משך הפעילות: כשעה וחצי
הכנות וחומרים נדרשים: מצגת עם תמונות הסמלים, או רצוי – תמונות מודפסות, בצבעוני ובהגדלה, לתליה (מראש) בכיתה – נספח מס' 1, כרטיסיות עבודה מודפסות (רצוי בהדפסה צבעונית) לחברותא – נספח מס' 2 וחומרי יצירה – צבעים, בריסטולים וכד'
כל משפחה בוחרת לציין את שנת בר/בת מצווה בדרכה. יש נערים או נערות שעולים/ות לתורה ויש שלא. יש הנושאים/ות דרשה ויש שאינם/ן. יחד עם זאת, ההיכרות עם המרכיבים המרכזיים והסמליים של טקס בר/בת מצווה, והדיון בערכים העומדים בבסיסם – עשויים להעמיק את תחושת השייכות לתרבות היהודית ואת החיבור לטקס העלייה לתורה, בפרט. כפי שכבר ראינו, בטקס בר המצווה נוכל להבחין במרכיבים סמליים, של טקס התבגרות, הדומים לטקסי מעבר בתרבויות אחרות, כאשר העלייה לתורה יכולה להיחשב כמבחן הכניסה לעולם המבוגרים. העמדת הקריאה בתורה במרכז הטקס, מעידה על הכבוד והחשיבות שהתרבות היהודית מייחסת לתורה – ולמי שמקבל על עצמו את דרכה ומצוותיה. הדרשה משקפת את יכולת הנערים והנערות, לנקוט עמדה ולנסח דעה לכלל אמירה. התעטפות בציצית והנחת תפילין, מסמלות את עולם המצוות, ואת המחויבות להמשכיות העם היהודי.
בשיעור זה, נבקש לחשוף יחד עם התלמידים/ות רבדים וסמלים אלה, ואת הערכים והרעיונות העומדים בבסיסם.
מטרות השיעור (התלמידים/ות…):
– ירחיבו את ידיעותיהם על מהותו ומרכיביו של טקס העלייה לתורה
– יכירו את התפתחותו של טקס בר/בת מצווה
– יבחנו את הערכים המרכזיים בתרבות היהודית, הבאים לידי ביטוי בטקס העלייה לתורה בבר/בת מצווה
– יתנסו בחשיבה סימבולית – בניתוח סמלים בכלל, וסמלים יהודים בפרט
– יבררו ויבטאו את זיקתם לנושא, באמצעות שימוש בסמלים
מהלך השיעור – כללי:
א. פתיחה ומבוא במליאה: טקס וסמל – כחצי שעה
ב. משימה בחברותות: 'מסורת וחידוש' – סמלים ומשמעותם – כחצי שעה
ג. אסיף – 'הסמל שלי', וסיכום – כחצי שעה
מהלך השיעור – פירוט:
חלק א' – פתיחה ומבוא במליאה: טקס וסמל (כחצי שעה)
נפתח את השיעור ונסביר, כי בכל טקס, בהיותו אירוע סמלי לכשעצמו, משולבים תמיד סמלים רבים. במהלך שיעור זה, נכיר סמלים יהודיים שונים, נברר את משמעותם. ונבדוק כיצד הם באים לידי ביטוי בטקס בר/בת המצווה.
– נעלה לדוגמא טקס או שניים, ונשאל מה הוא מסמל, ונזמין להיזכר בסמלים המשולבים בו (למשל: טקס יום העצמאות – המסמל את קוממיות העם היהודי בארצו, ומשולבים בו סמלים כדוגמת הדגל, סמל המדינה, ההמנון; או טקס יום הולדת, המציין את התבגרותנו בשנה, ויש בו סמלים, כדוגמת, נרות במספר סמלי מסוים, זר פרחים לראש – כדי לייחד את החוגג/ת – סמל פופולארי בגיל הגן וכד').
– נמשיג ונחדד, כי סמל, הוא חפץ או תמונה, בעל משמעות רחבה יותר, מאשר עצמם הם (ענף של זית, למשל – המסמל שלום, ויוצא בכך, מעצם היותו למעשה, רק "חתיכת עץ")
– נציג על הלוח או נתלה מראש, תמונות של סמלים שונים (ר' הצעה, להלן, בנספח מס' 1). למשל – מגן דוד, כיפה, טלית, תפילין, ספר תורה, מנורה, יונה עם עלה של זית, לב, סמל המדינה, תמרור 'ילדים בדרך' וכד'.
– נבקש מהתלמידים/ות, לבחור סמל אחד, שקרוב לליבם/ן. לאחר מכן נבקש, לענות בכתב על השאלה: מה משמעות הסמל עבורי? בהמשך, יציגו התלמידים/ות, את תשובותיהם/ן בחברותות.
