משך הפעילות: כארבעים וחמש דקות
ציוד והכנה: אפשרות להשמעת שירים
חומרים להכנת עששיות: כוסות פלסטיק שקופות (כמס' הילדים/ות), צמידים זוהרים (סטיקלייט) – לפחות כמס' הילדים/ות, סרטי בד ותחרה – לעטיפת הכוס, וקישוט העששית, "מנקי מקטרות" – להכנת מתלים לעששיות, דבק פלסטי ומספריים. ר' פירוט נוסף להלן.
בפעילות זו, נבקש להתיידד עם החושך! נשאל ונבחן יחדיו, מה יש בו בחושך, שמעורר ברובינו חששות או אי נוחות, נאפשר ביטוי ולגיטימציה, לתחושות נפוצות ומוכרות אלה, ואף נשאף להציף ולמשיג דרכי התמודדות שונות עימן – וזאת בכלים יצירתיים ומעוררי מחשבה.
מטרות (בפעילות זו הילדים/ות…):
- ישתפו וייחוו תחושת אשרור, לפחדים וחששות, האופיינים בגילאי הגן
- יחשפו לדרכי התמודדות שונות עם הפחד מחושך, ופחדים בכלל
- יתנסו בהאזנה מונחית ומשמעותית לשירה ושירים
- יקחו חלק בפעילות יצירתית, הכוללת שימוש במיומנויות מרובות
מהלך הפעילות – כללי:
- חלק א' – פתיחה: "ביום אני לא מפחד מהחושך…" (כרבע שעה)
- חלק ב' – "עששיות במקום לשרוק" – פעילות יצירה ( כעשרים דקות)
- חלק ג' – "כל אחד הוא נר קטן, וכולנו נר איתן" – סיום בתהלוכת עששיות (כעשר דקות)
פירוט מהלך הפעילות:
חלק א' – פתיחה: "ביום אני לא מפחד מהחושך…" (כרבע שעה)
- נסביר כי אנו עומדים/ות לצאת לחוויה של חנוכה – חוויה של אור, שיר ויצירה.
- נשאל את הילדים/ות: מי פה אוהב/ת את החושך? [ניתן להניח כי מעטים/ות בלבד, אם בכלל…]
ומי פה אוהב/ת את האור? [וכאן, מן הסתם – יענו כל השאר…]
- נשאל, אקראית – או בכלל – למה אנחנו לא אוהבים/ות את החושך? [פחד, חוסר התמצאות וכד']
- ובהמשך לכך, נקריא את שיר הילדים, שחיבר אדם בשם ארתור (ואשר פורסם ברשתות החברתיות
- אפשר לשאול, מי מסכים/ה עם ההרגשה שהשיר מתאר? האם גם לדעתנו – "באור הכל יותר ברור ומובן" – ואנחנו מרגישות ומרגישים בטוחים/ות יותר, גדולים/ות יותר?
- עתה, נזמין להיזכר לרגע, מה אנחנו עושים ועושות – עד שמדליקים את האור, כאשר אנחנו קצת מפחדים/ות מהחושך – ומחכים/ות שיעבור…
בהמשך לכך, נשמיע עתה, את שירו של יענקל'ה רוטבליט 'לשרוק בחושך" (https://www.youtube.com/watch?v=Ft0_pZl5wuY).
נזמין להאזין בקשב רב, ולנסות ולשים לב למתואר בו (ר' להלן את המילים).
- לאחר שהאזנו יחדיו, נשאל: כיצד לדעתכם/ן, עוזרת השריקה המתוארת בשיר, להתמודדות עם הפחד שלנו בחושך? מה עוד יכול לעזור? אילו "טריקים" נוספים אנו מכירים/ות, שיכולים להקל עלינו להתמודד עם פחד או חשש בחושך?
- נסביר כי עכשיו – במקום לשרוק בחושך, נבקש להעלות, להגביר את האור:
נכין עששיות – מנורות קטנות, שהיום יאירו לנו בגן, ביחד – ויתנו לנו תחושה, הרגשה, של בטחון ואומץ, של שמחה ותקווה – ואחר כך, יוכלו העששיות גם להאיר לנו בבית, כשאנו לבד וקצת חוששים/ות מהחושך…
- ונזמין לפעילות היצירה
חלק ב' – "עששיות במקום לשרוק": פעילות יצירה (כעשרים דקות)
- נכין מראש, את החומרים, בהתאם לרמת הלמידה בגן ומאפייניו. ניתן בהחלט לסייע לילדים/ות במלאכה הפשוטה היחסית, של יצירת עששית "מאפס", או, במקרה הצורך, להכין חלקים מסויימים מראש:
- להכנת עששית – בתמונות להלן:
- נעטר או נעטוף, כוס פלסטיק שקופה/כוס חד פעמית שקופה – בסרט בד/תחרה צבעוני, אותו נדביק על הכוס, באמצעות דבק פלסטי.
- על שולי הכוס נכרוך באופן הדוק – "מנקה מקטרות", אחד או שניים, לפי הצורך, לשם יצירת מתלה לאחיזת העששית (ר' להלן בתמונה האחרונה – כך שמנקה המקטרות, יבוא במקום חוט המתכת, בו נעשה השימוש בעששיות המצולמות)
- בתוך הכוס המקושטת ובעלת המתלה – נניח צמיד סטיקלייט זוהר, או אפילו שניים במידת האפשר.
- העששית מוכנה!
חלק ג' – "כל אחד הוא נר קטן, וכולנו נר איתן" – סיום בתהלוכת עששיות (כעשר דקות)
- עם סיום הכנת העששיות, נציע להשמיע את השיר, 'באנו חושך לגרש' (שחיברה שרה לוי–תנאי) – https://www.youtube.com/watch?v=6vClC6bQG48 – ולצליליו – להקיף את כיתת הגן – בתהלוכת עששיות צבעונית ושמחה.
- כמובן, כל הילדים/ות יוזמנו לקחת עימם הביתה, את העששית שהכינו.