משך הפעילות: כשעה וחצי
ציוד נדרש: אפשרות להצגת הטקסטים והשמעת שיר במליאה, על גבי הלוח (להלן), אופציונלי: דף משימה אישית לתלמיד/ה– ר' נספח מס' 1
בשיעור זה, המתוכנן להתקיים, לקראת סיומה של תוכנית זו לכיתות ו', נבקש לעבד ולשזור יחדיו רעיונות, מושגים ודיונים שערכנו במהלך השיעורים הקודמים, בכדי להתמודד בצורה משמעותית עם יישומם של אלה בחיינו בכלל, ובהתקרבנו לגיל מצוות בפרט
מטרות השיעור (התלמידים/ות…)
- יבחנו מהי 'עצמאות' ומהי 'חשיבה עצמאית', בעבורם/ן
- ימשיגו לעצמם מימדים מורכבים ומפשטים, בזהותם האישית, באמצעות שימוש בדימויים הציוריים – 'שביל' ו'דרך'
- ירכשו כלים לניתוח ספרותי ראשוני של שירה, ובהמשך לכך, יתנסו ביצירה חווייתית רפלקטיבית ומגוונת
- יוזמנו למבט כולל, לעיבוד ולשיח מסכם, לקראת השלמת התוכנית לכיתות ו'
מהלך השיעור – כללי
א. פתיחה ומבוא במליאה: השביל שלי מתחיל כאן – כרבע שעה
ב. יצירה בזוגות: השביל שלנו… (ואסיף) – כארבעים דקות
ג. שיח מסכם: שבילים של עצמאות (אופציונלי: הפנייה למשימה אישית מסכמת) – כחצי שעה
מהלך השיעור – פירוט:
חלק א' – פתיחה במליאה: השביל שלי מתחיל כאן (כרבע שעה)
נפתח ונסביר כי בשיעור זה, נבקש לעבד יחד, לשזור יחדיו את הרעיונות, המושגים והדיונים שערכנו במהלך השיעורים הקודמים, בכדי לבחון מה משמעותם כל זה – עבורי, בת או בר המצווה.
נשמיע את שירו 'יוצא לאור' של אהוד בנאי, ונציג את המילים מול הכיתה. נדגיש לעקוב אחרי המילים ולשים לב אליהן, כי נידרש לכך במשימה – הנחמדה – שמחכה לנו בהמשך.
לאחר ההאזנה, נשאיר את מילות השיר מוצגות ונשאל:
- איך את/ן מבינים/ות את השיר?
- האם הכוונה בשיר, לשביל "אמיתי", מהסוג שמסומן על ידי החברה להגנת הטבע?
- לאיזה סוג שבילים, אם כך מתכוון השיר?
- למה לדעתכם/ן השיר מתאים לעיסוק שלנו בבת ובר המצווה?
חלק ב' – יצירה בזוגות: "השביל שלנו…" – ואסיף (סה"כ כארבעים דקות)
- בהמשך לדיון זה, נציג את המשימה (אליה ניגש בזוגות, רצוי על פי סדר הישיבה -בכדי שלא לגזול זמן מיותר ולעורר המולה של תזוזה) – ונבקש מכל זוג לכתוב תסריט או תיאור מילולי, של קליפ שהם היו עורכים/ות לשיר הזה. הם/ן חופשיים/ות לקחת את השיר לכל כיוון, לכל דימוי, ואלם יש מגבלה אחת: מכיוון שהוסכם, כי השביל בשיר הוא דימוי ומטפורה, הרי שאין להשתמש בקליפים, בסצנות כדוגמת טיול בטבע/טיול בהרים/בים וכד' (…) – אלא לאתגר עצמנו במה הטיול והשביל, מסמלים עבורנו – ולתת לרעיון זה, ביטוי ודימוי חדש.
נבקש לתכנן ולהסכים עם בן/בן הזוג על רוח ופרטי התסריט המשותף, ולרשום במחברת.
למשימת יצירה זו נקצה, כעשר – חמש עשרה דקות.
- לאחר שסיימו, נזמין את הזוגות, לשתף על פי הסדר, בקצרה ככל הניתן. עם זאת, יש לקחת בחשבון, כי שיתוף מעין זה, במיוחד אם מדובר בכיתה שלמה, דורש לכשעצמו, קרוב לחצי שעה.
חלק ג' – דיון מסכם: 'שבילים של עצמאות', ואפשרות להפנייה למשימה אישית מסכמת (כחצי שעה)
- לאחר השיתוף בתסריטי הקליפים, נסביר כי אנו נשארים/ות עדיין, עם דימוי ורעיון ה-'שביל', ועתה, נציג על הלוח, את שירו המתורגם והידוע, של המשורר האמריקאי רוברט לי פרוסט – 'הדרך שלא נבחרה'.
- נקרא יחדיו, ונדון בשאלות הסיכום שבעקבותיו (להלן):
- נשאל: הדובר בשיר מתלבט בין שתי דרכים. מה מסמלות לדעתכם/ן כל אחת משתי הדרכים?
- על פי מה בחר המשורר בדרך המתאימה לו? האם לדעתכם/ן הוא השתמש בקנה מידה ראוי לבחירה זו?
- איך אנחנו בוחרים/ות לנו דרך?
- כסיכום וסגירה, נמשיג, כי ראינו, שלמילים 'דרך' או 'שביל' – יש משמעויות רבות:
החיים מזמנים לנו, במיוחד בגיל ההתבגרות – דרכים רבות, שבילים רבים – ובעיקר הרבה הרבה צמתים להתלבט, לבחור ולהכריע בהן – מהי אכן הדרך שלנו. לעיתים נתעה ונבהה, לעיתים אף נטעה ממש בדרך, או נידרש לחזור על עקבותינו, לתקן דבר זה או אחר ורק אז להמשיך – אולם זהו בדיוק מחירה הלא כתוב, של העצמאות לבחור – תמיד יש בה, גם את האפשרות לטעות.
- אופציונאלי: ניתן, לפי שיקול דעת המנחה וההיכרות עם אופי הכיתה, להפנות כאן, למשימה רפלקטיבית אישית (ר' נספח מס' 1), של ניסוח תפילת בת/בר מצווה אישית, בהשראת 'תפילת הנערה הצעירה', שחיברה הרבנית פאני נוידא, במאה התשע עשרה בצ'כיה.
נספח 1
מה אבקש בדרך ההתבגרות שלי?…
דף משימה אישית לתלמיד/ה
לפניכם תפילה, שחיברה הרבנית פאני נוידא, במאה התשע עשרה בצ'כיה, עבור כלת בת מצווה. קראו אותה בעיון, והתייחסו לשאלות שלאחריה:
קראו תפילה זו בפעם השנייה, וסמנו מילים, משפטים ורעיונות אליהם אתם/ן מתחברים/ות במיוחד.
נסחו תפילה או בקשה משלכם/ן, המבטאת את הדרך, בה אתם/ן תרצו ללכת, לקראת הגעתכם/ן לגיל מצוות.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________