– עדיין במליאה, נשאל – אילו מהסמלים המופיעים בתמונות הם סמלים יהודיים? נבדוק כמה מהסמלים שבחרו התלמידים/ות, הם בגדר סמלים יהודיים. עכשיו, נבקש מכמה מהתלמידים/ות, לשוב ולבחור – הפעם בסמל יהודי, שקרוב לליבם/ן או מעניין אותם/ן, ולהסביר את בחירתם/ן זו.
– לסיכום חלק זה, ולקראת הדיון בחברותות – נשאל, אילו מהסמלים היהודיים שראינו, מופיעים בטקס בר/בת המצווה?
בהמשך לכך נסביר – כי במסורת ובתרבות היהודית, נמצא מגוון רחב מאד של סמלים, חלקם אף מקודשים: שבעת המינים, תפילין, טלית, כיפה, מגן דוד, המנורה ועוד. בטקס בר/בת המצווה, נעשה שימוש ברבים מסמלים אלה, ושילובם נועד להמחיש את כניסתם של הנער והנערה אל העם היהודי. נזמין להתמקד בכמה מסמלים אלה, בלמידה ושיח בחברותות (רצוי לא גדולות).
חלק ב': מסורת וחידוש: סמלים ומשמעותם בטקס בר ובת המצווה – משימה בחברותות (כחצי שעה)
מכאן, נתחלק לחברותות, רצוי מצומצמות יחסית, וכל חברותא, תוזמן לעסוק ולהתעמק, באחד מתוך ארבעת הסמלים, המזוהים ביותר עם טקס העלייה לתורה, בבר-בת מצווה: טלית (ציצית); תפילין; ספר תורה; כיפה. בנוסף, כל חברותא, תתבקש ליצור סמל משמעותי משלה, המייצג את סך חבריה וחברותיה ואת ערכיהם/ן.
חלק ג': הסמלים שלנו – אסיף וסיכום (כחצי שעה)
באסיף, נתמקד בהצגת הסמלים, שיצרנו יחד בחברותות, ובהסברת משמעותם ומרכיביהם.
כסיכום, כדאי לחזור על הרבדים והמרכיבים הסמליים הרבים והשונים, שהוזכרו לעיל ושעסקנו בהם בשיעור זה, ואשר יוצרים יחד, סך העולה על כל חלקיו: את טקס הכניסה של בר או בת המצווה, אל העם היהודי.
נספח 1
דוגמאות לתמונות 'סמלים' – למליאת הפתיחה
נמליץ להדפיס את התמונות מראש, בהגדלה ובצבע, ולתלות בכיתה, או, לחילופין, לערוך אותן במצגת
נספח 2
כרטיסיות משימה לחברותות
יש להדפיס מראש, את מספר הסטים הנדרש, לפי גודל הכיתה
כיפה
א. מה משמעות הסמל לפי הטקסט שלהלן? מה משמעותו של הסמל בשבילכם/ן, היום?
מנהג חבישת הכיפה, אינו מוזכר בהלכה – בחוק מפורש, ולכן הוא אכן מוגדר "מנהג". ישנו ויכוח בתלמוד ובשולחן ערוך, האם כיסוי הראש צריך להיות חוק מחייב, או מנהג של צניעות. אנו יודעים על יהודי צרפת למשל, במאה ה- 13, ש"רבותינו בצרפת מברכים בראש מגולה" (בעל ה"אור הזרוע"). הנוצרים בימי הביניים כפו על היהודים לכסות את ראשם, על מנת להבדיל ולהבחין עצמם מהחברה הנוצרית. במשך הדורות הפך מנהג חבישת הכיפה למקובל, ולסמל המשייך את היהודי לדתו.
ב. ועכשיו… עצבו יחדיו את הסמל של החברותא לגיל מצוות: שוחחו והסכימו אילו ערכים חשוב לכם/ן לייצג בו, וכיצד. חישבו על דימויים מתאימים, על הצבעים וכד'. נסו להימנע משימוש במילים כתובות בתוך הסמל, אלא, חשבו על דימוי, תמונה או ציור – שיכול לבטא את אותו הדבר, אך בצורה בלתי מילולית.
טלית
א. מה משמעות הסמל לפי הטקסט שלהלן? מה משמעותו של הסמל בשבילכם/ן, היום?
