משך הפעילות: כשעה וחצי
ציוד נדרש: אפשרות להצגת סרטון במליאה (להלן), דפי מקורות לחברותות, ודפי משימה אישית לתלמידים/ות – ר' נספחים 1 – 2
גיל ההתבגרות, מביא עימו התמודדויות חדשות, גם עם לא מעט אתגרים ומכשולים, העומדים בדרך אל הצמיחה וגיבוש הזהות האישית. בשיעור זה, נבקש לבחון יחדיו, מקורות שנוכל לשאוב מהם השראה, כוח ואף כלים, להתמודדות מפרה ומעצימה, גם מול עם אתגרים מורכבים, הנקרים בדרכנו.
מטרות הסדנא
(התלמידים/ות…)
- יעמדו על משמעויותיו המרובות, השונות ולעיתים אף סותרות של הערך 'גבורה', בתרבות ישראל ובכלל
- יבחנו וימשיגו מהי 'גבורה' ומיהו גיבור/גיבורה בעבורם/ן
- יחשפו למקורות השראה מגוונים ויצירתיים, להתמודדות במקרה הצורך, עם אתגרים ואף קשיים
- יחוו וירכשו כלים להעצמה אישית
מהלך הסדנא – כללי
- פתיחה במליאה: 'מבחן המרשמלו' – כחצי שעה
- גבורה מהי? עיון ודיון בחברותות: החידוש שלנו… – כחצי שעה
- אסיף, סיכום והנעה למשימה אישית – כחצי שעה
מהלך הסדנא – פירוט:
חלק א' – פתיחה במליאה: 'מבחן המרשמלו' (כחצי שעה)
כפתיחה לשיעור, נקרין סרטון המתעד חלק מניסוי מדעי מוכר, שערך הפסיכולוג וולטר מישל מאוניברסיטת סטנפורד, בסוף שנות השישים, בקרב ילדים/ות בגילאי גן , ואשר התפרסם מאוחר יותר בשם "מבחן המרשמלו".
בניסוי זה, הוכנסו מהילדים/ות בנפרד, לחדר ריק, מלבד כיסא ושולחן. על השולחן הונחה, בפני הילד/ה, צלחת עם ממתק מרשמלו בודד. לילד/ה נאמר, שניתנת להם האפשרות לבחור ולהחליט לבד, האם לאכול את המרשמלו מיד, או לחכות מספר דקות, ואז לקבל ממתק נוסף. לאחר סגירת הדלת, הילד/ה הושאר/ה לבד בחדר, ונדרש/ה להחליט בעצמו/ה מה לעשות. חלק גדול מהילדים לא הצליחו להתאפק זמן רב, וחלק אחר הצליח להתמודד עם הפיתוי המתוק. בכל אופן, הסרטון המתעד את הניסוי חביב ומשעשע, ועם זאת מאפשר ומזמן דיון משמעותי.
לאחר שנצפה בסרטון (הקישור להלן), נעלה לדיון את השאלות הבאות:
- באילו דרכים, לדעתכם, נעזרו הילדים שבחרו להתאפק? [הילדים, שבחרו להתאפק השתמשו בדרכים שונות, כדי להתמודד עם האתגר: חלק מהילדים עצמו את עיניהם כדי לא לראות את המרשמלו, והיו אחרים שפשוט הזיזו את הצלחת. היו כאלה, שמיששו את המרשמלו והריחו אותו, ויש אלה ילדים, שהתבוננו בו במשך דקות ארוכות, אך לא נגעו בו]
- באיזו דרך אתם/ן הייתם/ות נעזרים לו בחרתם/ן להתאפק ולהתגבר על הרצון לאכול מיד את המרשמלו?
נחשוף עתה בפני התלמידות והתלמידים, כי חוקרי הניסוי עקבו אחר הילדים/ות במשך שנים, והתברר שהילדים/ות, שהצליחו להתאפק ולהתגבר על הפיתוי לאכול את המרשמלו, הצליחו גם בהמשך חייהם/ן לדחות סיפוקים ולהפגין שליטה עצמית, שהובילו אותם להצלחות בתחומים שונים בחיים.
- למי קל יותר להתאפק, לדעתכם: לילד בן ארבע או לנער בן ארבע עשרה? נמקו תשובתכם.
