משך הפעילות: כשעה
ציוד והכנה: אפשרות מקוונת/ציוד להשמעת השיר ולהצגת המילים במקביל. מצגת שיתופית ייעודית וזמינה, לצורך שיתוף התמונות שיצולמו במהלך פעילות. אפשר גם להשתמש בפלטפורמה שח יצירת ענן מילים – https://wordart.com
בסדנא זו, המתאימה גם ללמידה מקוונת, נבקש להתייחס אל לוח השנה הארצישראלי בכלל, מתוך ההתייחסות לעונת הסתיו. נבקש לעמוד על הקשר שבין הסתיו ומאפייניו לבין השפעותיו עלינו, על סדר יומנו ועל תחושותינו, ובכך אף לאפשר מרחב בטוח, בו נוכל להתייחס לאתגרי הסגר וההסתגרות, גם בהקשר לתקופות מורכבות כגון התקופה שאפיינה את מגפת הקורונה.
מטרות (בסדנא זו התלמידים/ות…):
- יבחנו את מאפייני עונת הסתיו הארצישראלית, ואת השפעתם עלינו ועל תחושותינו.
- יתמודדו עם ניתוח מטאפורות וסמלים בשירה, בהקשר אישי ומשמעותי.
- יתוודעו ויתנסו בחשיבה חיובית.
- יחוו דרך ייחודית ויצירתית, לביטוי אישי, בהקשר לנושא.
מהלך הסדנא – כללי:
- חלק א' – פתיחה: 'רוח סתיו' (כעשר דקות)
- חלק ב' – הבטחות של סתיו: רפלקציה באמצעות משחק (כרבע שעה)
- חלק ג' – הבטחות של סתיו: משימת צילום אישית, שיתוף וסיכום (כחצי שעה)
חלק א' – פתיחה: 'רוח סתיו' (כעשר דקות)
- נאזין לשירו של גרי אקשטיין – 'רוח סתיו', ונציג את מילות השיר בעת ההאזנה (בלינק זה, תמצאו קליפ, הכולל בתוכו, גם את מילות השיר) – https://www.youtube.com/watch?v=H0yodhbk_rk
- לאחר ההאזנה, נקרא בקול את מילות השיר, ונסביר ביטויים קשים או מורכבים (כדוגמת "חזיונות", או "ורוח יגעה נושאת משא", וכד')
כאשר מילות השיר עדיין לפנינו, נעלה לדיון את השאלות הבאות:
- איזו אווירה, אילו תחושות, מעורר בנו השיר?
- אילו "חזיונות" הביאה רוח הסתיו, לפי הבית הראשון – או – מהם מאפייני הסתיו, לפי הבית הראשון?
- אילו חזיונות/מאפיינים נוספים של עונת הסתיו, אנו מכירים/ות ושאינם מוזכרים בשיר?
חלק ב' – הבטחות של סתיו: רפלקציה באמצעות משחק (כרבע שעה)
- באמצעות יצירת ענן מילים- https://wordart.com – שבראשו נכתוב את השורה: "רוח סתיו אל הדרכים הביאה הבטחות, של ימים שלווים עומדים בפתח …" – נזמין את כל התלמידים/ות לכתוב, במילה או שתיים על גבי הלוח, איזו הבטחה מביא עבורם/ן הסתיו – או – איזו הבטחה הם/ן רואים/ות בסתיו.
- לאחר שכולם/ן הוסיפו ללוח את ההבטחות האישיות, נזמין לשתף ולהסביר.
חלק ג' – הבטחות של סתיו: משימת צילום אישית, שיתוף וסיכום (כחצי שעה)
- משימה אישית (נתאים את מהלך המשימה ואת ההנחיות לפי גיל הכיתה) – נצא החוצה (ביחד במידת הניתן, לחוד באופן עצמאי, או בעזרת ההורים) ונצלם תמונות סתיו, המבטאות עבורנו הבטחה, או לחילופין, משימה פשוטה יותר – נצלם תמונות סתיו אופייניות.
- נבקש וננחה כיצד להעלות את התמונות לתיקיה משותפת, במידת הניתן – נזמין לשתף – להציג את התמונה שצילמתי, ולהסביר – מה ההבטחה שהתמונה מציגה – או – אילו מאפיינים של עונת הסתיו, באים בה לידי ביטוי והביאו אותי מלכתחילה, לצלם אותה?
- בכל מקרה, נמליץ לערוך את התמונות למצגת אחת, למעין 'אלבום הסתיו' של הכיתה,אפשר לפתוח מצגת שיתופית בדרייב בה כל תלמיד\ה יקבלו שקף בו יכתבו את שם הצלם/הצלמת בתוספת שורת ההסבר האישית, לצד צירוף אחת התמונות.
- כסיכום, חשוב להמשיג ולשקף, את הקשר שבין הסתיו ומאפייניו לבין השפעותיו עלינו, ועם זאת, להדגיש כי ראינו, שגם בתקופת סגריר והסתגרות, ניתן למצוא הבטחות ופוטנציאל לצמיחה, ולאחוז בהם, גם ברגעים של קושי או עצב…