הטלית היא מעטפת בד ולה ציציות בארבע פינותיה. הציצית – שהיא בעצם עיקר המצווה בתורה, מורכבת מארבעה חוטים כפולים, הנקשרים עם כריכות. בעבר היה נהוג, שאחד החוטים צריך להיות בצבע תכלת, שהוא דומה לרקיע, ומזכיר לנו את היושב ברקיע, את האלוהים. תפילת שחרית פותחת בהתעטפות בטלית. המתפללים כמו מתכרבלים בחום חסותו של אלוהים, וכאילו לובשים את השמים כיריעה: "עוטה-אור כשלמה נוטה שמים כיריעה" (תהילים ק"ד, ב'). הציצית – שבארבע פינות הטלית, מסמלת במספר הכולל של החוטים, הכריכות והקשרים – את 613 המצוות הרשומות בתורה. מקורה של מצוות הציצית, בספר במדבר פרק ט"ו, פסוקים ל"ז – מ"א: וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר; דַּבֵּר אֶל בְנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם, וְעָשׂוּ לָהֶם צִיציִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדוֹרוֹתָם; וְנָתְנוּ עַל צִיצִית הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת; וְהָיָה
לָכֶם לְצִיצִית, וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם… לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי; וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים לֵאלֹהֵיכֶם; אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים: אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם;
ב. ועכשיו…
עצבו יחדיו את הסמל של החברותא לגיל מצוות: שוחחו והסכימו אילו ערכים חשוב לכם/ן לייצג בו, וכיצד. חישבו על דימויים מתאימים, על הצבעים וכד'. נסו להימנע משימוש במילים כתובות בתוך הסמל, אלא, חשבו על דימוי, תמונה או ציור – שיכול לבטא את אותו הדבר, אך בצורה בלתי מילולית.
תפילין
א. מה משמעות הסמל לפי הטקסט שלהלן? מה משמעותו של הסמל בשבילכם/ן, היום?
בהנחת התפילין מתקיים ציווי, אשר מופיע ארבע פעמים (!) בתורה, למשל, בספר דברים: "וְשַׂמְתֶּם אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה עַל לְבַבְכֶם וְעַל נַפְשְׁכֶם וּקְשַׁרְתֶּם אֹתָם לְאוֹת עַל יֶדְכֶם וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֵיכֶם;" (דברים י"א, י"ח). ישנם שני חלקים לתפילין – של ראש ושל יד, ושניהם דומים במראם, ועשויים בעבודת אמנות מיוחדת ומדויקת, מעור בהמה כשרה. בתוך כל אחד משני בית התפילין, מונחות מגילות קטנות, ועליהן כתובות בכתב סת"ם, אותן ארבע הפרשיות מהתורה, המתייחסות לציווי הנחת התפילין ובמשמעות המעשה. בהנחת תפילין מניחים את הקופסאות פיסית על הראש, מקום המוח, ועל היד, ליד הלב. כך אנו כורכים יחד את המחשבה, הרגש והמעשים לעבר האמונה. בגלל שהקשירה נחשבת כמלאכה אסורה בשבת, מניחים תפילין רק בימי חול.
ב. ועכשיו…
עצבו יחדיו את הסמל של החברותא לגיל מצוות: שוחחו והסכימו אילו ערכים חשוב לכם/ן לייצג בו, וכיצד. חישבו על דימויים מתאימים, על הצבעים וכד'. נסו להימנע משימוש במילים כתובות בתוך הסמל, אלא, חשבו על דימוי, תמונה או ציור – שיכול לבטא את אותו הדבר, אך בצורה בלתי מילולית.
ספר תורה
א. מה משמעות הסמל לפי הטקסט שלהלן? מה משמעותו של הסמל בשבילכם/ן, היום?
ספר התורה, עשוי מגילת קלף, שעליה כתובה התורה בשלמותה, מתחילת ספר בראשית ועד סוף ספר דברים, בצורתה – כפי שהתקדשה ונשמרה כבר לפני 2,500
שנה לערך. ספר תורה נחשב לתשמיש הקדושה המקודש ביותר ביהדות, ונוהגים בו כבוד והידור. כאשר ספר התורה, נישא מחוץ לארון הקודש, נהוג שכל הקהל
בבית הכנסת, עומד על רגליו, משל למלכה שנכנסה לחדר. על התורה נכתב (בין הדברים הרבים שנכתבו) "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה" (יהושע א', ח').
ב. ועכשיו…
עצבו יחדיו את הסמל של החברותא לגיל מצוות: שוחחו והסכימו אילו ערכים חשוב לכם/ן לייצג בו, וכיצד. חישבו על דימויים מתאימים, על הצבעים וכד'. נסו להימנע משימוש במילים כתובות בתוך הסמל, אלא, חשבו על דימוי, תמונה או ציור – שיכול לבטא את אותו הדבר, אך בצורה בלתי מילולית.