- באילו מצבים נוספים בחיים נתקלתם בצורך להתאפק ולהתגבר על רצון מיידי לטובת מטרה אחרת?
- באילו מקרים בחייכם/ן היום, אתם/ן נדרשים/ות לאותן תכונות, אותן דרכי התגברות?
קישור לסרטון 'מבחן המרשמלו' – https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ
חלק ב' – גבורת הרוח: מקורות להשראה – בחברותות (כחצי שעה)
נזמין את התלמידים והתלמידות להתחלק לחברותות (רצוי 4 לכל היותר, בכל חברותא), ולבחון את משמעויותיו השונות וביטוייו המגוונים, של רעיון ה – 'גבורה'. נבקש לברר מהי 'גבורה' בתרבות ישראל – במסורת ובימינו – עבורנו ובחיינו אנו. [לדף מקורות ערוך – ר' בנספח 1]
חלק ג' – אסיף, וסיכום והפנייה למשימת עיבוד אישית (כחצי שעה)
לאחר סיום העבודה בחברותות, נתכנס למליאה. ונזמין נציג/ה מכל חברותא, לשתף בתפיסות השונות ובדוגמאות ל-'גבורה' שדנו בהן.
לאחר מכן, נסביר, כי נבקש לקחת את הרעיונות שפגשנו בשיעור, לתוך חיינו אנו, ולבחון מה משמעותם האישית עבורנו – ומי הן הגיבורות, מי הם הגיבורים שלנו.
נחלק לכל תלמיד/ה כרטיסיה אישית לעבודה בבית (נספח מס' 2), ונזמין אותם/ן, למסע של חיפוש, אחר דמויות ומקורות השראה לעניין הגבורה, בסביבתם הם/ן.
הערה חשובה:
נמליץ לחשוב מראש על פלטפורמה, בה יוכלו התלמידות והתלמידים, לשתף בסיפורי הגיבורות והגיבורים, שיאספו ויתעדו.
נספח 1
מהי גבורה ומיהו גיבור? והיכן הן הגיבורות?
דף מקורות לחברותא – עותק לתלמיד/ה
על פי מילון אבן שושן –
גיבור: " 1. חזק, רב כוח"; " 2. חזק ברוחו, אמיץ"; " 3. כל אחד מן הטיפוסים הראשיים ביצירה ספרותית"
- מהי גבורה על פי בן זומא?
- מהי גבורה על פי המקור המהתנ"ך, שאותו מצטטת המשנה?
- מה ההבדל בין 'גבורה' לפי בן זומא, לבין 'גבורה', על פי הדעה השנייה המוזכרת כאן, בשם "יש אומרים"?
- לאור הקטע של יצחק שדה, חשבו יחדיו והציעו דוגמאות – לגיבורים וגיבורות, "המתחבאים" בשקט סביבנו, במהלך חיי היום יום שלנו, ושאולי אף לא זיהיתם/ן אותם/ן ככאלה, עד עתה?
נספח 2
הגיבורות והגיבורים שלי
כרטיסיה להעמקה ועיבוד אישי
בחרו דמות ממשפחתכם/ן או מסביבתכם/ן הקרובה, שמייצגת בעיניכם/ן התגברות על קשיים. ראיינו את הדמות או תארו את אופן התגברותה (ניתן גם לצלם סרטון קצר ולהעלות לאתר האינטרנט הכיתתי או לקבוצת הפייסבוק):
א. ציינו פרטים אישיים:
- שם
- מקום לידה
- שנת לידה
- קורות חיים בקצרה
ב. מהו הקושי או האתגר, שעמו האדם צריך היה להתמודד? בתשובתכם/ן תוכלו להתייחס גם לפרטים הבאים:
- מהו האירוע?
- רקע- מתי ואיפה האירוע התרחש?
- על איזה אתגר או קושי צריך היה להתגבר?
- על אלו רגשות היה צריך להתגבר?
- כיצד בחר להתמודד עם הקושי?
- מה היו התוצאות?
- מה היה קורה אם לא היה מתגבר על הקושי?
- מה הייתה תחושותיו של המרואיין בזמן האירוע?
סיכום אישי:
מה הרגשת, כששמעת סיפור זה?
אלו ערכים ורעיונות למדת ממנו?