משך הפעילות: כשעה וחצי
ציוד נדרש: נספחים מצורפים
מטרות (המשתתפים/ות…):
- יחשפו למושג מצווה במסורת היהודית ויעמדו על משמעותו והקשרו
- יתעמקו בזיקה שבין ראשית גיל ההתבגרות לחיוב במצוות במסורת ישראל
- יבחנו את הקשר בין רעיון המצוות לחייהם הפרטיים והמשפחתיים
- יתמודדו וידונו בערכים המהותיים העומדים בבסיס תפיסת המצוות – מחויבות, אחריות, עקביות, בגרות וכד' ובמשמעותם של אלה בעבורם
כללי
התפיסה המסורתית המהותית, העומדת בבסיס הגדרת גיל המצוות, כאחריות אישית על מילוי החובות הדתיות ועמידה בחוקי ההלכה, הינה על פי רוב זרה ורחוקה למי שמגדירים את אורח חייהם כחילוני – ישראלי. בהקשר זה בו אנו עוסקים ועוסקות – גיל מצוות, ובנושא המצוות והיחס אליהן בכללו, נבקש לעודד ולקדם שיח מושכל, ביקורתי ומשמעות בנושא. מערך זה, מבקש להציע אפשרות חווייתית, לעיסוק בנושא במסגרת זו.
מהלך המפגש:
חלק א' – זמן מצוות (כחצי שעה)
נקרא יחדיו במשנה ממסכת אבות (ר' בנספח – בכרטיסיית המקורות לתלמידים/ות) – נסביר ונדון בקצרה בשאלות הפתיחה הבאות:
- המשנה מציגה כי לכל גיל ישנו יעוד קבוע או תפקיד ברור, גם אם מדובר בה בעולם הקדום. האם גם בימינו יש תפקיד קבוע או יעוד המתאימים ואופייניים לכל גיל? דוגמאות?
- האם, לדעתכן/ם, כל בני האדם התאימו במדויק לתכנית המפורטת במשנה זו? וכיום – בהתאמה?
- האם המשנה מתייחסת לבנים או לבנות? לנשים או גברים?
- א. נתבונן יחדיו, באיור הבא, מאמצע המאה ה- 19, המתאר את תפקידי הנשים בחברה האמריקאית באותה תקופה. נבקש להשוות בין התפקידים המוזכרים במשנה לבין התפקידים המוצגים בתמונה זו: האם יש התאמה בין השניים? האם יש הבדלים בין אופיים של תפקידי הנשים בתמונה, לתפקידי הגברים המתוארים במשנה? מהם ההבדלים ומהיכן, לדעתנו, הם נובעים?
נקרא ונסביר את הציטוט משולחן ערוך: "בת שתים עשרה שנה ויום אחד נדריה קיימין; בן שלש עשרה שנה ויום אחד נדריו קיימין." נעלה לדיון את השאלה המרכזית, שתוביל גם לעבודה בחברותות: למה דווקא עכשיו? מה השתנה אצלי – שדווקא מגיל זה, אני מצופה לעמוד בהתחייבויותיי ובמחויבויותיי?
חלק ב' – 'דומינו' – כל גיל והתרגיל… בחברותות (כחצי שעה)
באמצעות משחק הדומינו (שמופיע בנספח 2 להלן), נבקש לעמוד בדרך חווייתית ומהנה, על תהליכי ההתבגרות והצמיחה בחיינו אנו כיום, בהשוואה למודל הקדום, הנשקף מתוך הטקסט שקראנו ממסכת אבות. דרך המשחק, נבקש להזמין את התלמידים/ות לברר ולחדד לעצמם רבדים, הבדלים ולעיתים אף מתחים, בין מושגי 'עצמאות' ו'אחריות', לאורך שנות החיים. משחק הדומינו המוצע בנספח, מופיע בצורתו הגולמית. נציע להדפיסו במספר העותקים הנדרש (יחד עם "קלף" הוראות המשחק), ובהתאמה לגזור ללבנים נפרדות, ולהרכיב, למספר הסטים הנדרש.
