משך הפעילות: כשעה וחצי
חומרים נדרשים: אפשרות להצגת סרטון וטקסטים במליאה ודפי מקורות לחברותא – נספח מס' 1
בשיעור זה, נבקש לעמוד על המתח בין 'חירות' ל'אחריות', בדגש על ההקשר, לגיל מצוות:
מצד אחד ככל שאנו מתבגרים/ות, סומכים עלינו יותר ותחושת העצמאות גדלה. מצד שני, גם הציפיות מאיתנו גדלות, ואנו נדרשים לגלות אחריות ומחוייבות.
נבקש לבחון יחדיו – מהי 'אחריות' – בכלל ובמסורת ישראל בפרט, וכיצד אנו יכולים/ות לצקת, למושג רחב ופתוח זה, משמעות אישית ותוכן מעשי.
מטרות השיעור (התלמידים/ות…):
– יעמדו על משמעויותיו ורבדיו הרבים, של ערך ה- 'אחריות'
– יבחנו את הקשר הרעיוני והמעשי בתרבות ישראל, שבין העיסוק בערך האחריות, לבין גיל מצוות
– יתמודדו עם הגדרת משמעותה של אחריות בעבורם/ן, וכיצד היא באה או תבוא, לידי ביטוי בחייהם/ן האישיים
מהלך השיעור – כללי:
א. דיון פתיחה במליאה: חירות ואחריות – כ 20 דקות
ב. לימוד בחברותות: בר/בת מצווה ואחריות – כחצי שעה
ג. אסיף, סיכום והשראה – כחצי שעה
מהלך השיעור – פירוט:
חלק א' – דיון פתיחה במליאה: חירות ואחריות (כעשרים דקות)
נפתח את השיעור בהצגת הנושא, ונסביר כאמור לעיל, כי היום, נבקש לעמוד על המתח בין 'חירות' ל'אחריות', בהקשר שלנו, של גיל מצוות: מצד אחד ככל שאנו מתבגרים/ות, סומכים עלינו יותר ותחושת העצמאות גדלה. מצד שני, גם הציפיות מאיתנו גדלות, ואנו נדרשים לגלות אחריות ומחוייבות.
– נקרין סרטון קצר (קישור להלן), הלקוח מהתוכנית ארץ נהדרת, והמתאר בהומור, להקת ציפורים נודדות.
בטרם הצפייה, נקדים ונאמר לכיתה – כי אין כציפורים נודדות, להמחיש כיצד אוחזים באופן מאוזן בשני הקצוות המנוגדים לכאורה – 'חירות' ו-'אחריות'. [ K77OTlg67ZM=https://www.youtube.com/watch?v]
לאחר הצפייה בסרטון נשאל:
~ מי לקח אחריות בקטע שראינו? מי הוביל?
~ האם מי שלקח אחריות הכיר במגבלות שלו?
~ מה ההשפעה של האחריות שלקח על אחרים?
~ מי היה צריך ליטול את האחריות ברגע האמת?
~ מה ההבדל בין אחריות אישית לאחריות חברתית כפי שראינו בסרטון?
חלק ב': מצווה ואחריות – לימוד והעמקה בחברותות (כחצי שעה)
נסכם דיון זה, ונסביר כי נבקש עכשיו, כי לאחר שקיבלנו השראה על אחריות – שהתגלתה לנו, אפילו בעולם החיות, נפנה עתה, לברר, בחברותות, את מהותו העמוקה של הקשר, הכמעט "אוטומטי", שאנו מניחים/ות, בין ערך האחריות, לבין גיל המצוות.
בחברותות, נזמין את התלמידים/ות להתעמק בדבריו של מרטין בובר, על הקשר המהותי, שבין גיל מצוות, לבין ערך האחריות. בובר מדגיש, כי החידוש בגיל המצוות אינו עצם קיומן. בר המצווה אינו מתחיל לקיים מצוות בגיל שלוש עשרה, שהרי היו מצוות שקיים כבר קודם לכן. החידוש אם כן אינו בעצם קיומן של המצוות אלא באחריות לקיומן ובמוטיבציה לקיימן. עד גיל שלוש עשרה, האחריות לקיום המצוות אינה נתונה בידי הנער, אלא בידי הוריו, מחנכיו וסביבתו. בגיל 13, הנער בשל לקבל אחריות על מעשיו. אחריות זו תלויה בהכרעה באיזו דרך ערכית ומוסרית לבחור. לאור זאת, בגיל 13 משתנה מודעותו העצמית של הנער ויכולתו להבחין בין טוב לרע ובין אמת לשקר
חלק ג': מדרש מילה: ממה בדיוק מורכבת 'אחריות'? – אסיף והשראה לסיכום (כחצי שעה)
נפתח את האסיף, ונתמקד בעיקר בתשובות שעלו בחברותות, לגבי מהי אחריות אישית וחברתית.
לאחר מכן, נשזור את הרעיונות שעלו יחדיו, נציג, או נכתוב, על הלוח, את רשימת המילים שלהלן, ואשר מרכיבות יחד את המילה 'אחריות', באותו אופן המוצג כאן: אחת מתחת לשנייה, כל מילה בהדגשה, כשלצידה, מעין מדרש יצירתי – בהתאמה, למעגל שייכות ולתחום אחריות אחר, הנשאב ממנה ובהשראתה.
להשראה וכסיום, נתעכב בקצרה, על כל חלק מהמילה 'אחריות', ונזמין את התלמידים/ות להציג מספר דוגמאות לכל מימד ומימד, שברשימה.
דף מקורות לחברותא – עותק לתלמיד/ה
קראו בנחת ולעומק, את דבריו של בובר, והתייחסו לשאלות שבעקבותיהם:
¬ איך אנחנו מבינים/ות קטע זה? רשמו את עיקרי הדברים בלשונכם/ן
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
¬ איך נתרגם רעיונות אלה, לשפה שלנו, לעולם שלנו, כאן והיום: מהי אחריות אישית וחברתית?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
¬ איפה כל אחד ואחת מאיתנו מגלה אחריות בחיי היום-יום? ואיפה לא, או לא באופן מספק?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________