משך הפעילות: כשעה וחצי
ציוד נדרש: אפשרות להצגת הטקסטים והסרטונים במליאה ודפי שאלות לחברותא – נספח מס' 1
מטרות השיעור (התלמידים/ות…):
- יעמדו על משמעותם ותפקידם של טקסים בחיינו
- ירחיבו את ידיעותיהם על מהות טקס בבת ובר מצווה
- יבחנו את הטקס המסורתי בבת/בר מצווה, ביחס לחלופות תרבותיות משמעותיות אחרות
- יגדירו וימשיגו מה עיקר החשיבות ומהם הערכים המרכזיים לדעתם/ן, בציון גיל מצוות
- יחשפו לאפשרות ולהזדמנות להוסיף רובד טקסי משמעותי, גם למסיבות ו/או טיולי בת ובר מצווה
בכל שנה אנו מציינים יום הולדת – אך נהוג מאד, לציין את גיל שתים עשרה או שלוש עשרה באופן חגיגי ומיוחד.
בעבר הרחוק, לא צוינה כלל הגעתו של הנער (ובטח לא של הנערה) לגיל מצוות. רק מימי הביניים המוקדמים, אנו למדים על התפתחות המנהג לציין את בר המצווה, באופן חגיגי בבית הכנסת, ולכבד את הנער, היושב לראשונה כחלק מהמניין, בעלייה לתורה, בברכות ובסוכריות. התפתחותה של חגיגת בת מצווה לנערה, מן הסתם מאוחרת עוד יותר. חכמי ישראל התלבטו האם צריך בכלל לציין זאת בחגיגה, מאחר שלא מדובר בעלייה לתורה ובהנחת תפילין.
בזמננו ובחיינו בישראל, כיום יש דרכים מגוונות לחגוג את גיל בת המצווה או בר המצווה, למי שבוחר/ת לעשות כן. בשיעור זה נתבלט בין דרכים אלה, ונבקש לבחון אותן ולהעשירן.
מהלך השיעור – כללי:
- פתיחה במליאה: בשביל מה לי טקס? – כ-20 דקות
- הנעה ודיון בחברותות: האם גם "בת מצוו'ש" זה טקס? – כחצי שעה
- אסיף, שאלות למחשבה ולהשראה – וסיכום – כחצי שעה
מהלך השיעור – פירוט:
חלק א' – פתיחה במליאה: בשביל מה לי טקס? (כ 20 דקות)
נפתח את השיעור ונסביר, כי היום נבקש לעמוד על מקומם והמותם של טקסים בחיינו בכלל, ובהקשר לבת ובר המצווה בפרט, ונעלה את שאלות ההפשרה:
אילו טקסים אתם/ן מכירים/ות? מה משותף בין כל הטקסים השונים שהוזכרו? [לוח השנה / מעגלי החיים /התחלות, סיומים ומעבר / ציון אירועים מיוחדים וכד'…]
נשזור את התשובות יחד, ונאמר כי, ננסה קודם כל, להגדיר יחדיו – מה הוא 'טקס' ומה תפקידו?
נציג ונקריא בקול את הקטע (שלהלן) מתוך 'הנסיך הקטן', ונציג לדיון בקבוצה את השאלה – על פי הטקסט, ובכלל מתוך מה שאנו יודעים – כיצד נוכל להגדיר 'טקס' מהו?
[לדוגמא: מייחד, מבדיל, חגיגי, חשוב, דורש ידע מראש, תכנון והכנה, חברתי/קהילתי, מרגש…]
חלק ב': האם גם "בת מצוו'ש" זה טקס? – הנעה במליאה ודיון בחברותות (כחצי שעה)
ננסה לבחון האם ההגדרות שניסחנו בדבר מהותו של טקס וחשיבותו, באות לידי ביטוי גם במסיבות ה-"בת מצוו'ש" בחברה הישראלית, אם כן במה, וכיצד ניתן לצקת משמעות וערכים גם לאירועים כגון אלה.
נצפה יחדיו במליאה, ב"טקסט" שאליו נתייחס בדיון בחברותות – סרטון של מערכון בת המצווה של קשת ליבליך, הדמות הסאטירית, מהתוכנית 'ארץ נהדרת' (אפשר כמובן, לבחור לצורך דיון זה, סרטון אחר, מאותה סדרת המערכונים, שעסקה בנערה קשת ליבליך).
לאחר הצפייה בסרטון במליאה, נתחלק לחברותות, ונעמיק ונדון בשאלות שבעקבותיו (לכרטיסיית הדיון לחברותא – ר' נספח מס' 1)
חלק ג': למה לי 'טקס' בבר/בבת המצווה שלי? – אסיף, שאלות למחשבה ולהשראה – וסיכום (כחצי שעה)
נפתח את האסיף, בריכוז הרעיונות והדרכים לצקת מימד ערכי ומשמעותי, למסיבות ואירועי שמחות בבת/בר מצווה, גם כאשר אין מדובר מראש בטקס דתי כלל.
נמליץ לרכז את תמצית התשובות על הלוח.
להמחשת תהליך המחשבה ויציקת המשמעות הפתוח בפנינו, לגבי כל הדרכים בהן נבחר לציין את גיל המצוות, ולכדי לעודד ליישמו – נעלה, לסיעור מוחין קצר, שאלת המשך: ואם למשל, קיבלתי מתנה לבת/בר מצווה, נסיעה לחו"ל ל… [ספארי בקניה/דיסני-וורלד/שבוע בלונדון] – איך תציעו, לצקת ערכים ומשמעות, גם לטיול כיפי כזה – שוב, מבלי לגרוע מההנאה – אלא רק להוסיף…?
- לקראת סיכום, וכחומר למחשבה ולהשראה – נצפה בסרטון נוסף, הקישור להלן, המתעד טקס "בר מצווה" משותף, שנערך לניצולי שואה, בשנת 2014. לאחר הצפייה, נעלה כסיכום את השאלות הבאות:
- מה נוכל לומר עתה, על משמעותו וחשיבותו של טקס לציון בת או בר מצווה?
- כיצד השפיעה הכתבה על דעתכם בנוגע לטקס בת/בר המצווה?
נספח 1
בת המצווה של קשת ליבליך – שאלות לדיון בחברותא
"מה בסך הכל רוצה ילדה קטנה עם גוזייה? שאמוש ואבוש יארגנו לה בת מצווה מהסרטים, כזו שתהיה אחד הארועים אם לא ה! הבעיות מתחילות כשזוג ההורים אובד העצות היה מעדיף שהאירוע יהיה צנוע יותר ממה שהילדה קשת ליבליך מדמיינת לעצמה… "
- מה חשוב לקשת ליבליך בארגון אירוע בת המצווה שלה?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- מדוע לדעתכם/ן, בחרו להציג את הדמות של קשת ליבליך כך? מה המטרה?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- האם באופי האירוע המתוכנן, יש ביטוי לערכים (כדוגמת בגרות, אחריות, נקיטת עמדה), ואם כן – איזה וכיצד?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- מה המשמעות והערכים החשובים לדעתכם/ן בטקס בת/בר מצווה?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- לאור זאת – חשבו והציעו לפחות 5 רעיונות/דרכים, שבאמצעותם תוכל קשת ליבליך, לצקת משמעות וערכים מעין אלה, גם לתוך אירוע ה-"בת מצוו'ש" שלה, מה עליה להוסיף או לשנות – מבלי שתאלץ לוותר על הדברים החשובים לה…
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________