כבמשחק הדומינו המוכר מילדותנו – המשימה הינה להתאים בין 'לבנה' [קלף] של גיל מסוים, לבין "הלבנים" המציגות את המימדים והכישורים הקשורים בה, או לבין "לבנת" הגיל הבא אחריה או לפניה. כאשר כל "לבני" הדומינו הפוכות, מחלקים בחלוקה "עיוורת" 6-7 "לבני" דומינו, לכל אח/ת בחברותא. שאר הלבנים ישמשו (הפוכות) כקופה. הופכים "לבנה ראשונה" מהקופה, ומתחילים לשחק בסבב, כאשר מי שיכול/ה בהגיע תורה/ה, להניח לבנה עושה זאת, ואם לא – לוקח/ת לבנה מהקופה ומפספס/ת את התור. מנצח/ת מי שנותר ללא לבנים, אם כי חשוב להמשיך במשחק עד תום הלבנים בקופה, גם לאחר שכבר זכו.
בחברותות של 4-6 תלמידים/ות, נצא לשחק דומינו, ונאתגר את עצמנו בשאלות – מה ולמה קורה בכל גיל? האם השינויים מבשרים על עצמאות או על אחריות? או שמא גם וגם? האם הדברים כרוכים (וכנראה בהכרח) יחדיו? האם לכל "זכות" ו"חירות" מתלווה גם חובה ומחוייבות?
נמליץ לרשום שאלות אלה על הלוח ברקע המשחק, ולהזמין את החברותות לדון בהן לאחר שהשלימו את הדומינו, ואף להעלות נקודות מרכזיות על הכתב, ולשתף במליאה.
חלק ג' – "לַכל זְמן ועת לְכל חפץ": עיבוד אישי – קהלת פרק ג' (ר' בדף המקורות – כעשרים דקות)
חלק ד' – אסיף, עיבוד וסיכום (כרבע שעה)
- נזמין לשתף במליאה.
- נציף לדיון המסיים, את שאלה הסיכום המרכזית: בעולם דתי ומסורתי, בגיל מצוות – אנו לוקחים אחריות על אורח החיים הדתי שלנו. איזו אחריות אנו לוקחים על עצמנו, בשנה זו, ובכלל להמשך?
נספח 1: כרטיסיית הטקסטים והמקורות למשתתף/ת
משנה, מסכת אבות, פרק ה' משנה א
"…בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים לַמִּקְרָא, בֶּן עֶשֶׂר לַמִּשְׁנָה, בֶּן שְׁלשׁ עֶשְׂרֵה לַמִּצְוֹת, בֶּן חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה לַתַּלְמוּד, בֶּן שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה לַחֻפָּה, בֶּן עֶשְׂרִים לִרְדּוֹף, בֶּן שְׁלשִׁים לַכֹּחַ, בֶּן אַרְבָּעִים לַבִּינָה, בֶּן חֲמִשִּׁים לָעֵצָה, בֶּן שִׁשִּׁים לַזִקְנָה, בֶּן שִׁבְעִים לַשֵּׂיבָה, בֶּן שְׁמוֹנִים לַגְּבוּרָה, בֶּן תִּשְׁעִים לָשׁוּחַ, בֶּן מֵאָה כְּאִלּוּ מֵת וְעָבַר וּבָטֵל מִן הָעוֹלָם;"
רמב"ם, הלכות שביתת עשור, פרק ב, הלכה יא
בת שתים עשרה שנה ויום אחד, ובן שלוש עשרה ויום אחד… הרי הן כגדולים לכל המצוות
מתוך שולחן ערוך, יורה דעה הלכות נדרים
בת שתים עשרה שנה ויום אחד נדריה קיימין; בן שלש עשרה שנה ויום אחד נדריו קיימין.
קהלת, פרק ג'
נספח 2: דומינו – "כל גיל והתרגיל…"
דומינו – "כל גיל והתרגיל…"
איך משחקים?
המשימה במשחק שלפניכם, הינה להתאים בין 'לבנה' [הקלף] של גיל מסוים, לבין "הלבנים" המציגות את המימדים והכישורים הקשורים בה, או לבין "לבנת" הגיל הבא אחריה או לפניה.
נתחיל כאשר כל "לבני" הדומינו הפוכות. נקבע את סבב המשחק, ואז נחלק, בחלוקה "עיוורת" 6-7 "לבני" דומינו, לכל אח/ת בחברותא. שאר הלבנים ישמשו (הפוכות) כקופה. הופכים את ה-"לבנת" הדומינו הראשונה מהקופה, ומתחילים לשחק בסבב שנקבע, כאשר מי שיכול/ה בהגיע תורו/ה להניח לבנה מתאימה, עושה זאת, ואם לא – ייקח/תיקח "לבנה" מהקופה והתור עובר למי שאחריו. מנצח/ת מי שנותר/ה ללא לבנים, אבל נמשיך במשחק עד תום הלבנים בקופה, גם לאחר שכבר זכו.