכיתה
רעיון הנס, הוא אחד ממאפייניו המובהקים של חג החנוכה ושתי פנים לו: האגדה המוכרת, בדבר פך השמן הזעיר, שהספיק כדי להדליק את המנורה ולהאיר את ההיכל, במשך שמונה ימים תמימים, וסיפור ניצחון החשמונאים על היוונים, ניצחון המעטים מול הרבים והחזקים.
בסדנא זו, נבקש להתעמק במושג הנס, בסיפור חג החנוכה ובכלל: ננסה לצקת לו משמעות רלבנטית, נגישה, ולשוחח על מקומו וביטוייו, גם בחיי היומיום שלנו.
בנוסף, נבקש להציע לתלמידנו ותלמידותינו, את הרעיון המסורתי בדבר "פרסום הנס", כמקור להשראה ולאמונה, בכוחם/ן הניסי שלהם/ן עצמם/ן – להשפיע לטובה על החברה בכללה ועל המרחב המשותף.
מטרות (בסדנא זו התלמידים/ות…):
- יתמודדו עם ניתוח מטאפורות וסמלים, בדגש על סמלי חג החנוכה
- יתעמקו במושג 'הנס' בהקשר לחג החנוכה
- יבחנו באמצעות מטפורת הנס, את נקודות החוזקה והכוח האישיות
- יתנסו בחשיבה חיובית
- יעמדו על פוטנציאל הכוח שיש בשיתוף עם הכלל – בערכים, בעשייה, ובתרומה לחברה
מהלך הסדנא – כללי:
- חלק א' – פתיחה: 'על הניסים – ועל התקווה, בחג החנוכה' (כעשרים דקות)
- חלק ב' – 'הניסים של חנוכה' – עיון ודיון פותח בדפי העבודה (כעשרים דקות)
- חלק ג' – 'הניסים שסביבי' – עבודה אישית בדפי העבודה (כרבע שעה)
- חלק ד' – 'הנס שלי, הוא חלק מהנס שלנו' – עיבוד והמחשה באמצעות ענן מילים וסיכום (כרבע שעה)
פירוט מהלך הסדנא:
חלק א' – פתיחה: 'על הניסים – ועל התקווה, בחג החנוכה' (כעשרים דקות)
- נפתח ונסביר, כי בשיעור זה, נבקש לעסוק בחנוכה ובסמליו – כחג של אור, חג של ניסים, ולכן גם כחג של תקווה.
- כטריגר, נצפה ונאזין בסרטון ובשיר החנוכה, של חניכי/ות מכינת עין פרת. חשוב שנקדים במעט רקע, ונסביר לתלמידים/ות, כי את הקליפ שנראה, הקליטו חניכי/ות המכינה הקדם צבאית, בדרום הארץ. נבהיר, מהי מכינה קדם צבאית, שנועדה לבני/בנות 18, אשר מבקשים לתרום ולהתנדב שנה נוספת, עוד לפני הגיוס לצבא. כמו כן, נסביר מראש, כי השיר מבוצע בשפה האנגלית, אולם במקרה זה, היא ברובה פשוטה וקלה להבנה, ועם זאת, נדגיש – כי חשוב בעיקר לנסות ולהתחבר לאווירת השיר, לרגשות שהוא מעורר בנו, ופחות להתעמק בכל מילה ומילה. נבקש מהתלמידים/ות להשתדל ולזכור כמה שיותר סמלים של חנוכה, שמופיעים בקליפ – ואף באיזה הקשר (למשל: שתיית שמן זית…) – https://www.youtube.com/watch?v=PQ6RCl0lie0
- לאחר הצפייה, נעלה לדיון את השאלות הבאות:
- איזו אווירה, אילו תחושות, עוררו בנו השיר והקליפ?
- האם לדעתכם/ן חנוכה הוא חג שמח?
- מה מסמל בו שמחה? איך מנהגיו וסמליו "עוזרים" לנו לשמוח בו?
- אילו סמלים ומנהגים של חנוכה אנו מכירים, כאלה שהופיעו בקליפ או שמוכרים לנו בכלל, ואילו רעיונות או ערכים הם מייצגים? (נמליץ לרשום את התשובות על הלוח).
- נבקש עתה, לשזור בין התשובות, תוך יצירת והדגשת הזיקה ביניהן, למשל – שמן הזית, המשמש למאור, חנוכייה, מזכירה את המנורה – שהיא עצמה סמל לריבונות הקדומה של עם ישראל בארצו, ובאותה העת מסמלת את נס פך השמן, שנמשך שמונה ימים (וכך גם הסביבון), אור הנרות בערבי החורף הארוכים – אור בהיר, ההופך את הערב למואר ומסמל תקווה וכד'.
חלק ב' – 'הניסים של חנוכה' – עיון ודיון פותח לדפי העבודה (כעשרים דקות)
- נציג ונקרא יחד עם התלמידים/ות, את הרקע למרד החשמונאים, כפי שהוא מופיע בתמצות, בדפי העבודה, שבנספח להלן.
- בהמשך לכך, נציג ונקרא את שני הקטעים, המופיעים גם הם בדפי העבודה המצורפים ולהלן, ושעניינם בנס החנוכה, כפי שתואר על ידי חז"ל:
- הקטע הראשון, עובד מהתלמוד הבבלי, הינו המקור המרכזי, לסיפור נס פך השמן, כפי שהוא מוכר לנו עד היום.
