משך השיעור: כארבעים וחמש דקות
ציוד נדרש: אפשרות מקוונת/ציוד להצגת סרטון והשמעת שירים, כרטיסיות סתיו (בנספח) מודפסות – או ערוכות במצגת, או משולבות בלוח פאדלט גליונות לבנים או צבעוניים בגודל 4A, דבק, מספריים, צבעים וחומרי יצירה נוספים הזמינים לנו
- במידת האפשר, הרי שניתן כמובן, לערוך התאמות קלות ולקיים פעילות זו, גם פנים אל פנים, בכיתה או בגן
בפעילות חווייתית זו, המתאימה גם ללמידה מקוונת, נבקש להתייחס אל לוח השנה הארצישראלי בכלל, מתוך ההתייחסות לעונת הסתיו. נבקש להכיר ולחוות את השינויים שהסתיו מביא עימו – את שינויי מזג האוויר והשפעותיהם על הטבע ועלינו. בין השאר, נתייחס לאחד מהשינויים המהותיים של עונת הסתיו, והנוגעים גם לסוגיות הייחודיות שלנו, תחת מגיפת הקורונה, ונתעכב על הקשר שבין התקצרות הימים והאווירה הסגרירית, להשפעות הסתיו גם על התנהגותנו ותחושותינו אנו, המודגשות במיוחד, כאשר אנו מסוגרים בבתים.
מטרות (בשיעור זה התלמידים/ות…):
- יתוודעו אל מאפייני עונת הסתיו הארצישראלית
- יבחנו מאפיינים אלה, בדרך בלתי אמצעית, ישירות בסביבתם/ן הקרובה
- יעמדו על השפעות עונת הסתיו על עלינו ועל סדר יומנו
- יתנסו בביטוי יצירתי לתחושותיהם/ן האישיות בהקשר לנושא
חלק א' – פתיחה: 'מה קורה בסתיו?' (כעשר דקות):
כפתיחה נציג את נושא הפעילות, ונציג את הסרטון הקצר – 'מה קורה בסתיו', של חגית פרנקל –
https://www.youtube.com/watch?v=hVkfn5Xw7p8
חלק ב' – פתיחה: 'מה קורה בסתיו?' (כעשר דקות):
נזמין למשחק: אז מה עוד קורה בסתיו? – נפזר או נציג את כרטיסיות הסתיו (שבנספח), ונזמין לבחור מתוכן, תמונות כתשובות – לשאלות הבאות, ונשאל:
– מה משתנה בסדר היום שלנו בסתיו? [למשל – מחשיך יותר מוקדם, ארוחת הערב הוקדמה וכד']
– מה השתנה לאחרונה בהתנהגותנו? [למשל – נשארים יותר בבית, מטיילים פחות וכד'פ]
– כיצד אנו נערכים לסתיו בארגון הבית, בלבוש, בחצר?
בכדי לענות על השאלות בדרך חווייתית וקלה להמחשה – בפעילות המתקיימת פנים אל פנים – נזמין את הילדים/ות לבחור כרטיסיה כמפורט לעיל, בפעילות מקוונת – נוכל לשלב את התמונות שלהלן, בלוח פאדלט
חלק ג' – פעילות חוויה בסתיו (כעשרים דקות):
נזמין להתנסות פעילה בחוץ – על כל ילד/ה לאסוף 3 עלי שלכת, מעצים שונים (במידה והפעילות מקיימת באופן מקוון, ניתן לבקש משימה זו כהכנה מראש, או לחילופין, כמשימת המשך).
בפעילות פנים אל פנים, נתכנס בחזרה לפעילות יצירה אישית עם העלים שאספנו – נחלק גליון A4 לכל ילד/ה, ונזמין להדביק, לעטר וליצור כיד הדמיון, מסביב ועל בסיס העלים שאספו. [ניתן להציג 'תערוכת סתיו' מהיצירות – על קירות הגן או הכיתה, או על ידי צילום היצירות, ועריכת מצגת מקוונת, לפי ובמידת הצורך]