משך הפעילות: כשעה וחצי
ציוד נדרש: כרטיסיות מודפסות, תלויות (או מוכנות לתליה) ברחבי הכיתה –נספח מס' 1 ושאלונים אישיים לכל תלמיד/ה – נספח מס' 2
מטרות (התלמידים/ות…):
- יעמדו על משמעותו העמוקה והרחבה, של המושג 'עם יהודי'
- יעברו מעיסוק שהתרכז בהגדרת הזהות כיחידים/יחידות וכמשפחות – לשיח בדבר ההגדרה של השתייכותנו לעם
- יתוודעו לדומה ולשונה בינם/ן לבין תלמידים/ות בני גילם/ן מהתפוצות
- יבררו ויתנסו בהגדרת דרכי/ערוצי השייכות שלהם/ן לעם היהודי
גיל מצוות הוא ההזדמנות המודעת הראשונה, להצהרת שייכות לעם היהודי. קודמת לה בהכרח, ההכרה בעצם היותנו חלק משלם גדול, ובחינת מהותה של זיקה זו, בעבורנו. בשיעור אחרון זה לתוכנית כיתות ו', נבקש לבחון את הרעיונות, הערכים, המנהגים ועוד ממה שעלה בשיעורים הקודמים – כביטויים, מודעים ושאינם נודעים – לתחושת שייכות לעם היהודי.
מהלך השיעור – כללי:
א. פתיחה במליאה: סבב הגדים ועמדות – כחצי שעה
ב. שאלון אישי: בר/בת מצווה אצלי… – כעשרים דקות
ג. אסיף, עיבוד וסיכום – כחצי שעה
מהלך השיעור – פירוט:
חלק א' – פתיחה במליאה: סבב הגדים ועמדות: בת/בר מצווה אצלנו… (כחצי שעה)
- נכין מראש ונתלה את כרטיסיות העמדה (ר' נספח מס' 1), ברחבי הכיתה;
- על כל כרטיסייה כתובה אחד ממגוון היגדים ועמדות, הנוגעים לגיל בת ובר מצווה. נזמין את התלמידות והתלמידים, לנוע בין הכרטיסיות, ולכתוב את שמם/ן, על כל כרטיסייה, המציגה עמדה שעוררה בהם/ן הזדהות.
- לאחר מספר דקות, נבקש לחזור לשבת במקום, וננוע לפי שיקולינו בין כרטיסיות העמדות השונות, ונפנה לכמה ממי שרשם את שמו/שמה על גביה, לנמק או להסביר – מה בעמדה זו, עורר הזדהות ולמה?
- לסיכום חלק זה, חשוב נקשור בין הרעיונות שעלו, בדגש על אלו הנוגעות לעניין השייכות לעם היהודי בכלל (כדוגמת התייחסויות למשפחה בחו"ל), נציף את האפשרות (שעלתה גם בשיעורים שפתיחת התוכנית), לבחור ולציין את בר/בת המצווה, בדרך תרבותית, ערכית ומשמעותית, שמסמלת הצטרפות מודעת לעם היהודי, למרות שאינה הטקס המסורתי של עליה לתורה; ונמשיג את תפיסת התלמידים/ות כפי שנשקפה מהתרגיל, בדבר קווי הדמיון והשוני מול יהדות התפוצות.
חלק ב': שאלון אישי – בר/בת מצווה אצלי… (כעשרים דקות)
בשלב זה, נמשיך למשימה, שתדרוש מהתלמידות והתלמידים, לחשוב גם על חגיגת בר/בת המצווה הפרטית, גם על האופן שבו ציינו בעבר במשפחה את גיל המצוות, ולבסוף, אף לנסח מה הזיקה בין אלה, לבין השייכות לעם היהודי…
נזמינם למלא את השאלונים אישיים (ר' נספח מס' 2 להלן), כמיטב הידוע להם/ן. נסביר, כי אם יחסר להם/ן פרט זה או אחר, שימשיכו לשאלה הבאה, וישלימו את החסר בבית, עם ההורים.
חלק ג': דומה? שונה? ומה זה משנה? – עיבוד וסיכום במליאה (כחצי שעה)
נפתח את האסיף ממשימת השאלונים, ונתמקד בשיתוף התשובות לגבי 3 אירועים, שהרגישו בם, שהם/ן יהודים/יהודיות.
נמשיג – כי מדובר ברגעים, שלעתים בזמן אמת ולעיתים רק בדיעבד, נוכל לזהותם, כרגעים שכוננו אצלנו, את תחושת השייכות לעם היהודי. נספר שגם ילדים יהודים בעולם חוגגים בר מצווה בטקס עלייה לתורה וגם מסיבה וגם חלק מהבנות עולות לתורה וחוגגות במסיבה. אירועי גיל מצוות הוא חלק מרכזי אצל ילדים יהודים בעולם, הם לומדים במיוחד לקרוא את הפרשה שלהם בעברית מתכוננים כשנה מראש ולעיתים יותר.
נחזור כאן אל מה שדנו בו בהרחבה ברבים מהשיעורים הקודמים – על מהותו של טקס בת ובר המצווה היהודי, כטקס שמבטא שייכות ואחריות:
האחריות – להמשיך ולבחון, ולשאול את עצמנו – מהי אותה שייכות עבורנו, כיצד היא מתבטאת בחיינו ובזהותנו – זו אחת המשימות החשובות, שמלוות את התהליך ההתבגרות – כחלק מהעם היהודי.
נספח 1
כרטיסיות עמדה – להדפסה (בנפרד, רצוי בהגדלה על A3) – לתלייה
נספח 2 – (2 עמודים)
שאלון אישי לתלמיד/ה