- הקטע השני, נלקח מספרי החשמונאים (ספרי החשמונאים, או המקבים, הינם מהספרים החיצוניים לתנ"ך, והם נכתבו בסמוך למרד החשמונאים בארץ ישראל), ובאמצעותו נזכיר, כי רעיון הנס נקשר לחנוכה, במסורת נוספת, זו הקשורה לניצחון הצבאי של החשמונאים (המכבים), על היוונים, בניגוד ליחסי הכוחות הצבאיים, בחינת ניצחון 'מעטים מול רבים'.
נבאר ונסביר מילים קשות, ונוודא כי הטקסטים אכן הובנו לאשורם.
- נמשיג ונחדד את מושג הנס, כפי שהוא נשקף מהתלמוד הבבלי ובספרות חז"ל בכלל: כהתערבות פלאית – אלוהית, מעל הטבע ושאין לנו דרך להסבירה.
- בהמשך לכך, נדון יחדיו בשאלות הבאות:
- מה ההבדל בין שני הניסים, שנקשרו בחג החנוכה? [האחד הוא פלאי ואלוהי – נס פך השמן, השני – מתגלה דווקא בגבורה ובאומץ אנושיים, בשמירה על הזהות היהודית, הייחוד…]
- האם אנו מכירים/ות ניסים שקרו בחיינו שלנו, ואשר קשורים ליכולות, לתכונות שלנו, ולא בהכרח למזל, או עזרה מהשמיים? (למשל – הצלחה במבחן, זהירות בדרכים, שמירה על אח או אחות צעירים וכד')
- מתי אנחנו מגדירים/ות משהו שקורה, כ – "נס"?לקראת העבודה האישית, נקרא יחדיו ונסביר את מקור מס' 3, המשלב שתי הלכות (ממשנה תורה ומשולחן ערוך), הנוגעות למושג "פרסום הנס".
נתעכב על המושגים המשמעותיים:
'רשות הרבים' – המרחב הציבורי, המשותף, מול רשות היחיד, הפרט, הבית פנימה. הדלקת החנוכייה, היא חלק ממצוות המתקיימות, בתוך הבית הפרטי – כל אדם יהודי מצווה להדליק חנוכייה בביתו, בין אם לבד, או עם המשפחה. נדגיש, כי עם זאת, יש חובה להניח את החנוכייה מראש, על אדן החלון, או בפתח הבית – כך שסיפור הנס של חג החנוכה – יפורסם ברבים, במרחב המשותף (בין אם נתייחס לנס פך השמן, או לנס שבגבורת וניצחון החשמונאים).
- נשאל את התלמידים/ות: מדוע לדעתכם/ן, חשוב לפרסם את הניסים של חג החנוכה? [שימור זיכרון, אמונה, תקווה, חיזוק השייכות וכד']
חלק ג': 'הניסים שסביבי' – עבודה אישית בדפי העבודה (כרבע שעה)
- בהמשך לשיחה זו, נזמין עתה את התלמידים/ות, לענות על שמונה השאלות, שבדפים שלפניהם/ן – שמונה שאלות, כנגד שמונת ימי החנוכה. שאלות אשר נוגעות למשמעות הנס בחייהם/ן – ואיזה נס משלהם/ן, ירצו לשתף, לחלוק – "לפרסם" – היינו להביא כתרומה לעולם...
- נבהיר מראש, כי מכיוון שמדובר בשאלות אישיות ופרטיות, הרי שאת רוב התשובות נשמור לעצמנו, וזאת, מלבד התשובה על השאלה האחרונה, הנוגעת, כמובן, "לפרסום" הניסים שלנו, ברשות הרבים.
חלק ד' – 'הנס שלי, הוא חלק מהנס שלנו' – עיבוד והמחשה באמצעות ענן מילים וסיכום (כרבע שעה)
- באמצעות "ענן מילים", נבקש להמחיש כיצד הניסים הפרטיים שלנו, מתחברים לידי מרחב משותף העולה על סך חלקיו – כיצד הניסים הקטנים שלנו, יכולים להביא אור גם אל הכלל.
- נמליץ להכין את ענן המילים, בצורה גרפית מתאימה, למשל בצורת שמש, נר או להבה.
- לשם מילוי הענן – ניתן לשלוח את הקישור הנ"ל, למכשירי הטלפון הניידים ולבקש מהתלמידים, לתמצת את תשובתם/ן לשאלה האחרונה, לכדי מילה עיקרית, מייצגת אחת, ולהקלידה לקישור שקיבלו. לחילופין, נפתח את הקישור מוצג מול הכיתה, נבקש מתנדב/ת להקליד את התשובות, ונזמין את התלמידים/ות לשתף בעל פה.
- לאחר שסיימנו עם האסיף, והתקבל ענן המילים הרצוי, נסכם ונדגיש, כי אמנם יש הגדרה במילון למילה "נס" – מעשה פלאי, שלמעלה מהטבע – ואולם לכל אחד ואחת מאיתנו, יש וצריכה להיות, הגדרה שונה ואישית, למושג 'נס'. נס יכול להיות משאלות לב, תקוות, שמחה ביום יפה, בחברות, בעשרה לזולת, בבריאות, בהתמדה ובהצלחה ועוד.
נציע, לזכור ולהזכיר לעצמנו, שכשאנו בוחרים ובוחרות לחיות, בדרך של עירנות ומודעות לטוב סביבנו, חיים שיש בהם בהוקרה והודיה, גם על ניסים קטנים ויומיומיים, זוהי בחירה מצויינת כמובן גם לעצמנו, אבל יתרה מכך, בבחירה זו, אנחנו זוכים לעיתים, להביא בעצמנו… קצת ניסים לעולם.
* להלן בנספח – דפי העבודה האישיים (סה"כ 2 עמודים)
'נס גדול היה פה' – דף עבודה לתלמידים ולתלמידות