משך השיעור: כארבעים וחמש דקות
ציוד נדרש: אפשרות להשמעת השיר 'גשם גשם בוא' של תרצה אתר (בביצוע להקת הנחל), מצגת/דפים עם מילות השיר, וכן עם סיפורו של חוני המעגל (להלן), והסבר (עם תמונה) על מקלות גשם (לכיתות היסוד)
חומרי יצירה נדרשים להכנת מקל גשם: אורז; גלילי נייר וקרטון באורכים שונים: למשל, גלילי מגבות נייר, קופסאות פרינגלס ריקות, גלילה הקרטון מנייר כסף או ניילון נצמד וכד'; נייר דבק חזק; חתיכות קרטון חצי קשיח – למשל מקופסאות קורנפלקס; נייר כסף/ או מסמרים קטנים או קיסמי עץ; דפים לבנים/צבעוניים שוטים וגדולים (גדולים דיים בכדי לעטוף גם את הגלילים הארוכים יחסית); מדבקות/טושים/חוטים צבעוניים לקישוט המקלות
מהלך הפעילות:
- נקריא או נקרא יחדיו את החלק הראשון, משירה של תרצה אתר, 'גשם גשם בוא' (להלן), ונבאר מילים וביטויים קשים (כדוגמת "נרהיבה עוז"…). נמליץ אף להשמיע את השיר, ולהאזין לו יחדיו:
- לאחר הקריאה וההאזנה, אפשר לשאול: מי אוהב/ת גשם? מי אוהב/ת שלוליות? למה? מה טוב בגשם? מה הוא עושה? מה הוא משנה?
- נספר בשפה פשוטה את חלקו הראשון בסיפורו של חוני המעגל (להלן). כדאי להסביר קודם, כי ירידת הגשמים בעולם הקדום, היתה מקור של חיים. בלא גשמים לא היו פרנסה ומזון לאנושות בעת העתיקה. כאשר לא ירדו גשמים בעתם, היו מתחילים להתפלל לגשם ולעיתים אף לצום (תענית) בתקווה להשפיע על האלוהים ולזרז הורדת גשמים.
- לאחר ששמענו את הסיפור, נסביר לילדים/ות, שחוני הפעיל את כל הכלים שהיו לו כדי להוריד גשם: תפילות, שבועות וקצת קסמים… עכשיו, נהיה כולנו קצת חוני – ונכין מקלות גשם: מקל גשם הוא כלי נגינה בצורת צינור חלול וארוך העשוי בדרך כלל מעץ ואשר לתוך חללו מזדקרים "קוצים", קיסמים או חומרים דומים שננעצו דרך גוף העץ. הצינור מלא בחלוקי נחל קטנטנים או שעועית יבשה. כאשר הופכים את המקל זזים העצמים הקטנים, פוגעים בקוצים לאורכו ומשמיעים קול המזכיר גשם. באמצעות קול זה המדמה את צליל הגשם – אנו מקווים ומקווות כולנו – להיות קצת "חוני המעגל" ולהביא לשנה ברוכת גשמים!
- נכין מקלות גשם (רצוי ומומלץ להיעזר בצוות מלווה נוסף לחלק זה):
א. נאטום היטב פתח אחד, רק בצד אחד של הגליל שלנו: יש לגזור עיגול קרטון, שהקוטר שלו רחב מקוטר הגליל במספר סנטימטרים. להעמיד את הגליל במרכז העיגול, ולחתוך חתכים בעזרת מספריים מקצה העיגול עד להיקף הגליל, כך שיתקבלו 'מניפות' שניתן לקפל מסביב ההיקף, ולהדביק בעזרת נייר דבק כך שהעיגול יכסה את הפתח. בקופסאות פרינגלס, פתח אחד כבר חסום.
ב. נכין 'מחסומים' /רשרשנים לאורז: כדי שהאורז ישמיע את קולות הגשם, יש צורך במשהו שיעכב אותו בתוך המקל. יש מספר שיטות לעשות זאת, הראשונה, באמצעות שימוש בנייר הכסף: נדרשת חתיכת נייר כסף שאורכה פי שלוש מאורך הגליל, אותה נגלגל לצורת נחש ישר, ואז נקמט ונקפל אותה במספר מקומות ונכניס אותו כך, לתוך הגליל. לחילופין, אפשר, בעזרה צמודה של מבוגר/ת, לתקוע מסמרים קטנים במספר מקומות בדופן החציונית, אל תוך הגליל.
ג. נכניס כחצי כוס אורז מצידו הפתוח של הגליל, ולאחר מכן, נאטום גם אותו, באותה הדרך, שבה אטמנו קודם, את הפתח הראשון.
ד. ולבסוף – נקשט את מקלות הגשם שלנו: אפשר לצייר ציורים או להדביק מדבקות על הניירות הלבנים/הצבעונייים ואז לעטוף ולהדביק את הנייר על הגליל. אפשר לצבוע את הגליל עצמו או לקשטו בחוטים צבעוניים וכן הלאה בכל דרך יצירתית, זמינה ומשמחת.זהו! מקל הגשם שלנו מוכן לפעולה! אפשר לצאת יחדיו לחצר – להפוך את המקלות שלנו ביחד מצד לצד, להאזין לצליל הגשם – ולקוות כולנו לשנת גשמים ברוכה ושופעת! כן יהי רצון – ובהצלחה!